کاهش بیش از ۳۰۰ درصدی صادرات کرومیت طی سه سال/ گره کور این صنعت باز می‌شود؟

در حالی که جمهوری اسلامی ایران تا سال ۹۶ بیش از ۴۸۰ هزار تن صادرات کرومیت به کشورهای مختلف انجام می داده، این میزان با افت محسوس ۳۱۷ درصدی به ۱۱۵ هزار تن در ۱۰ ماه امسال کاهش یافته است.

در حالی که جمهوری اسلامی ایران تا سال ۹۶ بیش از ۴۸۰ هزار تن صادرات کرومیت به کشورهای مختلف انجام می داده، این میزان با افت محسوس ۳۱۷ درصدی به ۱۱۵ هزار تن در ۱۰ ماه امسال کاهش یافته است.

به گزارش سایت خبری- تحلیلی معدن24، آن طور که کارشناسان حوزه معدن و صنایع معدنی عنوان می‌کنند جمهوری اسلامی ایران پتانسیل تولید و صادرات و ارزآوری سالیانه ۵۰۰ هزار تن کرومیت و اشتغال قابل توجهی را از این محل داراست. این درحالی است که با اعمال تحریم‌های ظالمانه از یک طرف و اخذ عوارض صادراتی از سوی دیگر، تولید محصول غیر اقتصادی شده است.
آن طور که «محسن رحیمی» رئیس کمیته فلزات رنگین و فرآوری خبر داده، مطابق آمار رسمی تاکنون بیش از هشت هزار اشتغال موجود در این صنعت از بین رفته و رقبای خارجی نیز در صادرات جایگزین محصولات ایرانی شده اند و بازارهای ایجاد شده از بین رفته است.
وی در نامه‌ای به «محمدرضا بهرامن» رئیس خانه معدن ایران که نسخه‌ای از آن در اختیار سایت معدن ۲۴ قرار گرفته، آورده است: ارز حاصل از سنگ کرومیت با عیار ۴۲ به صورت فوب بندرعباس ۱۴۰ دلار در هر تن است که به ازای هر یک درصد عیار کمتر از ۴۲ به میزان 6.5 دلار از آن کسر می شود.
همچنین ارز حاصل از صادرات کنسانتره کرومیت عیار ۴۲ بندرعباس 105 دلار در هر تن است که به ازای هر یک درصد کمتر از ۴۲ به میزان ۵ دلار کسر می‌شود.

** لزوم حذف عوارض صادراتی کنسانتره کرومیت
رحیمی در این نامه با بیان اینکه امروز جهان به سمت تولید از کم عیارها و باطله ها می رود و لازمه آن حمایت است، خاطرنشان کرد: کنسانتره کرومیت محصولات فرآوری شده از ضایعات و باطله‌های با عیار ۵ تا ۱۰ (که فاقد ارزش اقتصادی اند) که هیچ گونه مصرف داخلی نیز ندارد است.
بر این اساس، این محصول که با سرمایه گذاری بالای سرمایه‌گذاران و احداث کارخانه‌های فرآوری تولید می‌شود، بسیار ارز آور بوده و اشتغال زیادی به همراه دارد قانوان مستحق حذف عوارض صادراتی است.
وی در این نامه تصریح کرد: به دلیل عدم افتتاح ال. سی، خریداران محصول کرومیت ایرانی را ۱۰ تا ۲۰ دلار ارزانتر خریداری می‌کنند، ضمن اینکه با اعمال تحریم‌های ظالمانه هزینه حمل به چین از کمتر از ۱۰ دلار در هر تن به ۳۵ تا ۴۰ دلار افزایش یافته است.
به گفته رحیمی، تولیدکنندگان باید بجز هزینه‌های تولید، بین ۵ تا ۷ دلار حقوق دولتی، ۱۰ تا ۲۰ دلار برای حمل به بندرعباس ۲۰ دلار عوارض صادراتی به گمرک، تنی 10 دلار هزینه عملیات گمرکی بارگیری و انبارداری به گمرک و اسکله شهید رجایی و تنی ۸ دلار هزینه THC پرداخت کنند.
با توجه به موارد یاد شده، دریافتی صادرکنندگان بدون هزینه استخراج و غیره بسیار غیر اقتصادی است.
همچنین معدن داران و صادر‌کنندگان کرومیت به اجبار برای بقا و حفظ سرمایه گذاری خود، در جهت کسری ما به التفاوت ارز دریافتی از صادرکنندگان و قیمت تعیین شده گمرکی را از بازار آزاد تهیه و در سامانه جامع تجارت ارائه می‌کنند که این اقدامی غیر قانونی برای اجرای قانون است.
رحیمی در پایان این نامه از بهرامن خواست تا با ایجاد ارتباط برابر قوانین بین خانه معدن و دفتر مدیر کل صنایع معدنی و دفتر تعیین ارزش گمرک، برای قیمت‌گذاری حقیقی و به روز مواد معدنی راهگشای این مسیر باشد.
بر پایه این گزارش، به تازگی «سیف الله امیری» مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت در نامه‌ای به بهرامن خواستار اعلام و ارسال واحدهای فعال تولید کنسانتره کرومیت شده است.
پایان خبر////

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها