سال 1400؛ سالی پرچالش/ اخبار بد، مانعی بر سر راه توسعه بخش معدن و صنایع معدنی

مدیر مسوول سایت خبری- تحلیلی معدن24 معتقد است سالی که گذشت اقتصاد کشور با اخبار مثبت و منفی زیادی مواجه بود که وزن و اثر اخبار منفی بیش از اخبار مثبت بود؛ از قطعی گاز و برق صنایع تا جنگ روسیه و اوکراین همه و همه خبرهایی است که در نهایت می‌تواند توسعه بخش معدن و صنایع معدنی را با دشواری و کندی همراه کند.

مدیر مسوول سایت خبری- تحلیلی معدن24 معتقد است سالی که گذشت اقتصاد کشور با اخبار مثبت و منفی زیادی مواجه بود که وزن و اثر اخبار منفی بیش از اخبار مثبت بود؛ از قطعی گاز و برق صنایع تا جنگ روسیه و اوکراین همه و همه خبرهایی است که در نهایت می‌تواند توسعه بخش معدن و صنایع معدنی را با دشواری و کندی همراه کند.

در گپ و گفتی با «بهنود دامغانی» مدیر مسوول سایت خبری- تحلیلی معدن24، پیرامون مهمترین اخبار و رویدادها در بخش معدن و صنایع معدنی، وضعیت تولید و بازارها، جنگ روسیه و اوکراین و تاثیر آن بر بازار کامودیت‌ها ، همچنین وضعیت بخش در آیینه رسانه‌ها و نحوه برنامه ریزی برای تعالی آنها به گفت‌وگو نشستیم.

** به عنوان مدیر مسوول یکی از رسانه های تخصصی حوزه معدن و صنایع معدنی، اوضاع دنیای خبر را در سال ۱۴۰۰ چگونه ارزیابی می کنید؟

در سال ۱۴۰۰ شاهد تحولات گسترده در سطح بین المللی و داخلی بودیم. در داخل، کاهش تولید فولاد به دلیل قطعی مقطعی برق و گاز و همچنین برخی تصمیمات غیرکارشناسانه شاید مهمترین تحولی بود که بخش معدن و صنایع معدنی را با چالش مواجه کرد و همین موضوع در رسانه‌های داخلی و خارجی بازتاب گسترده‌ای داشت.

از آنجا که تولید فولاد در کشور در سال های گذشته با رشد همراه بود و به ویژه رتبه دهمی ایران در بین کشورهای صاحب نام این صنعت تداوم داشت،  اما کاهش تولید در چند وقت اخیر خبر ساز شد.

در حوزه بین الملل اتفاقات منطقه و اروپا به ویژه حمله نظامی روسیه به اوکراین سبب افزایش قیمت جهانی فلزات و مواد اولیه شد. کشور اوکراین در مواد معدنی، فلزات و همچنین فولاد سهم قابل توجهی داشته و از آن جایی که ریشه در شوروی سابق دارد، در فناوری ها و فرآوری آنها نیز کشور قدرتمندی محسوب می شود. همه این اتفاقات در قیمت های جهانی فلزات و فولاد تاثیر گذار شد. در پی این اتفاقات، وزارت صمت در سال ۱۴۰۱ با وضع عوارض صادراتی خواست تا بازار داخل را کنترل و از نوسانات شدید قیمت جلوگیری کند.

همچنین در سال ۱۴۰۰ شاهد تغییر در معاونت معدنی وزارتخانه بودیم و آقای دکتر کشاورز با سابقه بیش از ۲۰ سال فعالیت در این حوزه جای خود را به آقای دکتر محتشمی پور داد که سال‌ها در حوزه پتروشیمی و بورس فعال بود و البته از تسلط کافی در حوزه معدن برخوردار نبود. انتظار می رود در سال جدید با تسلطی که ایشان در حوزه معدن کسب می‌کنند بتواند نقش آفرینی بیشتری در این بخش داشته باشند.

** بهترین(خوشحال کننده ترین) و بدترین(ناراحت کننده یا تاسف بارترین) خبری که در سال ۱۴۰۰ در این حوزه به آن پرداختید چه اخباری بود؟

شاید بتوان گفت بدترین خبر در سال ۱۴۰۰ قطعی برق و گاز صنایع بود که در نهایت منجر به افت تولید شد. از آنجا که اقتصاد ما در سال‌های گذشته متکی به صادرات غیر نفتی طراحی شده، اگر نتوانیم افزایش تولید داشته باشیم، صادرات و در نتیجه ارزآوری این حوزه کاهش خواهد یافت که افزایش تورم یکی از آثار آن خواهد بود.

همچنین هر اتفاق بد در حوزه معدن و صنایع معدنی در نهایت می‌تواند حرکت توسعه‌ای این بخش را با دشواری و کندی مواجه سازد. در سال ۱۴۰۰ در مجموع خبرهای بد بیشتر از اخبار خوب بود و همین که در پایان سال شاهد بودیم شرایط تا حدودی حفظ و ثابت نگه داشته شد، تا اندازه‌ای خوشحال‌کننده است.

در این میان، ثبات در مدیریت سازمان ایمیدرو و عدم تغییر آقای دکتر جعفری می‌تواند یک خبر خوب برای فعالان بخش معدن و صنایع معدنی باشد.

** اگر در جایگاه مسوولیت تصمیم گیری و سیاست‌گذاری کلان رسانه ای کشور بودید، برای سال ۱۴۰۱ چه تغییراتی در این ساختار ایجاد می کردید؟ و شرایط را برای فعالان این حوزه چگونه فراهم می آوردید؟

حوزه رسانه در سطح جهانی یک حوزه غیر اقتصادی محسوب می‌شود و در خارج از کشور هر کس که بتواند رسانه را به مقوله‌ای اقتصادی تبدیل کند، شاهکار کرده است. در حوزه رسانه‌ای معدن و صنایع معدنی نیازمندیم تا گام‌های اساسی برداریم که مهمترین مشکل موجود در این مسیر تربیت نیروی انسانی است.

ما در این حوزه با مشکل نیروی انسانی با تجربه و خبره مواجهیم و وضع وقتی بدتر می‌شود که بدانیم برای آموزش نیروی انسانی در سال‌های اخیر اقدام شایسته‌ای انجام نشده است. باید ساز و کاری در دولت و ایمیدرو طراحی شود تا در موضوع آموزش رسانه ها همچون موضوعات ایمنی، حفاری و غیره کلاس های آموزشی از سوی ایمیدرو برگزار شود. در این راستا باید اقدام به آموزش و پرورش خبرنگاران شود تا اخبار حرفه‌ای‌تری را در این حوزه شاهد باشیم که ماحصل آن به نفع بخش معدن و صنایع معدنی خواهد بود.

ارائه کاغذ یارانه‌ای از سوی وزارت ارشاد به وزارت صنعت، معدن و تجارت و تحویل آن به مجلاتی که با زحمت به تولید محتوا می‌پردازند، به ماندگاری این رسانه‌ها کمک خواهد کرد.

در مجموع، معضل اصلی این بخش تولید محتوای با کیفیت تصویری و غیر تصویری است که دلیل اصلی آن کمبود خبرنگار خبره در این حوزه است.

انتهای پیام//

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها