از 32 میلیون تن فولاد خام تا 58 میلیون تن سیمان

با رونمایی از برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 1400، تولید 9 محصول شاخص و اصلی بخش معدن و صنایع معدنی نیز مشخص شد. برنامه‌ای که رشد تولید پنج محصول و کاهش تولید چهار محصول دیگر را در مقایسه با سال 99 نشان می دهد.

با رونمایی از برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 1400، تولید 9 محصول شاخص و اصلی بخش معدن و صنایع معدنی نیز مشخص شد. برنامه‌ای که رشد تولید پنج محصول و کاهش تولید چهار محصول دیگر را در مقایسه با سال 99 نشان می دهد.

به گزارش روز سه شنبه سایت خبری- تحلیلی معدن24، نگاهی اجمالی به این برنامه حاکی از هدفگذاری برای تولید 32 میلیون تن فولاد خام است. با توجه به تولید 28 میلیون و 374 هزار و 900 تن فولاد خام در سال 99، رشد بیش از 27 درصدی در این بخش پیش بینی شده است.
در این برنامه تولید 23 میلیون تن انواع محصولات فولادی برای فولادسازان پیش بینی شده است، این در حالی است که سال گذشته در همین حوزه بیش از 25 میلیون تن تولید به ثبت رسید.
در این زمینه «سید رسول خلیفه سلطانی» دبیر انجمن فولادسازان گفت: تولید بیش از 32 میلیون تن فولاد خام در سال جاری دست‌یافتنی است، اما برای محصولات فولادی به نظر می‌رسد که وزارتخانه رقم امسال را پایین تر از پارسال تعیین کرده تا تحقق‌پذیر باشد!
مطابق برنامه یاد شده، در آهن اسفنجی، امسال تولید 33 میلیون تن محصول هدفگذاری شده است. در این زمینه پارسال شاهد تولید بیش از 30.5 میلیون تنی از سوی واحدها بودیم.
در کاتد مس گرچه رکورد تولید 290 هزار و 800 تنی در سال 99 محقق شد، اما هدف‌گذاری سال 1400 در این حوزه 270 هزار تن است.
در شمش آلومینیوم هم وضعیت مشابهی را شاهد هستیم و اگرچه واحدهای تولیدکننده در سالی که گذشت 446 هزار و 600 تن از این محصول تولید داشتند، اما برای سال جاری 370 هزار تن تولید برای آنها برنامه‌ریزی شده است.
در تولید پودر آلومینا امسال دستیابی به تولید 240 هزار تنی برنامه‌ریزی شده، در حالی که پارسال 229 هزار و 100 تن از این محصول تولید شد.
همچنین در سیمان، سال گذشته کارخانجات داخلی 69 میلیون و 387 هزار تن تولید داشتند، ولی برای امسال تولید فقط 58 میلیون تن سیمان در برنامه گنجانده شده است.
در این زمینه، «عبدالرضا شیخان» دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، معتقد به اشتباه بودن عدد درج شده در گزارش وزارت صمت است و می‌گوید: این عدد باید اصلاح شود، چرا که برای تولید بیش از ۷۰ میلیون تن سیمان در سال جاری آمادگی وجود دارد.
و بالاخره در برنامه های امسال وزارت صمت، تولید 450 میلیون متر مربع کاشی و سرامیک و یک میلیون و 700 هزار تن شیشه جام وزارت صنعت، معدن و تجارت به چشم می‌خورد که هر دو افزایشی تعریف شده است.
پایان خبر///

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها