آنالیز محصول و خدمات ۱۱ استارتاپ‌ برگزیده اینوماین ۳/ تسهیلگری ایمینوبرای ارتقای سطح بلوغ تکنولوژی محصولات نوآورانه

معدن ۲۴:ایده‌های برگزیده جشنواره ایده‌های ارزش آفرین معدن و صنایع معدنی ( اینوماین ۳) با حضور مدیران ایمیدرو، شرکت ملی صنایع مس ایران، شرکت تهیه و تولید و دیگر صاحب‌نظران در کارگروه کارشناسی ایمینو مورد ارزیابی قرار گرفتند.

معدن ۲۴:ایده‌های برگزیده جشنواره ایده‌های ارزش آفرین معدن و صنایع معدنی ( اینوماین ۳) با حضور مدیران ایمیدرو، شرکت ملی صنایع مس ایران، شرکت تهیه و تولید و دیگر صاحب‌نظران در کارگروه کارشناسی ایمینو مورد ارزیابی قرار گرفتند.

حسین منصوری مجری طرح زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی در رویداد همرسانی ایده‌های برگزیده جشنواره ایده‌های ارزش آفرین معدن و صنایع معدنی ( اینوماین ۳) روز سه‌شنبه اظهار کرد: ۹۵۶ استارتاپ فعال از ۱.۱ میلیون استارتاپ در جهان در بخش معدن فعال هستند و در کشورمان نیز تاکنون به دلیل وجود انرژی و مواد معدنی ارزان، همچنین ساختار سنتی بخش، حرکت به سمت فناوری کند بوده است.

  • حمایت مالی از استارتاپ‌های برخوردار از TRL4 تا TRL6

او با اشاره به رویداد امروز، مطرح کرد: پس از برگزاری موفقیت‌آمیز جشنواره اینوماین ۳ در آبان‌ماه سال گذشته، از بین حدود ۱۴۰ ایده راه یافته به این رویداد ۱۱ ایده برگزیده و برتر انتخاب شدند که در رویداد همرسانی قصد داریم این ایده‌ها را مورد ارزیابی قرار دهیم.

منصوری ادامه داد: امروز و در جریان برگزاری این رویداد، ۱۱ ایده یاد شده حضور دارند که به ارائه مجدد خود با حضور کارشناسان بخش می‌پردازند و در سه سطح TRL1 تا TRL3 (چهار ایده)، TRL4 تا TRL6 (چهار ایده) و TRL7 تا TRL9 (سه ایده) تقسیم بندی شدند. ‌این ایده‌ها و صاحبان آنها باید دوره‌های پیش‌شتابدهی را بگذرانند تا پس از مشخص شدن اینکه استارتاپ هستند، از نظر توسعه بازار یا سرمایه‌گذاری مورد حمایت قرار بگیرند.

او افزود: ایده‌های دسته‌بندی شده در سطح TRL4 تا TRL6 ضمن برخوردار شدن از حمایت مالی تا ۱۵۰ میلیون تومان برای نیازهای کارگاهی و آزمایشگاهی، تا ۲۰۰ میلیون تومان نیز از پرداخت نقدی بهره‌مند می‌شوند که از منابع ایمینوپرداخت می‌شود و این‌ ایده‌ها تا ۶ ماه تحت حمایت ایمینوهستتند تا مدل کسب و کارشان مشخص شود و حتی ایمینو با تسهیلگری که دارد، برای خلق بازار ایده‌ها تا زمان ورود به بازار برنامه‌ریزی می‌کند.

  • تسهیلگری ایمینو برای ارتقای سطح بلوغ تکنولوژی محصولات نوآورانه

حسام مقدمعلی معاون طرح‌های توسعه معادن و صنایع معدنی ایمیدرو در ادامه با اشاره به تاکید رهبری بر ارتقای تولید دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۱، مطرح کرد: نشست‌های همرسانی ایمینو برای ارزیابی و تجاری‌سازی ایده‌های برگزیده اینوماین ۳ اتفاق مثبتی در بخش معدن است و امیدواریم این نهالی که در ایمینو کاشته شده پر و بال بگیرد و با تسهیلگری ایمینو راه برای ارتقای سطح بلوغ تکنولوژی محصولات نوآورانه هموار شود.

او ادامه داد: خوشبختانه در ایمینو فضا برای پرورش ایده‌های خلاقانه باز است و تلاش می‌شود فرصت‌های خوب سرمایه‌گذاری بر ایده‌های نوین ایجاد شود. بخش معدن و زنجیره تامین صنایع وابسته به آن با چالش‌های بسیاری مواجه است که حل آنها نیازمند عملیاتی کردن طرح‌های نوآورانه و فناورانه در بخش است.

مقدمعلی تاکید کرد: امیدوارم در سالی که سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام گرفته، حمایت‌ها از شرکت‌های نوآور شعارگونه نباشد و طرح‌ها آکادمیک نمانند بلکه جریان حمایت‌های واقعی شدت بگیرد تا انگیزه و امید برای دانشگاهیان تقویت شود.

  • راهبری ایده‌های نوین تا مرحله بازارسازی

در ادامه این رویداد سلمان نصر مدیر تجاری‌سازی و نوآوری ایمینو با بیان اینکه این‌ ایده‌ها تا ۶ ماه تحت حمایت ایمینوهستتند، عنوان کرد: ایمینو راهبری ایده‌ها را برعهده می‌گیرد تا مدل کسب و کارشان مشخص شود و آنها را به سمت بازارسازی سوق می‌دهد تا مشتریان واقعی این محصولات و خدمات شناسایی شوند.

او با بیان اینکه ایده‌های دسته‌بندی شده در سطح TRL7 تا TRL9 نیازمند توسعه بازار یا سرمایه‌گذاری هستند، گفت: تیم‌های نوآوری که پس از ارزیابی مورد تایید کارشناسان قرار بگیرند، می‌توانند از بستر تسهیلگری و شبکه‌سازی ایمینوبهره‌مند شوند.

نصر یادآور شد: با تسهیلگری و راهبری ایمینو این ایده‌ها به سمت شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی، VC ها (صندوق‌های پژوهش و فناوری)‌ یا CVC ها که همان شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر هستند، سوق داده خواهند شد.

  • مزیت استفاده از طرح‌های نوآورانه در استخراج تا فرآوری بخش معدن

در این رویداد همرسانی ایمینو تیم طلاوران پارس فرآور با TRL7 تا TRL9 (سطح بلوغ تکنولوژی) ایده نرم‌افزار حسابرسی متالورژیکی تحت وب و خدمات فنی، مهندسی و مشاوره مربوط به آن را برای کارشناسان شرح و به سوال‌های مطرح شده پاسخ داد.

محمدرضا خالصی از اعضای هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس و بنیانگذار تیم طلاوران پارس مطرح کرد: خدمات پایش و حسابرسی متالورژیکی کارخانه‌های فراوری مواد معدنی شامل تمام فعالیت‌ها در حوزه طراحی سامانه، مشاوره فنی و اجراست که منجر به توسعه و استقرار سامانه یکپارچه پایش و حسابرسی متالورژیکی کارخانه های فرآوری می‌شوند.

او افزود: بهینه‌سازی فرایند، کاهش هزینه ها و افزایش تولید در کارخانه‌های فراوری مواد معدنی مشروط به آگاهی کامل از جریان مواد و کارایی فرایند است و این امر تنها با وجود یک سامانه دقیق و منسجم برای حسابرسی متالورژیکی و پایش اندیس‌های کارایی فرآیند امکان پذیر است. بنابراین مزیت اول بهینه‌سازی کارخانه است. به جز اهداف بهینه‌سازی، ایجاد شفافیت مالی و نظارت بر میزان فلز ارزشمند وارد و خارج شده به کارخانه، تنها با چنین سامانه ای امکانپذیر است.

از سویی تیم بهتاصنعت با همین TRL7 تا TRL9 به ایده پایش رفتار دینامیکی محتویات درون آسیا از طریق صدا (گوش الکترونیکی آسیا) پرداخت.

هادی حلاوتی از بنیانگذاران این تیم در این ارائه به مزایای گوش الکتریکی پرداخت و گفت: گوش الکتریکی در اثر ضربات داخل آسیا از طریق تبدیل سیگنال صوتی که شنیده می شود یک خروجی سیگنال برای کاربر تولید می کند که باعث می شود تا خوراک ورودی به آسیا کنترل شود.

او همچنین افزود: از مزیت‌های این محصول بهبود یکنواختی آسیا، کاهش نظارت اپراتور، کاهش هزینه‌های کار، کاهش تعویض لاینر آسیا، گلوله یا میله به ازای هر واحد تولید، کاهش هزینه‌های برق در واحد محصول، بهبود بهره‌وری، کاهش ساییدگی بیش از حد، جلوگیری از گرفتگی آسیا و از دست دادن تولید است.

حفاری مکانیزه تیم دیگری بود که در رویداد همرسانی ایمینو به ارائه پرداخت. این ایده با TRL۷ تا TRL۹ در زمینه طراحی و ساخت ناخن‌های‌ حفاری متمرکز است و مشتریان بالقوه آن زیرمجموعه‌های ایمیدرو و شرکت های تابعه از جمله شرکت زغال سنگ طبس، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمپاسکو)، سایر شرکت های معدنی و حفاری نفتی، شرکت های خصوصی در حوزه ساخت و استفاده از ماشین حفاری و سرمته های حفاری عنوان شد.

جعفر خادمی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس بنیانگذار این تیم در ارائه ایده مطرح کرد: قیمت یک ماشین حفاری با بسیار دامنه گسترده ۵ تا ۲۰ میلیون یورو است و حدود ۳۰ درصد هزینه های پروژه صرف ابزار حفاری می شود. قیمت ابزارها بسته به سازنده (برند)، اندازه، پیچیدگی و جنس ابزار و نوع ماشین متفاوت برای ناخن های ساده حدود ۲۰۰ تا ۵۰۰ دلار به ازای هر ناخن برای تیغه های دیسکی ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار به ازای هر تیغه در بازار به فروش می‌رسد.

او با بیان اینکه در حال حاضر تقریبا ۱۰۰ درصد بازار از محصولات وارداتی استفاده می‌کند، گفت: رقبای داخلی ما محدود هستند و یکی دو شرکت داخلی را می‌توان گفت رقیب ما محسوب می‌شود. البته رقبای خارجی ما شرکت های متنوع چینی، چند شرکت نسبتا خوب ترکیه ای، محصولات اروپایی (مثل سندویک)، شرکت های ژاپنی و آمریکایی (کنامتال و غیره) محسوب می‌شود.

خادمی درباره فروش محصول عنوان کرد: این تیم تخصصی هسته دانش بنیانی مربوط به طراحی، نظارت بر ساخت و در نهایت کنترل کیفیت محصول را انجام می دهد. فرآیند ساخت به ماشین ساز واگذار می شود. ماشین ساز ممکن است از طرف مشتری معرفی شود که در این صورت در شرایط فروش تاثیرگذار است.

در ادامه تیم‌های کیان ارتباط هوشمند، مهندسین انقلابی، نیسیسل و بنیان فرآورش پارسه با TRL4 تا TRL6 به ارائه پرداختند. همچنین تیم‌های گروه مواد، گلای گولد، کامپوزیت استینلس استیل و مهندسان جوان ایران زمین با TRL1 تا TRL3 مزایای محصولات و خدمات خود را تشریح کردند. در پایان این رویداد اعلام شد نتایج ارزیابی این ایده‌ها به زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن بیدار ۲۴ (madanbidar.ir)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها