لزوم اهتمام دولت جدید در تامین زیرساخت ها و اصلاح قیمت‌گذاری‌ها/ کاهش تولید در پی قطعی های برق

مدیرعامل فولاد بافت خواستار توجه ویژه دولت جدید در تامین زیرساخت ها، به ویژه برق و گاز و اصلاح قیمت‌گذاری‌ها برای توسعه صنعت فولاد و سایر صنایع ذیربط شد.

مدیرعامل فولاد بافت خواستار توجه ویژه دولت جدید در تامین زیرساخت ها، به ویژه برق و گاز و اصلاح قیمت‌گذاری‌ها برای توسعه صنعت فولاد و سایر صنایع ذیربط شد.

«عطارد گودرزی» در گفت وگو با سایت خبری- تحلیلی معدن24 افزود: مقرر بود تا پایان شهریورماه امسال به 450 هزار تن تولید آهن اسفنجی دست یابیم، اما با توجه به قطعی برق 27 روزه کارخانه بین 360 تا 365 هزار تن تولید در نیمه نخست سال خواهیم داشت.

وی بیان داشت: در بحث صادرات، از آنجایی که مجوز صادرات آهن اسفنجی از سوی دولت داده نشده، ما نیز پیگیر موضوع نشدیم.

** درخواست ها از دولت سیزدهم

گودرزی در ادامه با اشاره به استقرار دولت سیزدهم، با بیان اینکه سرمایه گذاری های مولد در صنعت فولاد اشتغالزایی خوبی نیز به همراه دارد، ادامه داد: به این منظور باید زیرساخت های لازم مهیا شود، اما در شرایط فعلی به دلیل کمبود برق امکانپذیر نیست، به ویژه اینکه دولت از هم اکنون مشکل قطعی های گاز در زمستان را گوشزد می کند.

وی تصریح کرد: اگر دولت به مدیریت حامل های انرژی بپردازد، ما نیز راحت تر می توانیم طرح های توسعه ای را به پیش ببریم که قطعا اشتغال‌زایی بیشتر و رشد اقتصادی را برای کشور به دنبال خواهد داشت.

مدیرعامل فولاد بافت اظهار داشت: در غیر این صورت سرمایه های بخش خصوصی به سمت سایر حوزه ها و حتی فرار پول از کشور می انجامد، بر این اساس از دولت می خواهیم تا با فراهم کردن زیرساخت های لازم، امکان تولید بیشتر را مهیا سازد.

وی، دیگر خواسته خود از دولت را تعادل در بخش قیمت‌گذاری ها برشمرد و گفت: قیمت‌گذاری هایی که در چند سال گذشته شاهد آن بودیم، نتوانسته موثر باشد و بیشتر به ایجاد رانت می انجامد.

** طرح های توسعه ای در فولاد بافت

گودرزی درخصوص طرح های توسعه ای در فولاد بافت، خاطرنشان کرد: ساخت و راه اندازی واحد 2 احیا در این مجموعه از اسفند ماه پارسال کلید خورده که تا پایان شهریورماه به 28.5 درصد پیشرفت فیزیکی و تا پایان امسال به 52 درصدی پیشرفت فیزیکی خواهد رسید.

وی گفت: این طرح 800 هزار تنی با مجموع زیرساخت های آن نیازمند 110 میلیون یورو سرمایه گذاری است که از محل آورده سهامداران و سود شرکت تامین می شود.

مدیرعامل فولاد بافت، دیگر طرح توسعه ای شرکت را طرح گندله سازی عنوان کرد که جزو طرح های هشت گانه کشوری است و افزود: برای این طرح درصددیم از فاینانس چین یا از محل افزایش سرمایه و اخذ وام برای تامین مالی استفاده کنیم.

وی بیان داشت: این طرح نیز اکنون در فاز مهندسی است و با اجرایی شدن آن به تولید سالیانه 2.5 میلیون تن گندله دست خواهیم یافت.

گودرزی تصریح کرد: اجرایی شدن این طرح ها به اشتغال‌زایی مستقیم برای 700 تا 750 نفر و اشتغالزایی غیرمستقیم 6 تا 7 برابری خواهد انجامید.

** تحریم ها و اهتمام برای استفاده از تولیدات داخلی

وی در خصوص تحریم‌ها و کرونا نیز گفت: شرایط کرونایی موجب افزایش حدود 10 درصدی هزینه های نیروی انسانی در شرکت شد، با این حال تحریم ها افزایش هزینه 20 تا 25 درصدی در تامین لوازم خانگی را به ما تحمیل کرد، به همین دلیل برای فاز 2 طرح احیاء مستقیم در نظر داریم تا 83 درصد از تجهیزات و قطعات را از داخل تامین کنیم.

مدیرعامل فولاد بافت یادآوری کرد: در اجرای فاز یک این طرح از کاتالیست های ایرانی استفاده کردیم که اکنون حدود سه سال از استفاده و مصرف آنها می گذرد و هیچ مشکلی نداشته اند؛ این مهم نشان دهنده توانمندی شرکت های ایرانی است.

 

 

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها