عضویت ایران در پیمان شانگهای در توسعه اقتصادی کشور موثر است

رییس سابق کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی ایران با اشاره به پذیرش ایران به عنوان نهمین عضو دائم سازمان همکاری‌های شانگهای، این عضویت را ضامن توسعه اقتصادی کشور در کنار تقویت مناسبات سیاسی و امنیتی برشمرد.

رییس سابق کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی ایران با اشاره به پذیرش ایران به عنوان نهمین عضو دائم سازمان همکاری‌های شانگهای، این عضویت را ضامن توسعه اقتصادی کشور در کنار تقویت مناسبات سیاسی و امنیتی برشمرد.

«بهرام شکوری» در گفت‌وگو با خبرنگار سایت خبری- تحلیلی معدن24 افزود: در دو ماه گذشته از عمر دولت سیزدهم شاهد حمایت‌های جدی دولت از تولید بودیم، اما در کنار آن باید مناسبات‌مان با سایر کشورها به‌ویژه کشورهای منطقه و همسایگان را اصلاح کرده و گسترش دهیم.

وی بیان‌داشت: فراموش نکنیم 12 درصد اقتصاد جهان و هشت درصد جمعیت کل دنیا در کنار ما زندگی می‌کنند و اتفاقا به بسیاری از محصولات و تولیدات ما نیاز دارند.

شکوری با اشاره به عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، خاطرنشان‌کرد: در این سازمان کشورهایی همچون چین و هند و روسیه عضویت دارند که بسیار تعیین‌کننده هستند و فقط چین و هند با دارا بودن بخش عمده‌ای از جمعیت جهان، یکی از بزرگترین بازارهای هدف برای فروش محصولات ایرانی به شمار می‌روند.

وی گفت: پس از عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای که به تقویت مناسبات سیاسی و امنیتی کشورمان می‌انجامد، اگر در کنار آن بتوانیم ارتباطات اقتصادی و مناسبات تجاری‌مان را با این کشورها توسعه دهیم، فرصت‌های بسیار خوبی نصیب کشور خواهد شد.

رییس سابق کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: در این راستا نیاز است تا دولت نیز به فعالان اقتصادی کمک کرده و فضا را برای مشارکت و بازیگری آنها برای توسعه مناسبات اقتصادی فراهم کند.

این استاد دانشگاه گفت: در این پیوند لازم است تا رایزنان بازرگانی‌مان را در این کشورها به‌ویژه چین، هند و همسایگان هرچه بیشتر فعال و تقویت شوند.

وی خاطرنشان‌کرد: حضور رایزنان بازرگانی می‌تواند به شکل‌گیری هرچه بهتر مناسبات اقتصادی و تجاری کمک کرده، جلسات رو در رو (B To B) بین فعالان اقتصادی ایرانی و فعالان این کشورها شکل دهند، ارتباطات بین تجار را شکل داده و اطلاعات بازار این کشورها را در اختیار بگذارند.

شکوری ادامه‌داد: همچنین نیاز است تا سفرای کشورمان در این کشورها نگاه اقتصادی خود را تقویت کنند و به‌ویژه معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه می‌تواند به بهبود ارتباطات اقتصادی و تجاری و فضاسازی برای توسعه مراودات اقتصادی با کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای تاثیرگذار باشد.

** تعطیلی نیمی از معادن کشور

وی یادآور شد: بخش معدن در کشورمان همواره با مشکلات خاصی دست و پنجه نرم می‌کرده که امروز سبب شده تا بیش از 50 درصد معادن کشور تعطیل باشند.

این کارشناس بخش معدن بیان‌داشت: با همت دولت سیزدهم به نظر می‌رسد بستری برای به چرخه تولید آمدن این معادن تعطیل فراهم شده و ورود به کسب و کار معدن تسهیل شود.

وی اضافه‌کرد: در سال‌های گذشته عملا مشکلات داخلی که از آنها به تحریم‌های داخلی یاد می کردیم، بیشترین آسیب را به بخش معدن وارد کردو به‌ویژه اگر معارضان دولتی (نظیر سازمان انرژی اتمی، میراث فرهنگی و گردشگری، منابع طبیعی و محیط‌زیست) و مردمی از سر راه فعالیت‌های معدنی برداشته شوند، می‌تواند بیشترین تاثیر را در توسعه این بخش داشته باشد.

شکوری تصریح‌کرد: در این راستا سیاست‌گذاری‌های دولت و قانون‌گذاری‌های مجلس می‌تواند برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی بسیار کارساز باشد.

وی گفت: امسال که سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها»‌ نام گرفته نیاز است تا موانع را از سر راه برداشته و به صادرات بیش از پیش اهمیت دهیم، در این راستا باید «پنجره واحد» را اجرایی کرده و حمایت جدی از تولید و تولیدکننده داخلی داشته باشیم.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: در بخش معدن گاهی اوقات شاهدیم به نام جلوگیری از خام فروشی جلوی تولید یک بخش گرفته می‌شود که به معنای تنبیه تولیدکننده است، در حالی که اگر بخش معدن از حمایت‌های لازم برخوردار شود حتی بیش از درآمدهای نفتی می‌تواند مثمر ثمر باشد.

** استفاده از نظرات بخش خصوصی و تشکل‌ها

وی تاکید کرد: یکی از درخواست‌های اساسی فعالان معدنی از دولت سیزدهم این است که اتخاذ هر تصمیمی در دولت بر اساس یک کار کارشناسی و برپایه عقلانیت باشد.

شکوری بیان‌داشت: در این زمینه هم بدنه دولت کارشناسان خوبی دارد و هم تجربیات و دانش بخش خصوصی، کارآفرینان، انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی، خانه‌های صنعت، معدن و تجارت و کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران می‌تواند مثمر ثمر باشد.

** کرونا و قطعی‌های برق، 2 مشکل اساسی فراروی تولید

وی گفت: پاندمی کرونا در دو سال گذشته همه جهان را تحت تاثیر قرار داده و ایران هم جزو کشورهایی بود که متحمل بیشترین‌آسیب‌ها از این محل شد.

رییس سابق کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی ایران افزود: در مقام مقایسه اما، بخش معدن و مشاغل وابسته به آن آسیب کمتری در مقایسه با مشاغلی همچون هتل‌داری، گردشگری، توریسم و غیره داشت و توانست به حیات خود ادامه دهد.

وی ادامه‌داد: اکنون واکسیناسیون علیه این ویروس با سرعت خوبی در کشور در حال انجام است که تداوم این روند، شرایط خوبی برای همه مشاغل فراهم کرده و به‌تدریج از آثار سوء این ویروس خواهد کاست.

شکوری یادآوری‌کرد: قطعی‌های برق در ماه‌های گذشته بیشتر صنایع معدنی از جمله فولادی‌ها و  مسی‌ها را درگیر خود کرد.

وی تاکید کرد: در این زمینه باید دولت تمهیدات لازم را به عمل آورد، به‌طور نمونه بخشی از مشکل به نیروگاه‌ها بازمی‌گردد که نیاز است هم‌زمان با توسعه اقتصادی کشور، زیرساخت‌های لازم از جمله آب، برق، گاز و غیره فراهم شود، چرا که هزاران شغل به موضوع برق مرتبط است و تهدیدی برای صنایع و زندگی افراد محسوب می‌شود.

این کارشناس بخش معدن گفت: در این راستا دولت علاوه بر ساخت نیروگاه، باید به اورهال به‌موقع آنها پرداخته و مطالبات آن دسته از صنایعی که برق به شبکه تزریق می‌کنند را نیز بپردازد؛ امری که حتی آیت‌الله رییسی نیز طی سخنانی به آن اشاره داشتند.

وی تصریح‌کرد: اگر توسعه کافی صنعت برق اتفاق نیفتد، صادرات و تولید کشور نیز با مشکل مواجه خواهد شد.

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها