رفتار احساسی دولت در واگذاری معدن سنگ آهن شیطور

«منصور یزدی‌زاده» مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با سایت خبری- تحلیلی معدن24 به برخی مسائل پیش روی این شرکت از جمله عدم توجه دولت به ذوب آهن، شایعه خرید آن توسط مبارکه، رفتار احساسی دولت در واگذاری معدن سنگ آهن شیطور و شایعه بد حسابی و ارزان‌خری این شرکت پاسخ داد.

«منصور یزدی‌زاده» مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با سایت خبری- تحلیلی معدن24 به برخی مسائل پیش روی این شرکت از جمله عدم توجه دولت به ذوب آهن، شایعه خرید آن توسط مبارکه، رفتار احساسی دولت در واگذاری معدن سنگ آهن شیطور و شایعه بد حسابی و ارزان‌خری این شرکت پاسخ داد.

مدیرعامل  ذوب آهن اصفهان در پاسخ به اینکه چرا دولت از ذوب آهن حمایت نمی‌کند، افزود: ذوب آهن اصفهان هشت درصد  فولاد کشور را تولید می کند و بر همین اساس، تولید آن کم و پایین به نظر می رسد.

وی بیان‌داشت: زمانی به آقای واعظی رییس دفتر رییس‌جمهوری دولت دوازدهم پیشنهاد کردم که اجازه دهد ذوب آهن همه محصولاتش را صادر کند.

یزدی زاده گفت: ارزش صادرات کل محصولات ذوب آهن بین 1.2 تا 1.3 میلیارد دلار است و متعهد می‌شدیم در قبال این اجازه، ارز مرغوب به دولت داده و حتی حاضر بودیم 300 میلیون دلار نیاز سالیانه ارزی خود را با استفاده از ارزهای نامرغوب دولت در چین و دیگر کشورها تامین کرده و درقبال آن ریال به دولت بدهیم.

وی خاطرنشان‌کرد: ذوب آهن با صادرات بیش از نیمی از محصولات خود، رکود پیشین خود در این زمینه را جا به جا کرده است.

 

** رفتار احساسی دولت در واگذاری معدن سنگ آهن شیطور

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در پاسخ به اینکه چرا این شرکت به دنبال معدن داری نرفته است، گفت: ذوب آهن آخرین شرکتی بود که وارد بورس شد.

وی افزود: پیش از انقلاب همه معادن متعلق به ذوب آهن بود که شامل معادن قدیمی در چادرملو، سنگ آهن مرکزی، سنگان، معادن زغال سنگ و غیره می شود، اما همه آنها را از ذوب آهن گرفتند.

یزدی زاده ادامه داد: زمانی که ذوب آهن دولتی بود که نمی توانست معدن بخرد، اما آنچه ما را آزار می دهد این است که چطور قدیمی ها و نخبگان ذوب آهن در زمان واگذاری معادن فکر نکردند که حداقل یک معدن برای این شرکت باقی بماند؟

وی یادآور شد: ذوب آهن اخیرا به صورت مشترک با فولاد مبارکه به معدن سنگ آهن شیطور ورود کرد، اما به دلیل اینکه با هیاهوی واگذاری‌ها در کشور همزمان شده و قوه قضائیه به مساله ورود کرده بود، با واگذاری معدن شیطور احساسی برخورد شد و متضرر شدیم، در حالی که هدف مان این بود که در آنجا واحد کنسانتره و گندله احداث کرده و بخشی از نیازمان به سنگ آهن را مرتفع کنیم.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان تصریح کرد: صنعت فولاد در چند سال گذشته به عنوان صنعتی بالنده که توانسته ارزآوری داشته و نیاز داخل را تامین کند و بخشی از کمبود نفت را پوشش دهد، مطرح بوده و باید به آن توجه شود.

 

** پاسخ به شایعه بد حسابی و ارزان‌خری ذوب آهن

وی در پاسخ به شایعه بد حسابی و ارزان‌خری ذوب آهن، اظهار داشت: این مساله چندین بار مطرح شده و به نوعی فرار رو به جلو است.

یزدی زاده افزود: امروز مراجعه به سامانه کدال نشان می دهد نسبت منافع و سود کدام شرکت ها اعم از فولادی ها، سنگ آهنی ها، زغال سنگی ها و غیره بالاتر است و نگاهی به آمارها در بورس کالا  نشان دهنده افزایش بودن قیمت ها نیز هست.

وی گفت: ما هیچ دخالتی نمی کنیم که چه اتفاقی برای سنگ آهن کشور می افتد، آیا صادر می شود و …؟ بلکه می گوییم اگر شرکتی نیازمند میزان مشخصی سنگ آهن است باید تامین شود.

این مقام مسوول به طرح این پرسش پرداخت که چرا سهمیه سنگ آهن برای ذوب آهن در نظر گرفته نمی‌شود؟

وی تصریح کرد: تولید فولاد در کشور در گذشته سه مزیت اصلی داشتن نیروی کار ارزان، وفور مواد اولیه و انرژی ارزان داشت، اما امروز حداقل در مجموعه ای مانند ذوب آهن چنین نیست.

یزدی زاده اضافه کرد: ذوب آهن کمترین بهره را از یارانه انرژی می برد، زیرا سالیانه 800 میلیون متر مکعب کاهش مصرف گاز دارد و گازهای اضافه فرآیندهای تولید را پس از پالایش، راهی نیروگاه ها و واحدهای نوردی می کند.

وی اظهار داشت: مصرف برق ذوب آهن نصف و میزان مصرف گاز آن یک ششم مصرف سایر واحدها است که تازه، برقی که مصرف می کنیم را خودمان تولید می کنیم.

مدیرعامل ذوب آهن تاکید کرد: شرکتی که از انرژی برق و گاز یارانه ای بی بهره است، باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی بیان داشت: در صورتی که آب پایدار برای ذوب آهن تامین شود، علاوه بر اینکه نیازمان به برق را رفع خواهیم کرد، اضافه تولید برق را به شبکه تزریق می کنیم.

 

** خرید ذوب آهن اصفهان توسط فولاد مبارکه؟

یزدی زاده در خاتمه در پاسخ به اینکه موضوع خرید ذوب آهن اصفهان توسط فولاد مبارکه به کجا رسید؟ خاطرنشان‌کرد: موضوع ادغام شرکت ها یک موضوع قدیمی است و در جای جای جهان مسبوق به سابقه بوده و نتایج مثبت و خوبی نیز به دنبال داشته است.

وی تصریح کرد: ‌با این حال این مساله در کشورمان شرایط خاص خود را دارا است.

 

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها