بورس منفی ماند؛ فلزی و معدنی ها رشد کردند/«باما» پیشتاز گروه معدنی

به گزارش سایت خبری – تحلیلی معدن 24، هفته کم رمق بورس تهران در حالی با کاهش 0.14 درصدی شاخص کل به پایان رسید که در این میان دو گروه بزرگ بازار یعنی فلزات اساسی و معدنی ها با رشد همراه شدند. به طوریکه شاخص گروه معدنی رشد 0.9 درصدی و شاخص گروه فلزی نیز افزایش 0.5 درصدی را تجربه کردند.

به گزارش سایت خبری – تحلیلی معدن 24، هفته کم رمق بورس تهران در حالی با کاهش 0.14 درصدی شاخص کل به پایان رسید که در این میان دو گروه بزرگ بازار یعنی فلزات اساسی و معدنی ها با رشد همراه شدند. به طوریکه شاخص گروه معدنی رشد 0.9 درصدی و شاخص گروه فلزی نیز افزایش 0.5 درصدی را تجربه کردند.

شرایط این روزهای بازار سهام، شرایط آکنده از ابهام و انتظار است؛ به‌نظر می‌ رسد فعالان بازار سرمایه بیش از هر زمان دیگری در انتظار رفع برخی ابهامات هستند؛ مسائلی از جمله سرنوشت مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌ ای و بودجه سال ‌آینده مهمترین و تاثیرگذارترین موارد هستند. روشن شدن نتایج مذاکرات با تاثیرگذاری بر بازار ارز و چشم ‌انداز صنایع بورسی می تواند نقش بسیار مهمی در آینده بورس داشته باشد. در حالی اخبار مثبتی از مذکرات وین به گوش می‌رسد که قرار است شاهد پایان مسائل مربوط به بودجه نیز باشیم. در واقع از فردا یکشنبه صحن علنی مجلس شورای اسلامی شاهد بحث درخصوص بندهای بودجه سال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌۱۴۰۱ خواهد بود. به سرانجام رسیدن این دو موضوع، نوید از روزهای سبز بازار سهام می دهد.

همانطور که عنوان شد در چنین شرایطی بر خلاف افت 0.14 درصدی شاخص کل بورس، دو گروه فلزی و معدنی با رشد همراه شدند. در حالی شاخص گروه فلزی به افزایش 0.5 درصدی بسنده کرد که در مجموع هفته بیش از یک هزار و 600 میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقوقی های این گروه منتقل شد. جزئیات معاملات در هفته منتهی به 27 بهمن ماه نشان از آن دارد که در این گروه بیشتر نمادهای معامله شده با رشد قیمت همراه شدند، اما معدود نمادهایی نیز کاهش قیمت را تجربه کردند. در این میان فولاد مبارکه و ملی مس ایران هرکدام حدود 2 درصد افزایش نرخ را شاهد بود. فولاد سپید فراب کویر نیز با ثبت رشد 11.5 درصدی، بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرد. در همین راستا هر سهم فولاد امیرکبیرکاشان نیز با رشد 6.4 درصدی قیمت همراه شد. آلومینیوم‌ایران‌ و لوله‌وماشین‌سازی‌ایران‌ نیز از دیگر نمادهای مثبت این گروه بودند، به طوریکه هر کدام به ترتیب 4.6 درصد و 2.9 درصد افزایش قیمت را تجربه کردند.

در همین راستا نمادهای گروه معدنی نیز شرایط مساعدی را در هفته گذشته سپری کردند. در حالی شاخص گروه با رشد 0.9 درصدی همراه شد که بیشترین افزایش قیمت به نماد باما تعلق گرفت؛ به طوریکه هر سهم «کاما» رشد 6.3 درصدی را به خود اختصاص داد. معادن منگنز ایران نیز با ثبت 4.8 درصد افزایش نرخ در فهرست دیگر نمادهای مثبت گروه قرار گرفت. هر سهم توسعه معادن و فلزات نیز با ثبت 3.6 درصد افزایش قیمت خوش درخشید. این در حالی است که معادن بافق به همراه فرآوری معدنی اپال کانی پارس در فهرست ضعیف ترین نمادهای هفته جای گرفتند و بازدهی منفی را به نمایش گذاشتند.

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها