رئیس انجمن مس ایران: آینده خوش بینانه صنعت مس

رئیس انجمن مس ایران عقیده دارد به دلیل تغییرات تکنولوژیکی، افزایش تولید خودروهای برقی و حذف ماشین با سوخت فسیلی، مصرف و تقاضای مس روند صعودی خود را طی خواهد کرد.

رئیس انجمن مس ایران عقیده دارد به دلیل تغییرات تکنولوژیکی، افزایش تولید خودروهای برقی و حذف ماشین با سوخت فسیلی، مصرف و تقاضای مس روند صعودی خود را طی خواهد کرد.

دکتر شکوری عنوان کرد: مس، روی و طلا از جمله فلزاتی به شمار می روند که آینده درخشانی برای آنها ترسیم شده است و مشخصا در حوزه مس توسعه تکنولوژی سبز محرک خوبی برای این صنعت در ابعاد جهانی بوده است.

وی تاکید کرد: متاسفانه تناسب درستی در توسعه و درآمدزایی حوزه مس شاهد نبوده ایم که امیدواریم این توازن در سال 1401 محقق شود، به طوریکه ارزآوری حداقل 10 میلیارد دلاری را برای مس ایجاد نماییم، شاید این رقم سنگینی برای امسال باشد اما این هدف می تواند شروع رویکردی نوین در این حوزه باشد که البته الزاماتی را می طلبد و نیاز همراهی دوجانبه دولت و بخش خصوصی است.

رئیس انجمن مس ایران خاطرنشان کرد: در مسیر توسعه کشور نباید تنها به فکر رشد و توسعه شرکتهای دولتی و خصولتی باشیم بلکه تقویت بخش خصوصی باید در اولویت اقدامات حاکمیتی باشد. اقداماتی که سبب تسهیلگری امور معدنکاران باشد این حوزه را تقویت خواهد کرد. برای نمونه ایجاد پنجره واحد برای کاهش اعمال سلیقه و اجرایی شدن سریع نرم‌افزار حقوق دولتی گامی موثر برای رشد فعالیت معدنی است با این اقدام استعلام ها و شروع فعالیت های معدنی آسانتر می شود.

دکتر شکوری در راستای اقدامات دولت اضافه کرد: دولت با تدابیری هزینه معدنکاری را کاهش دهد و اجازه دهد با توجه به پتانسیل خوب مس کشور، فعالیت بخش خصوصی در این حوزه قوت گیرد. با اقدامات این چنینی زمینه فعالیت هرچه بیشتر برای اکتشافات فراهم می گردد. همچنین با توسعه ظرفیت بنادر، ایجاد زیرساخت‌های حمل‌ونقل، تامین مالی تجهیزات مورد نیاز و رفع موانع تجارت معدنکاری را قدرتمند تر خواهند کرد. نوآوری تجهیزات و ورود ماشین آلات جدید بهره وری را در زمینه فرآوری مس افزایش خواهد داد.

رئیس انجمن مس ایران با اشاره به اهمیت استخراج معادن افزود: باید سهم استخراج را به نسبت میزان ذخایر افزایش دهیم. با توجه به این که در حال حاضر این نسبت در کشور زیر 1 درصد است و در دنیا نرمال این نسبت بین 3 تا 5 درصد می باشد باید بتوانیم استخراج را به نسبت میزان ذخایر افزایش دهیم تا هدف رسیدن به ارزآوری 10 میلیارد دلاری در این حوزه را محقق کنیم.

وی اظهار داشت: اگر بناست معدن جایگزین نفت شود، مس بخش مهمی از حوزه معدن است و دولت باید کمک کند علی رغم تمامی مسائل و عوامل بیرونی که وجود دارد حداقل در تامین تجهیزات و ماشین الات با در نظر گرفتن تعرفه صفر به فعالان این حوزه کمک نماید و به عبارتی با صفر کردن تعرفه گمرکی برای بخش معدن، خرید ماشین الات معدنی و تجهیزات فراوری مورد حمایت جدی دولت قرار گیرد تا به سمت تولید با ماشین الات و تجهیزات جدید برویم و بهره وری در حوزه مس را افزایش دهیم.

وی تصریح‌کرد: در این صنعت باید طوری حرکت کرد که با خلق ارزش افزوده بیشتر در ردیف بزرگ‌ترین صادرکنندگان قرار گیریم.

رییس انجمن مس ایران با تاکید بر لزوم سرمایه‌گذاری بیشتر برای فلز سرخ در کشور، گفت: پیش‌بینی‌ها حکایت از کمبود عنصر مس در آینده دارد که افزایش قیمت‌ها و جذابیت هرچه بیشتر سرمایه‌گذاری در این حوزه را به دنبال خواهد داشت. ضروری است همگام با سایر کشورها برای استفاده از فناوری‌ها و نوآوری‌ها گام برداریم و در این پیوند باید استراتژی توسعه صنعتی و معدنی تدوین شود.

دکتر شکوری افزود: در این مسیر از ورود شرکت‌های دانش بنیان فعال در این حوزه استفاده کنیم تا بهره وری افزایش پیدا کند.

وی اضافه کرد: عناصر ارزشمندی در باطله های مس وجود دارد که باید توانایی استحصال آن را داشته باشیم با این اقدام در کنار بسترسازی برای تامین تجهیزات و ماشین الات جدید درآمدزایی چشمگیری از این حوزه خواهیم داشت.

رئیس انجمن مس ایران به موضوع برجام اشاره کرد و گفت: در صورت تحقق برجام و صادرات نفت، دولت درآمدهای نفتی را صرف هزینه های توسعه زیرساختی کشور نماید که در همه بخش های اقتصادی علی الخصوص بخش معدن و مس موثر است. این امر شامل توسعه حمل و نقل ریلی کشور، توسعه بنادر و رفع چالش آب، برق و گاز و اقدامات زیر بنایی است که ورود سرمایه گذاران بیشتر در حوزه مس را تضمین می نماید و اکتشافات بیشتری نیز صورت می پذیرد تا ذخایر مس بیشتری ایجاد کنیم.

دکتر شکوری اضافه کرد: به دلیل تغییرات تکنولوژیکی، افزایش تولید خودروهای برقی و حذف ماشین با سوخت فسیلی، مصرف و تقاضای مس روند صعودی خود را طی خواهد کرد در این که آینده مس روشن است شکی نیست و مطمئنا به واسطه مازاد تقاضای مس قیمت ها هم افزایش پیدا خواهد کرد.

وی در آخر به اقدامات انجمن مس ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه نیازمند نوآوری های جدید، آموزش نیروی انسانی و افزایش ارتباط با دانشگاه ها در این حوزه هستیم، تفاهم نامه ای با موسسه پژوهشی و آموزشی مشترک دانشگاه تهران و ایمیدرو (یونیدرو) به امضاء رساندیم. ما می خواهیم ارتباط صنعت و دانشگاه را پررنگتر کنیم و اساتید و دانشجویانی که در قالب شرکتهای دانش بنیان فعالیت میکنند و یا جمع های علاقه مند به رفع مشکلات در حوزه صنایع را به همکاری دعوت کنیم تا شاهد افزایش راندمان، بهینه سازی فرآوری و ارائه روش های سودده برای بنگاهها در حوزه مس باشیم. این تفاهم نامه مسیر را برای استفاده از ظرفیت های دانشگاهی باز خواهد کرد.

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها