کمتر از ۱۰ درصد ظرفیت معدنی استان یزد شناسایی شده است

استاندار یزد از حوزه معدن به عنوان یکی از مهمترین مزیت‌های استان نام برد و گفت: در بحث اکتشاف معادن شاهد پیشرفت قابل قبولی نبوده‌ایم و کمتر از ۱۰ درصد ظرفیت‌های معدنی استان شناسایی شده است.

به گزارش ماناماین از روابط عمومی استانداری یزد “مهران فاطمی” با اشاره به انعقاد قرارداد ۲۰۰ میلیارد تومانی در حوزه مطالعات اکتشاف معادن به همت وزارت صمت و سازمان زمین شناسی کشور، اظهار کرد: بر این اساس با ورود ۱۵۰ متخصص به استان عملیات اکتشافات مخصوصاً در غرب استان آغاز خواهد شد.

وی به برنامه ریزی استان جهت فعال سازی معادن راکد و شناسایی معادن جدید اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین ملاحظات استان در این مسیر مسائل زیست محیطی و ملاحظات اجتماعی است که برای کاهش حداکثری آسیب‌های زیست محیطی از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده خواهیم کرد.

فاطمی ادامه داد: در حوزه مسائل اجتماعی، معادن باید منافع مردم استان را تامین کنند، لذا تدوین مدلی برای سهامدار کردن مردم در معادن در دستور کار ستاد اقتصاد مقاومتی استان قرار دارد.

وی در ادامه تکمیل جاده یزد طبس را نیازمند اعتبار ۳۰۰۰ میلیارد تومانی دانست و گفت: در مصوبات سفر اول و دوم رئیس جمهور به استان ۳۰۰ میلیارد تومان به این طرح اختصاص پیدا کرده که ۱۶ کیلومتر از منطقه بحرانی این مسیر به زودی آسفالت و تا دهه فجر افتتاح خواهد شد.

عالی‌ترین مقام اجرایی استان با تاکید بر لزوم مشارکت معادن در احداث باند دوم جاده یزد- طبس یادآور شد: در غیر این صورت از ورود ناوگان حمل و نقل معادن به جاده‌ها جلوگیری خواهد شد چرا که معادن موظف به ساخت جاده اختصاصی هستند.

وی با بیان اینکه هزار میلیارد تومان از تعهد شرکت چادرملو در تکمیل بخشی از جاده یزد طبس از محل تبصره ۵ ماده ۱۴ قانون معادن انجام خواهد شد، افزود: طبق این قانون در صورت هزینه‌کرد شرکت‌های معدنی در محل آسیب‌های معادن، مشمول معافیت ۲۰ درصدی از پرداخت حقوق دولتی خواهند شد.

استاندار یزد با اشاره به برنامه‌ریزی استان جهت ایجاد زنجیره راهبردی ارزش در حوزه معادن، اظهار داشت: با پیگیری قطعه سازی و ماشین سازی به عنوان انتهای این زنجیره شاهد مهاجرت نیروی متخصص تحصیل کرده به استان و نیز مهاجرت معکوس نیروهای نخبگانی یزدی خواهیم بود.

فاطمی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص سند یزد نوین، آن را شامل بزرگترین پروژه‌های تاثیرگذار در پیشرفت استان دانست و گفت: در پروژه‌های آبی، انرژی خورشیدی، هوشمندسازی معادن، منابع انسانی و اقتصاد دانش بنیان جلوتر از برنامه قرار داریم اما در بعضی از محورها مانند بازرگانی، ماشین سازی و قطعه سازی باید تلاش بیشتری انجام شود.

وی در ادامه با بیان اینکه استان یزد در رتبه اول و دوم بیش از ۲۰ شاخص کلان اقتصادی قرار دارد، گفت: یزد یکی از امن‌ترین استان‌های کشور برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود اما وجود چک‌های برگشتی خرد این آمار را دستخوش تغییر می‌کند.

فاطمی همچنین با اشاره به پیگیری نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی و معاونت عمرانی استانداری برای تعمیر سه ترنست از مدار خارج شده یزد، توسط شرکت رجا، عنوان کرد: اکنون در انتظار تاییدیه سازمان راه آهن کشور برای بازگشت این ۳ ترنست به مسیر هستیم.

وی از آغاز به کار شرکت «یزد ریل شفق» و شرکت «ریل سیر کوثر» به صورت کنسرسیوم خبر داد و افزود: بر این اساس پس از تایید سازمان راه آهن کشور اولین قطار ۴ ستاره در مسیر قرار خواهد گرفت که امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود.

استاندار یزد با بیان اینکه با راه اندازی شرکت «پارس ریل کوثر» استان یزد در حوزه باری، مسافری، کشنده‌ها و واگن‌سازی مستقل خواهد شد، گفت: با توجه به اینکه ۳۰ درصد بار کشور از استان یزد عبور و مسیرهای استان را اشغال می‌کند، پیگیری انجام مطالعات اولیه ابر پروژه بلندمدت قطار برقی نیز در دستور کار قرار دارد.

وی به کمبودها و مشکلات ناوگان هوایی کشور به دلیل تحریم‌ها و ممنوعیت پروازهای چارتری اشاره و اظهار کرد: در راستای توسعه شرکت هواپیمایی یزد ایر، تسهیلات مناسبی اخذ شده و افزایش پروازهای این شرکت در برنامه کوتاه مدت استان قرار دارد.

فاطمی در همین راستا ادامه داد: به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد مسافران، در حال حاضر شرکت یزد ایر، پرواز تهران استانبول را انجام می‌دهد اما برنامه استان انجام تمامی این پروازها از مبدا یزد خواهد بود.

استاندار یزد در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت استان در اعطای مشوق های فرزندآوری و جوانی جمعیت، گفت: استان یزد رتبه اول در بحث پرداخت تسهیلات فرزندآوری و جوانی جمعیت را به خود اختصاص داده است.

وی در این راستا ادامه داد: پرداخت وام بانک‌ها به دلیل ناترازی و عدم تعادل در منابع و مصارف با مشکلاتی مواجه شده اما برای شکستن این صف، پیگیری‌های لازم انجام خواهد شد.

فاطمی در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات انجام شده برای کاهش ترافیک شهر یزد توضیح داد: در این راستا اقداماتی نظیر گشایش در بحث احداث بلوار ایرج افشار با همکاری دانشگاه یزد، انتقال مطب‌های پزشکان به شهرک سلامت و پیشنهاد اجرای طرح زوج و فرد در محدوده تمرکز مراکز آموزشی، در دستور کار قرار دارد.

Latest posts by واحد دیجیتال مانا (see all)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها