پژوهش و توسعه فناوری در حوزه معدن با هم و در کنار هم دیده شود

رئیس مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران خواستار دیده شدن همزمان پژوهش و توسعه فناوری در حوزه معدن شد  تا بستر خودکفایی و قطع وابستگی ها در بخش معدن و صنایع معدنی مهیا شود.

رئیس مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران خواستار دیده شدن همزمان پژوهش و توسعه فناوری در حوزه معدن شد  تا بستر خودکفایی و قطع وابستگی ها در بخش معدن و صنایع معدنی مهیا شود.

«مجید وفایی فرد» در گفت وگو با خبرنگار سایت خبری- تحلیلی معدن 24 افزود: در برنامه پیشنهادی از سوی «سیدرضا فاطمی امین» وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت، حوزه پژوهش و توسعه فناوری خوب و پر رنگ دیده شده است و به ویژه تاکید خوبی در موضوعات نوآوری و زیست‌بوم نوآوری در بخش معدن و صنایع معدنی وجود دارد.

به گفته وی، زیست‌بوم نوآوری در بخش معدن و صنایع معدنی موضوعی بسیار کارساز برای این بخش است و این مرکز نیز سال گذشته گزارشی در مبحث نوآوری به ایمیدرو و بیان ظرفیت ها، پتانسیل ها و برنامه های مثمر ثمر ارائه شد.

 

رئیس مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران به «مرکز هوشمندی شریف» اشاره کرد که با همکاری و مشارکت ایمیدرو و دانشگاه صنعتی شریف ایجاد شده و الگویی برای همکاری اجزا و بازیگران بحث نوآوری است و این الگو در حال تدوین است.

وی یادآور شد: ایمیدرو نیز با ایجاد ایمنو (اولین مرکز نوآوری معدن و صنایع معدنی در ایران)، فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و حمایت از استارتاپ ها را در حوزه معدن و صنایع معدنی در کشور کلید زد.

وفایی فرد  تصریح کرد:‌ با توجه به اهمیتی که کار پژوهش در حل مشکلات دارد، باید هر چه بیشتر به آن بها داده و پر رنگ دیده شود تا بتوانیم پژوهش و توسعه فناوری را با هم و در کنار هم داشته باشیم.

وی تاکید کرد: اگر به تحقیقات دانشگاهی صرف توجه شود، نتیجه ای جز ورود این تحقیقات به کتابخانه های دانشگاه ها و خاک خوردن نخواهد داشت، در حالی که باید بتوان این تحقیقات را در بازار وارد کرد تا توسعه فناوری در حوزه معدن اتفاق افتاده و بستر خودکفایی و قطع وابستگی ها مهیا شود.

رئیس مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران خاطرنشان کرد:‌ اکنون ایمیدرو با جدی گرفتن موضوع بومی‌سازی‌ها و همچنین توسعه نوآوری در حوزه معدن و صنایع معدنی پیشتاز است و امیدواریم با حمایت های وزیر جوان صنعت، معدن و تجارت، گشایش های بیشتری در این حوزه و توسعه آن را شاهد باشیم.

وی با اشاره مختصر به اقدامات انجام شده در این مرکز در نیمه نخست امسال، از به سرانجام رسیدن چندین پروژه تحقیقاتی به ویژه در زمینه بازفرآوری باطله ها، همچنین پروژه ممیزی آب در واحدهای زیرمجموعه ایمیدرو و تجهیزات سیار و سایر تجهیزات خبر داد که مشروح و تفصیل آنها از سوی ایمیدرو منتشر خواهد شد.

 

** انجام بیش از 20 هزار آنالیز معدنی در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران

مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران اعلام کرد: این مرکز در نیمه نخست سال 1400 بیش از 20 هزار آنالیز از نمونه‌های اکتشافی و معدنی کشور را به انجام رساند.

مجید وفایی‌فرد افزود: مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران در 6 ماهه گذشته، با نقش‌آفرینی در فرآیند اکتشاف پهنه‌های اکتشافی ایمیدرو به عنوان بازوی خدمات آزمایشگاهی و نیز ارائه خدمات آنالیز به معدنکاران، بیش از هفت‌هزار نمونه خدمات آنالیز شامل خردایش، نرمایش، آنالیز ICP-Mass ، ICP-OES، آنالیز طلا، مطالعات کانی‌شناسی، XRF،XRD، شیمی تر و گوگرد و غیره را انجام داد.

وی گفت: این مرکز همچنین در مدت یاد شده، 75 پروژه تحقیقاتی و خدماتی آزمایشگاهی و 11 پروژه تحقیقاتی نیمه صنعتی در حوزه فرآوری را اجرایی کرد.

 

** انعقاد 4 تفاهم نامه و قرارداد همکاری پژوهشی

مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران با اشاره به انعقاد چهار تفاهم‌نامه همکاری منتج به قرارداد با مراکز تحقیقاتی، موسسه‌ها، نهادها و غیره، تصریح‌کرد: این تفاهم‌نامه‌ها شامل خدمات تحقیقاتی فنی اقتصادی و مطالعات آزمایشگاهی، نیمه‌صنعتی، ارائه گزارش و تفسیر نتایج احداث کارخانه فرآوری سیدریت و بازفرآوری هماتیت کم‌عیار مجتمع سنگ‌آهن سنگان و غیره است.

وی ادامه‌داد: تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای دیگر با موضوع همکاری های مشترک در زمینه های آموزشی، پژوهشی، دانش بنیان، خدمات فنی آزمایشگاهی و غیره با شرکت «MMTE» ، فولاد مبارکه ‌و هلدینگ معنا (معدن، نوآوری و اندیشه) در راستای توسعه زیست بوم نوآوری در معادن و صنایع معدنی منعقد شد.

اجرای طرح های جدید تحقیقات فرآوری

مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی با اشاره به طرح‌های تحقیقات فرآوری این مرکز گفت: این طرح‌ها شامل تحقیقات فرآوری برای احداث کارخانه سرباره مس خاتون‌آباد، احداث کارخانه خط 2 فلوتاسیون میدوک شرکت بابک مس ایرانیان، معدن شماره 5 گل‌گهر و طرح آزمایش‌های فرآوری سنگ‌آهن معادن سنگان شرکت اپال پارسیان است.

وی افزود: طرح های پژوهشی استحصال تیتانیوم و عناصر نادر خاکی از گل قرمز کارخانه بوکسیت جاجرم در مقیاس پایه، ارزیابی مخاطرات مواجهه کارگران با سیلیس موجود در هوای محیط کار معادن منتخب تحت پوشش ایمیدرو و نظارت بر پروژه‌های پژوهشی ایمیدرو و برای 30 پروژه تحقیقاتی و غیره، نیز در قالب تبادل موافقت‌نامه با ایمیدرو در حال انجام است.

وفایی‌فرد خاطرنشان‌کرد: سه طرح استحصال وانادیوم مجتمع تیتانیوم کهنوج، فرآوری و کاهش گوگرد زغال سنگ ناحیه پروده 4 طبس و طرح فرآیند ممیزی آب در 53 واحد تابعه ایمیدرو نیز به‌تازگی به اتمام رسیده است .

مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی با اشاره به اقدامات دیگر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران در نیمه نخست امسال، گفت: راه‌اندازی شعبه آزمایشگاه مرکز در مجتمع سنگ‌آهن سیرجان، بومی سازی 2 دستگاه اسکرابر و میز نرمه موزلی و نیز اخذ 2 گواهی ثبت اختراع جدید از دستاوردهای پژوهشی و فناورانه مرکز، از جمله اقدام‌های انجام شده در 6 ماهه نخست 1400 است.

وی ادامه‌داد: پروژه‌های امکان‌سنجی استحصال وانادیم از سرباره‌های فولادسازی در مقیاس آزمایشگاهی و نیمه صنعتی، پروژه امکان‌سنجی فرآوری اقتصادی غبارهایFTP  و نیز پایش آلایندگی‌های فولاد مبارکه، از دیگر طرح‌های در حال اجراست که مراحل پایانی را گذرانده و تا پایان امسال تکمیل می‌شود.

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها