معدن سرب و روی مهدی آباد احیا می شود

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو)‌گفت: گرچه سال 99 با وجود همه سختی ها و مشکلات به‌ویژه تداوم تحریم‌ها و پاندمی کرونا بسیار پرچالش بود، اما ایمیدرو تلاش کرد در سایه دو استراتژی کلان خود که همانا “توسعه” و “توانمندسازی” است، سیاست هایی همچون بومی سازی و تعمیق ساخت داخل را پیگیری کند.

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو)‌گفت: گرچه سال 99 با وجود همه سختی ها و مشکلات به‌ویژه تداوم تحریم‌ها و پاندمی کرونا بسیار پرچالش بود، اما ایمیدرو تلاش کرد در سایه دو استراتژی کلان خود که همانا “توسعه” و “توانمندسازی” است، سیاست هایی همچون بومی سازی و تعمیق ساخت داخل را پیگیری کند.

«وجیه الله جعفری» در گفت وگو با سایت خبری- تحلیلی معدن 24 درخصوص سال ۹۹ با وجود همه سختی ها و مشکلات به‌ویژه تداوم تحریم‌ها و پاندمی کرونا، افزود: ابتدا لازم می دانم تقدیر و تشکر خود را در این سال پرچالش، تقدیم یکایک عزیزان کادر درمانی کنم که شبانه روز برای سلامت مردمان این مرز و بوم، جانانه تلاش کرده اند و از خودگذشتگی وصف ناشدنی نشان داده اند.
رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت:‌ سال 99 دوران دشواری های متعدد برای بخش تولید و توسعه بود. درگیری بدنه نیروی انسانی – در تمامی سطوح از مدیریت عالی، ارشد تا کارشناسی و کارگری- با همه گیری و اوج گرفتن بیماری کرونا، از جمله چالش های اصلی سال 99 به شمار می آید.
وی اظهار داشت: اکنون می توان گفت که ایمیدرو تلاش کرد راهبری حوزه معدن و صنایع معدنی به ویژه شرکت های بزرگ را ابتدا به صیانت از نیروی انسانی معطوف سازد. چنین امری در واقع در قالب مسوولیت اجتماعی نمود پیدا کرد به طوری که این مجموعه علاوه بر تهیه و ارسال کمک های بلاعوض به نهادها و سازمان های بهداشت و درمان، اقدام به تامین منابع مالی خرید ماسک، ‌دستکش و سایر اقلام بهداشتی کرد و به طور خلاصه کمک های خود و این مجموعه را روانه 64 دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور کرد.
جعفری بیان‌داشت: به طور خلاصه امسال، سالی پرچالش بود اما با همت تمامی نیروی انسانی و مسوولیت‌پذیری بدنه معدن و صنایع معدنی، پشتیبانی و حمایت وزارت صنعت معدن و تجارت و دولت، اقدامات موثری در این حوزه رقم زده شد.
وی ادامه داد: به بیان دیگر باید همزمان با مبارزه با این ویروس عالم گیر، مسائل تولید و توسعه نیز مد نظر قرار می گرفت به طوری که در بخش تولید شاهد رشد قابل ملاحظه ای شدیم و بخشی همچون احیا و فعال سازی معادن کوچک، به هدفی بیش از رقم پیش بینی شده دست یافتیم. در همین شرایط، شرکت ها تلاش کردند علاوه بر منطقه فعالیت خود،‌ به سایر استان های مجاور نیز خدمات رسانی کنند که این امر جای سپاس فراوان و خدا قوت دارد.

** فرصت سازی از تحریم با بومی سازی و تعمیق ساخت داخل
رییس هیات عامل ایمیدرو در ادامه در پاسخ به اینکه ارزیابی حضرتعالی از وضعیت بخش معدن و صنایع معدنی با احتمال یک فضای بازتر سیاسی بین المللی و برداشته شدن احتمالی تحریم ها چیست؟ یادآوری کرد: کشورمان همواره تحت تحریم های غیرانسانی بوده است. شاید از همین روست که سیاست های اقتصاد مقاومتی پیش روی اقتصاد کشورمان قرار گرفته است.
وی اظهار داشت:‌ در واقع با این سیاست، ایمیدرو تلاش کرده در سایه دو استراتژی کلان خود که همانا “توسعه” و “توانمندسازی” است، از یک سو سیاست هایی همچون بومی سازی و تعمیق ساخت داخل را پیگیری کند و از دیگر سو اقدام به برگزاری دوره های آموزشی برای بخش خصوصی و‌ همکاری مستمر با دانشگاه ها و مراکز علمی و … در بسیاری از بخش ها کند.
جعفری خاطرنشان کرد:‌ هدف از این برنامه ها، توانمند شدن حوزه معدن و صنایع معدنی و به حداقل رساندن آسیب های تحریم است. با اینحال چنانچه فضایی برای توسعه همکاری ها باز شود، به طور حتم منافع بیشتری نصیب حوزه معدن و صنایع معدنی می شود.
وی اظهار داشت: یکی از اولویت های ما در این مسیر، تاکید بر فعالیت های اکتشافی، استفاده از دانش روز در اکتشاف در عمق و به روز آوری دانش و تجهیزات است. کشور ما اکنون به سبب کاهش برخی منابع فعلی معدنی، نیاز به اکتشاف در عمق دارد که چنین امری در فضای همکاری های بین المللی، ثمربخش برای هر دو طرف ایرانی و خارجی خواهد بود.
به گفته این مقام مسئول، همچنین تنوع سازی منابع مالی، باز شدن مسیرهای تامین سرمایه و دسترسی به منابع ارزی، راهگشا در توسعه این حوزه از اقتصاد کشورمان است.

** طرح های توسعه ای ایمیدرو در سال 1400
وی افزود: در سال 1400، تکمیل و به اتمام رساندن پروژه هایی که فعال بوده اند، یکی از مهمترین اولویت های ایمیدرو است. همچنین ورود به مراحل تکمیلی اکتشاف و حتی فعال کردن ظرفیت های جدید معدنی برای تولید، بالابردن تولید معادن فعلی، به حداقل رساندن فاصله بین ظرفیت تولید و تولید واقعی در زنجیره های فولاد، مس،‌ آلومینیوم و طلا و نیز تقویت زیرساخت ها، بخش دیگری از برنامه پیش روی ایمیدرو است.
جعفری بیان داشت: سال 1400 همچنین اوج گیری ساخت نخستین کارخانه فراوری در بزرگ ترین معدن روی ایران (مهدی آباد) است. این معدن که به مدت ده ها سال چشم انتظار راه اندازی بوده، در آینده نزدیک هدایت گر صنعت روی ایران و تامین کننده بزرگ خوراک این صنعت می شود.
وی گفت: در حال حاضر کنسرسیوم بخش خصوصی، کارفرما، وزارت صنعت معدن و تجارت، دستگاه ها و سازمان های استانی در یزد و شهرستان مهریز، شبانه روز در حال فعالیت برای راه اندازی فاز نخست به ظرفیت تولید 200هزار تن کنسانتره روی هستند. امکانات جانبی این پروژه در حال تکمیل شدن است و عملیات ساخت نیز در حال اجراست.

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها