نفس معادن کرومیت کشور به شماره افتاد/خطر تعطیلی بیخ گوش کرومیتی ها

یک تولید کننده و صادر کننده کرومیت هشدار داد: امروز قیمت های داخلی کرومیت و مباحث معدنکاری آن متاثر از بخشنامه معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت شده و در کوتاه مدت اکثر سرمایه گذاران سرمایه هایشان را از این بخش خارج می کنند.

یک تولید کننده و صادر کننده کرومیت هشدار داد: امروز قیمت های داخلی کرومیت و مباحث معدنکاری آن متاثر از بخشنامه معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت شده و در کوتاه مدت اکثر سرمایه گذاران سرمایه هایشان را از این بخش خارج می کنند.

“مصطفی مالداری” امروز شنبه در گفت وگو با سایت خبری- تحلیلی معدن ۲۴ در خصوص تاثیر وضع عوارض ۲۵ درصدی صادرات بر بازار کرومیت و قیمتهای داخلی آن، با یادآوری انجام ۹۹ درصد کار در معادن کرومیت از سوی پیمانکاران خاطرنشان کرد: با این اتفاق در نهایت قیمتهای داخلی کرومیت (بدون تغییر قیمت های جهانی) افت شدیدی را تجربه کرده و در بسیاری از معادن، هزینه انجام شده نسبت به قیمت فروش بالاتر رفته و معدنکاران در حال ضرر دادن هستند.
این فعال معدنی ادامه داد: آنهایی هم که همچنان با وجود شرکت یاد شده به انجام کار و فعالیت مشغولند، امیدوار به برداشته شدن این عوارض هستند.
مالداری اظهار داشت: پیش از وضع عوارض ۲۵ درصدی صادرات، هر تن کرومیت با عیار ۴۲ درصد یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت داشت، اما اکنون به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان کاهش یافته است، این در حالی است که فقط معدنکارانی که مجبورند اقدام به فروش می کنند اما بقیه منتظرند ببینند چه اتفاقی خواهد افتاد.
وی ادامه داد: بعد از وضع عوارض یاد شده‌، معدن کار یا صادر کننده باید ۲۵ درصد بابت عوارض صادراتی به دولت پرداخت می کرد، اما این کار را انجام نداد و در نتیجه بار زیادی در بازار باقی مانده و کسی نمی تواند صادرات انجام دهد.
این تولیدکننده کرومیت گفت: در فعالیت معدنی کرومیت ۲۰ تا ۳۰ درصد سود وجود دارد و وضع عوارض ۲۵ درصدی صادرات همان سود معدن کاری است که از دست فعالان این بخش خارج می‌شود.
وی یادآور شد: فعالیت پیمانکاری در بخش کرومیت به صورت درصدی است، بطور مثال ۷۰ درصد کار را پیمانکار برداشته و ۳۰ درصد برای معدندار باقی می ماند، اما وقتی هزینه‌های فروش، مالیات، مالیات بر ارزش افزوده و حقوق دولتی معادن باید از سوی معدن کار به دولت پرداخت شود، سود به حداقل می‌رسد و در بسیاری موارد تولید کننده با دو درصد زیان تولید می کند، به همین دلیل بسیاری معدن داران کرومیت بابت تعطیلی معادن شان اقدام به مکاتبه با سازمان‌های صنعت‌ معدن و تجارت استان ها کرده اند.
وی گفت: بطور نمونه استانهای خراسان رضوی، کرمان و هرمزگان درخواست داده اند که روسای سازمان صمت استان‌ها با مسئولان معدنی وزارتخانه به گفت وگو بنشیند، زیرا مجبور به تعطیلی معادن شان هستند.
مالداری بیان داشت: بطور متوسط ۱۰۰ نفر به طور مستقیم یا غیر مستقیم در معادن کرومیت فعالیت می کنند و نتیجه اخذ چنین تصمیمی تعطیلی معادل و بیکار شدن ۴ تا ۵ هزار نفر شاغل در این معادن است.
وی تاکید کرد: متاسفانه کار کارشناسی برای کرومیت انجام نشده و مسئولان اطلاعات خاصی راجع به معادن کرومیت ندارد، بلکه هر زمان به اتخاذ چنین تصمیماتی در کشور اراده می کنند و در زمان صدور بخشنامه ها، به راحتی کرومیت و منگنز را وارده لیست می کنند.
به گفته این فعال اقتصادی، سالانه ۶۰۰ هزار تن کرومیت در کشور تولید می‌شود که در گذشته بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تن آن صادر و مابقی صرف تولید کنسانتره و ماسه کرومیتی شده یا به کارخانه های فروکروم جغتای و رفسنجان فروش فروخته می‌شد.
وی یادآور شد : معادن زیادی در سطح کشور وجود دارد که در قبضه دولت است و دولت می‌تواند آنها را به کارخانجات فروکروم واگذار کند تا حداقل بین ۳۰ تا ۵۰ درصد تولید مواد اولیه شان را از آنها انجام دهند، اما چنین کاری انجام نمی دهد.
مالداری ادامه داد: کاش دولت با وضع عوارض اینچنینی بر صادرات، دستکم کارخانجات داخلی را مجاب می‌کرد که کرومیت را به قیمت جهانی خریداری کنند، اما بی برنامگی دولت سبب تعطیلی بسیاری از معادن در یک سال آینده خواهد شد.
وی در عین حال یادآور شد: بالاتر بودن هزینه تمام شده یک تن کرومیت از هزینه فروش آن به معنای تعطیلی این معادن است، آنهایی هم که ادامه فعالیت می دهند نمی توانند طرح و باطله برداری درستی برای معادنشان داشته باشند.
این فعال معدنی گفت: نکته ای که دولت به آن توجه نکرده این است که بیشتر سرمایه های جاری و در گردش معادن توسط خریداران آن ماده معدنی تامین می شود، اما با این شرایط دیگر توجیهی برای تأمین سرمایه‌ها از سوی آنها وجود ندارد و به ناچار سرمایه‌های خود را از معادن کرومیت خارج می‌کنند.
وی بیان داشت: ای‌کاش مسئولان معدنی کشور دستکم با چند نفر معدن دار کرومیت صحبت کرده و به درک درستی از وضعیت این معادن می رسیدند، زیرا فعالان عرضه کرومیت رانت یا رابطه ای ندارند و چنین تصمیمی به مثابه یک تحریم داخلی برای آنهاست.
مالداری در پایان گفت: معادن کرومیت جزو معادن کوچک و متوسط کشور هستند و زمین تا آسمان با معادن مس، روی، سنگ آهن، سرب و روی فرق دارد، زمانی که با مسئولان سازمان صمت استان ها جلسه گذشته و مسائل را مطرح می‌کنیم اصلاً حرفی برای گفتن ندارند.
پایان خبر/

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها