سال پرفروغ ماهان سیرجان؛ از رشد ۱۷ درصدی تولید سنگ‌آهن تا رشد ۴۰ درصدی فروش و ۱۹ درصدی اشتغال

شرکت توسعه فرآوری صنایع و معادن ماهان سیرجان در سالی که گذشت به‌رغم مسائل و مشکلاتی که دامن گیر همه صنایع و اقتصاد کشور شد، اما در مجموع توانست سالی پرفروغ را با ثبت رکوردهای مختلف به‌ویژه در تولید، فروش و اشتغال‌زایی پشت سر بگذارد.

شرکت توسعه فرآوری صنایع و معادن ماهان سیرجان در سالی که گذشت به‌رغم مسائل و مشکلاتی که دامن گیر همه صنایع و اقتصاد کشور شد، اما در مجموع توانست سالی پرفروغ را با ثبت رکوردهای مختلف به‌ویژه در تولید، فروش و اشتغال‌زایی پشت سر بگذارد.

توسعه فرآوری صنایع و معادن ماهان سیرجان (سهامی‌عام) به‌عنوان یکی از شرکت های زیرمجموعه گسترش صنایع و معادن ماهان، با هدف سرمایه‌گذاری در طرح‌ها و پروژه‌های تخصصی حوزه صنعت و معدن کشور فعالیت می‌کند. در گپ و گفتی با «مهدی بهرامی» مدیرعامل این شرکت درخصوص اقدامات و دستاوردهای حاصل شده در سال ۱۴۰۰، طرح‌ها و پروژه‌های توسعه‌ای در سال ۱۴۰۱ و همچنین نحوه تحقق شعار سال که از سوی رهبر معظم انقلاب به «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین» نامگذاری شده به گفت‌وگو نشستیم.

معدن۲۴- عملکرد مجموعه ماهان سیرجان را در سال ۱۴۰۰ در بخش های مختلف تشریح بفرمایید.

با کمک پرسنل زحمتکش و حمایت سهامداران شرکت، شرکت ماهان سیرجان در اکثر شاخص های اصلی شاهد رشد و ثبت رکورد در سال ۱۴۰۰ بود.

در حوزه تولید، ۳۴.۵ میلیون تن باطله برداری و ۲.۸ میلیون تن استخراج سنگ آهن انجام شد که افزایش ۱۷ درصدی در تولید سنگ آهن نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ را شاهد بودیم و منجر به ثبت رکورد تولید سنگ آهن و باطله برداری سالیانه از ابتدای شروع به کار در معدن نیز شد.

در بخش فروش شرکت نیز مجموع فروش سال ۱۴۰۰ به بیش از ۵۵ هزار میلیارد ریال رسیده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ با رشد ۴۰ درصدی همراه بود و همچنین موفق به ثبت رکورد سالیانه میزان فروش نیز شدیم.

در خصوص اشتغال شاهد رشد ۱۹ درصدی پرسنل نسبت به سال قبل بودیم و مجموع پرسنل شاغل در شرکت و پیمانکاران و مشاوران زیرمجموعه به تعداد ۸۶۰ نفر رسید.

در آخرین رتبه بندی انجام شده توسط سازمان مدیریت صنعتی ایران در همایش شرکت های برتر ایران، موفق به کسب رتبه ۱۱۶ ام در بین ۵۰۰ شرکت برتر و همچنین کسب رتبه هشتم در بین برترین شرکت ها در حوزه اکتشاف، استخراج و خدمات جانبی شدیم.

در حوزه ایمنی نیز توانستیم با رشد عملکرد ۱۸درصدی نسبت به دوره گذشته رتبه هفتم را در ممیزی سالیانه سازمان ایمیدرو در بین ۴۸ واحد تابعه این سازمان د در کل کشور کسب کنیم.

معدن۲۴- برنامه های امسال مجموعه به ویژه برنامه های توسعه ای را تشریح بفرمایید.

مهمترین اهداف ما در سال ۱۴۰۱ به ترتیب شامل اتمام روند پذیرش شرکت در بورس، بهره برداری از کارخانه خردایش سنگ آهن به ظرفیت چهار میلیون تن در سال طی نیمه نخست امسال، آغاز عملیات اجرایی احداث کارخانه کنسانتره به ظرفیت ۲.۵ میلیون تن در سال، عملیات حفاری اکتشافی به میزان حداقل ۱۰ هزار متر در معدن ۵ و محدوده های اکتشافی شرکت، تولید سنگ آهن به میزان سه میلیون تن و انجام باطله برداری از معدن به میزان ۳۰ میلیون تن، بهره برداری از سامانه معدنکاری هوشمند (دیسپچینگ) معدن ۵ در نیمه نخست سال ۱۴۰۱، استقرار سیستم مدیریت یکپارچه در سطح شرکت، بهره برداری از سیستم جدید زهکشی معدن، اتمام عملیات اجرایی پایداری شیب دیواره شمالی معدن، اتمام مطالعات هیدروژئولوژی معدن و اجرای عملیات پمپاژ چاه های زهکشی و تملک محدوده های معدنی جدید است.

معدن۲۴- برای تحقق شعار سال بخصوص در موضوع دانش بنیان، چه حرکت هایی می توان انجام داد؟

بنظر بنده برای تحقق شعار سال باید ابتدا نگاه ویژه به مقوله تولید و اشتغال در بدنه دولت شکل بگیرد و حداقل شاهد ایجاد موانع متعدد در این زمینه ها از سوی دولت نباشیم و دولت در رفع موانع کوشا باشد نه ایجاد موانع برای واحدهای تولیدی. چرا که واحدهای تولیدی و سرمایه گذاران اگر در مسایل ابتدایی خود درگیر باشند حتی اشتغال نیز به خطر خواهد افتاد.

بطور کلی یکسری مسائل باید مد نظر قرار گیرد تا بتوان به امید خداوند شعار سال را با کمک همدیگر محقق کنیم، از جمله این مسائل می توان «تعریف ساز و کارها و قوانین پویا و مانع‌زدا به جای بروکراسی‌های معمول اداری»، «پرهیز از برنامه‌های کلیشه‌ای و نمایشی»، «مطالبه درست مردم و رسانه‌ها از مسوولان» و «ارزیابی برنامه‌ها و اقدامات دستگاه‌ها با شاخص‌های قابل لمس برای مردم به جای ارائه آمارهای ساختگی» یاد کرد که مانع تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینی هستند. با حل و فصل این مسائل زمینه تولید بر مبنای ایجاد دانش در داخل کشور فراهم شده و اتکای به آن موجب اشتغال آفرینی و خودکفایی خواهد شد.

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها