بن بست چینی سنگ آهن

مگنت

در حالی که افت تقاضا برای انواع کامودیتی‌‌‌ها از جمله سنگ‌آهن در چین ادامه دارد، انتشار داده‌‌‌های انقباضی شاخص مدیران خرید در این کشور افت قیمت‌ها را تشدید کرد.

این در حالی است که فعالان اقتصادی در دنیا و به‌خصوص شرق آسیا از کارآیی سیاست‌‌‌های مالی دولت چین به جهت تحریک اقتصاد ناامید شده‌‌‌اند. از طرفی دستور دولت مرکزی به استان یوننان، یکی از قطب‌‌‌های فولاد‌سازی در این کشور در خصوص کاهش تولید به افت تقاضا برای سنگ‌آهن منجر شده است. در نتیجه مجموع این عوامل، بهای این کالا به کمترین سطح در دوماه گذشته تاکنون رسید.

کاهش جذابیت سنگ‌آهن

انتشار داده‌‌‌های اقتصادی چین در ماه ژوئیه که حاکی از انقباض صنعت این کشور در ماه میلادی گذشته بود، همراه با تداوم کاهش تقاضا موجب شده است تا سنگ‌آهن کمترین سطح قیمتی در دوماه گذشته را به ثبت برساند. روز گذشته بهای محموله سنگ‌آهن عیار 5/ 63 درصد برای تحویل به بندر تیانجین در شمال چین به 104دلار به ازای هر تن رسید و بازده هفتگی منفی 5‌درصد و بازده ماهانه منفی 8‌درصد را به ثبت رساند. برخی فعالان بازار معتقدند که سیاست‌‌‌های مالی دفتر سیاسی چین تاثیر لازم را بر تحریک اقتصاد این کشور نداشته و نتوانسته است رکود ایجادشده در بخش املاک و مستغلات این کشور را بهبود ببخشد. این در حالی است که شهر ژنگژو چین جمعه گذشته اقداماتی را برای حمایت از بازار املاک خود آغاز کرد. این اولین اقدام یک‌شهر بزرگ در زمینه حمایت از بخش ساختمان‌سازی در این کشور طی هفته‌‌‌های اخیر به شمار می‌رود. از طرفی اعلام محدودیت برای تولید فولاد در استان یوننان و همچنین سیل در استان هبی چین، یکی از قطب‌‌‌های فولاد‌سازی این کشور، روند نزولی قیمت سنگ‌آهن را تشدید کرده است.

نوسان عرضه و تقاضای سنگ‌آهن

تحلیلگران موسسه مطالعاتی ANZ در یادداشتی اعلام کردند که احتمال تجدید محدودیت‌های تولید فولاد به دلیل کاهش حاشیه سود کارخانه‌های این فلز در ماه‌‌‌های اخیر وجود دارد. به گفته برخی از مشاوران چینی، از کارخانه‌‌‌های فولاد در استان یوننان خواسته شده است تا آماده کاهش تولید برای سال میلادی جاری همچون سال 2022 شوند. این مساله نیز موجب تشدید افت تقاضای سنگ‌آهن در چین شده است. در سمت عرضه نیز کاهش فعالیت نیروگاه‌‌‌های آبی در استان سیچوآن به دلیل خشکسالی، کارخانه‌‌‌ها را مجبور به کاهش تولید کرده است. با این حال، افزایش واردات از برزیل و استرالیا از وقوع کمبود سنگ‌آهن و افت ذخایر جلوگیری کرده است. با این‌‌‌حال به گزارش My steel ، کل ذخایر سنگ‌آهن در 45بندر اصلی چین هفته گذشته در سطح حدود 12میلیون تن قرار داشت که نسبت به هفته ابتدایی ماه اوت 6/ 1میلیون تن کاهش را به ثبت رسانده است.

شرکت‌های چینی اما به دنبال افزایش تولید خود هستند. بنا بر اعلام شرکت Baowu، بزرگ‌ترین گروه تولیدی فولاد در این کشور، این شرکت با گروه معدنی برزیلی Vale برای بررسی همکاری‌های احتمالی در آینده مذاکره کردند. هو وانگمینگ، مدیرعامل این گروه می‌گوید این دو شرکت باید مدل‌های مختلف همکاری در آینده را با هدف ایجاد ثبات در زنجیره ارزش فولاد بررسی کنند. وی همچنین ابراز امیدواری خود نسبت به عرضه کافی سنگ‌آهن با قیمت منطقی از طرف این گروه معدنی را اعلام کرد. دو طرف همچنین در خصوص سرمایه‌گذاری‌‌‌‌‌‌های جدید در حوزه منابع معدنی و توسعه و تحقیقات در حوزه صنایع کم‌کربن بحث کردند.

بازار میلگرد

قیمت میلگرد نیز به تبعیت از بهای سنگ‌آهن در روند کاهشی قرار گرفت. روز گذشته بهای معاملات آتی میلگرد در بورس شانگهای به 3‌هزار و 616یوآن (حدود 500دلار) به ازای هر تن رسید و بازده هفتگی منفی حدود 5‌درصد را به ثبت رساند. این کمترین سطح قیمتی است که در دوماه گذشته تاکنون برای این کالا به ثبت رسیده است؛ چرا که بررسی داده‌‌‌های اقتصادی جدید چین حاکی از آن است که این کشور نتوانسته است افت فعالیت اقتصادی پس از لغو محدودیت‌های کرونایی را بهبود ببخشد. به گزارش مرکز ملی آمار چین، واردات و صادرات میلگرد در این کشور نسبت به مدت مشابه سال میلادی گذشته به ترتیب 12 و 14‌درصد کاهش را تجربه کرده که بیشتر از حد انتظار تحلیلگران بوده است.

این درحالی است که قرائت شاخص مدیران خرید رسمی و غیر‌رسمی چین نیز حاکی از انقباض جدید در صنعت این کشور بوده است. به گزارش رویترز، فعالیت کارخانجات چینی برای چهارمین ماه متوالی در ژوئیه کاهش داشته است؛ چرا که قرائت شامخ نشان‌دهنده عدد 3/ 49 است. قرائت این شاخص در سطحی زیر 50 نشان‌دهنده انقباض فعالیت اقتصادی است. با این‌‌‌حال این شاخص کمی بیشتر از عدد 49 -که برای ماه ژوئن گذشته به ثبت رسید- بود. اما قرار گرفتن آن در سطح زیر 50 برای سومین‌ماه متوالی نگران‌کننده بوده و نشان‌دهنده چالش‌های اصلی برای اقتصاد این کشور است. مساله نگران‌کننده برای فعالان حوزه فولاد اما قرائت شاخص بخش ساختمان‌سازی بوده که برای ماه ژوئیه به سطح 2/ 51 رسیده است. درست است که این معیار در سطحی بالای 50 قرار گرفته؛ اما نسبت به عدد 6/ 65 در ماه ژوئیه کاهش حدود 30درصدی را به ثبت رسانده است.

همچنین حجم واردات سنگ‌آهن به‌رغم کاهش شدید قیمت این کالا نسبت به سال میلادی گذشته در سطح 93میلیون تن ثابت بوده است که نشان‌دهنده افت تقاضا در صنعت فولاد است. این درحالی است که امید به مداخله دولتی و تصویب سیاست‌‌‌های مالی جدید به جهت تحریک اقتصاد این کشور نیز در حال کاهش است؛ چرا که دفتر سیاسی متعهد شده است اقداماتی را برای کاهش تاثیر ضربه بدهی‌‌‌های توسعه‌دهندگان املاک به اقتصاد این کشور انجام دهد؛ هرچند از اعلام محرک‌‌‌های مالی در مقیاس بزرگ خودداری کرده است.

منبع: دنیای معدن

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها