شاخص گروه معدنی موفق به ثبت سود 23 درصدی در 15 روز اخیر شد/ مرداد طلایی فولادی – معدنی ها

 

 

به گزارش سایت خبری – تحلیلی معدن 24، شاخص کل بورس در حالی سبزترین ماه سال 1400 را تجربه کرد و با رشد 15.6 درصدی بر فراز قله یک میلیون و 500 هزار واحدی ایستاد که دو شاخص گروه معدنی و فلزی برتر از نماگر اصلی بازار قرار گرفتند. به طوریکه شاخص گروه معدنی صعود 23 درصدی و شاخص گروه فلزات اساسی نیز با رشد بیش از 18 درصدی همراه شدند. این در حالی است که مردادماه بورس تهران با توجه به تعطیلات ناشی از پاندمی کرونا، تنها 15 روز معاملاتی داشت.
بورس تهران در حالی هفته های گذشته را نیز با روندی صعودی طی کرده بود که حال افزایش نرخ دلار نیز مزید بر علت شده و بازار سهام را در روندی صعودی همراهی کرد. به طوریکه این بازار توانست با ثبت 15.6 درصد رشد شاخص، سبزترین ماه را در کارنامه سال جاری ثبت کند. به این ترتیب رشد قیمت دلار و وابستگی بیش از ۶۰ درصد از سهام بورسی به این مولفه مهم، سبب شده تا شرکت‌های صادرات‌محور نیز از این امر منتفع شده و حتی صعودهای بیشتر از شاخص کل بورس را نیز تجربه کنند. به طوریکه در این میان شاخص گروه معدنی موفق به ثبت رشد 23 درصدی در مردادماه شد. گروه فلزات اساسی نیز با افزایش بیش از 18 درصدی نماگر همراه شد. اما همچنان نگرانی های در کل کشور و بالتبع بورس تهران وجود دارد؛ تعیین تکلیف وزرای پیشنهادی دولت جدید طی یکی دو روز آینده، برنامه های پیش روی این سیاست مداران و آینده برجام از جمله مهمترین موارد است. ضمن اینکه ریسک های جدیدی که بازار سرمایه را نشانه گرفته است را نیز نباید نادیده گرفت؛ در حالی حواشی شکل گرفته در هفته‌های اخیر پیرامون نحوه انتصاب رئیس فعلی سازمان بورس، هنوز تایید و یا رد نشده که عزل ناگهانی مدیر عامل یکی از بزرگترین شرکت های بورسی نیز نگرانی و نااطمینانی را افزایش داده است. به طوریکه محمد شریعتمداری وزیر کار در دقیقه 90، محمد رضوانی‌فر مدیرعامل سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) را برکنار و طی حکمی ضیاالدین شجاعی برهان را به عنوان سرپرست شستا منصوب کرد. امری که قطعاً به‌ ضرر سهامداران تمام خواهد شد و همچنین به دلیل اهمیت این شرکت بزرگ، دیگر شرکتهای فعال در بازار سهام را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.
در این راستا رئیس کمیسیون اقتصادی عنوان کرد که دولت باید موضوع برکناری مدیرعامل «شستا» را پیگیری کند؛ پور ابراهیمی با تاکید بر اینکه در این فاصله زمانی ما شاهد اتفاقات عجیب غریبی هستیم، گفت: روز گذشته خبر رسیده مدیر عامل بزرگترین مجموعه اقتصادی کشور توسط وزیر تعاون، کار و رفاه به دلایلی که مشخص نیست تغییر کرده است و ایجاد مشکلاتی در آن مجموعه شده است، در حالی که وزیر فعلی در مجلس در حال بررسی است. باید این موضوع به دقت بررسی شود.
به این ترتیب روز گذشته هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی شستا رای به برکناری محمد رضوانی فر مدیرعامل این شرکت داد. اما چرا؟
محمد رضوانی فر ، مدیرعامل «شستا» عنوان کرده که علت برکناری او از این سمت درخواست غیرقانونی سازمان تامین اجتماعی برای دریافت پیش سود سالانه این شرکت قبل از برگزاری مجمع عمومی و تعیین تکلیف حقوق سهامداران است. اما روایت طرف مقابل این است که رضوانی فر در پرداخت منابعی مورد نیاز برای پرداخت حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی تعلل کرده و تامین اجتماعی نیازمند حداقل 5 هزار میلیارد تومان منابع در ماه برای پرداخت حقوق متعهد شده است. با وجود قول و قرار قبلی تا به امروز این پول از طرف شستا به تامین اجتماعی نرسیده است. با توجه به پیامدهای تاخیر در پرداخت حقوق بازنشستگان وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی از هیات مدیره می خواهد دست به تغییر مدیرعامل بزند
چه خبر از مجلس؟
در حالی لیست کابینه مورد‌نظر دولت سیزدهم به‌مجلس ارائه شده و از روز شنبه‌۳۰ مردادماه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس آغاز شده که احتمالا فرآیند مزبور ۴ روز به‌درازا بکشد. به این ترتیب این روزها اخبار زیادی از ناحیه بهارستان به گوش می رسد. در این میان یکی از مهمترین موارد به خصوص برای بورس بازان، تایید صلاحیت وزیر اقتصاد و وزیر صمت است. در این میان وزیر اقتصاد موفق به دریافت صلاحیت از نمایندگان شد.
بر این اساس اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس با توجه به برنامه‌های مکتوب ارائه شده با اکثریت آرا، وزیر پیشنهادی وزارت اقتصاد را به عنوان گزینه مطلوب ارزیابی کردند. سید احسان خاندوزی امروز در جلسه علنی نوبت عصر مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه‌های خود برای حضور در وزارت اقتصاد دولت سیزدهم، «بازارسرمایه» را دومین اولویت و محور برنامه های خود در وزارت اقتصاد و دارایی دانست؛ بازگرداندن اعتماد به بازار سرمایه برای تامین مالی، توسعه اقتصادی و افزایش اعتماد مردم به بورس و ایجاد تجربه مثبت برای سهامداران خرد از مهمترین اهداف در بازارسرمایه عنوان کرد. متنوع سازی ابزارها و محصولات مالی، کاهش قیمت گذاری های غیرضروری و سپردن سازوکارها به رقابت در بورس های کالایی و انرژی و نیز تسهیل ورود شرکت ها به بازار سهام را از دیگر اقدامات موثر برای رسیدن به اهداف خود در خصوص توسعه و پیشبرد اهداف بازارسرمایه از دیگر برنامه های مهم وزیر اقتصاد جدید است.
رضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم برای تصدی وزارت صنعت نیز در آستانه گرفتن رأی اعتماد از مجلس قرار دارد. وی که مخالف قیمت گذاری دستوری است تاکید دارد: «بورس می‌تواند یک ساز و کار کارا باشد. دولت نباید قیمت تعیین کند بلکه باید ضوابط و چارچوب قیمت را تعیین و تمرکز کند که این ضوابط اجرا و رعایت شود. دولت نه باید قیمت گذاری کند و نه باید قیمت را رها کند بلکه باید ضوابط و ساختاری برای قیمت گذاری تعیین کند.» به گفته وی، یکی از موضوعاتی که با اولویت ویژه به آن خواهم پرداخت موضوع بورس کالا است. به عنوان مثال وضعیت سیمان، مواد پتروشیمی و فولاد بصورت ویژه بررسی خواهد شد. در حال حاضر ساختارها و قیمت‌ها عادلانه نیست و اصلاح فوری این موارد در برنامه قرار دارد بخصوص در حوزه سیمان به سرعت مشکلات حل خواهد شد.
نگاهی دقیق تر به معاملات مردادماه
همانطور که عنوان شد دو گروه فولادی و معدنی فعال در بورس تهران، مردادماه را درخشان سپری کردند. در این میان صعود 23 درصدی شاخص گروه معدنی در حالی رقم خورد که لیدرهای اصلی این صنعت، خوش درخشیدند. به طوریکه گل گهر موفق به کسب بازدهی بیش از 30 درصدی در ماه گذشته شد. این امر سبب شد تا بخش عمده ای از زیان 5ماه اخیر این نماد برطرف شود. به این ترتیب سود 22.5 درصدی در کارنامه 5 ماه نخست سال «کگل» ثبت شد. در همین راستا چادرملو نیز با کسب سود 18 درصدی در ماه گذشته، بازدهی خود از ابتدای سال تا پایان مردادماه را به 24.3 درصد رساند. توسعه‌معادن‌وفلزات‌ نیز دیگر نمادی بود که با اعطای حدود 30 درصد سود به سهامداران، خوش درخشید.
در میان گروه فلزی نیز بیشترین بازدهی ماهانه به نماد فولاد خراسان تعلق گرفت. به طوریکه هر سهم «فخاس» موفق به رشد بیش از 24 درصدی شد. ملی‌ سرب‌وروی‌ ایران‌ نیز با کسب سودی در حدود 24 درصد، رقابت نزدیکی با فولاد خراسان در سوددهی داشت. در همین راستا فولاد مبارکه به عنوان لیدر گروه فلزی بیش از 17 درصد رشد قیمت را در این ماه تجربه کرد. این در حالی است که «فولاد» همچنان زیان 12 درصدی در کارنامه 5 ماهه سال جاری دارد. ملی مس ایران نیز در حالی بیش از 13 درصد رشد قیمت را در این ماه تجربه کرد که به این ترتیب سوددهی این نماد در 5ماهه نخست سال به 5.2درصد رسید.

هدیه لطفی

 

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها