توسعه زنجیره پایین دستی فولاد انتظار می‌رود

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: امروز در زنجیره فولاد، توسعه زنجیره پایین دستی و ایجاد ارزش افزوده در طرح‌های جدید انتظار می رود.

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: امروز در زنجیره فولاد، توسعه زنجیره پایین دستی و ایجاد ارزش افزوده در طرح‌های جدید انتظار می رود.

به گزارش روز یکشنبه سایت خبری تحلیلی معدن ۲۴، وجیه‌الله جعفری امروز (یکشنبه) در هشتمین کنفرانس بین المللی استیل پرایس در هتل المپیک تهران افزود: امروز تولید سالیانه شمش فولاد از مرز ۳۰ میلیون تن و ظرفیت نصب شده آن از مرز ۴۰ میلیون تن گذشته است.

وی بیان داشت: در ۶ ماهه نخست امسال رشد صادرات در زنجیره فولاد به پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تن را شاهد بودیم اما تداوم و استمرار آن نیازمند برنامه‌ریزی‌های بعدی است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: امروز در زنجیره فولاد حدود ۳۶ میلیون تن آهن اسفنجی ۶۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندله و ۶۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کنسانتره ظرفیت نصب شده وجود دارد، اما در عین حال با مشکلاتی در تامین مواد اولیه مواجه هستیم.

وی با اشاره به لزوم در نظر داشتن توان داخلی، رخدادهای بین المللی، همچنین رصد کشورهای همسایه و منطقه، بر حفظ و توسعه زنجیره فولاد تأکید کرد.

معاون وزیر صنعت گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۵۰ تقاضای فولاد در جهان به ۲ میلیارد و ۶۶۹ میلیون تن برسد.

وی ادامه داد: امسال برای سومین سال متوالی ایران موفق به کسب رتبه ۱۰ کشور برتر تولیدکننده فولاد جهان شده و در این راستا باید در جهت بهبود کیفی محصول و افزایش بهره‌وری تلاش کنیم.

جعفری خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود ظرفیت ۵۵ میلیون تن شمش فولادی در افق ۱۴۰۴ محقق شود که تا امروز ۴۰ میلیون تن آن محقق شده و هفت میلیون تن دیگر در سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

وی یادآور شد: تا امروز بیش از ۲۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در کل زنجیره فولاد سرمایه گذاری شده که ۱۹ میلیون دلار آن نصب شده است.

این مقام مسئول در ادامه به چند گلوگاه و مشکل اصلی در زنجیره فولاد اشاره کرد که نخستین آن تامین مواد اولیه اصل و گفت: امروز حدود ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تن ذخیره قطعی در کشور وجود دارد و در سال‌های اخیر حدود یک میلیارد تن دیگر به این ذخایر اضافه شده است، اما با نگاه توسعه‌ای این میزان ذخیره پاسخگوی نیازها در بلندمدت نخواهد بود و بر این اساس نیازمند توسعه اکتشافات هستیم.

وی خاطرنشان کرد: اکنون در ۳۰ استان کشور گستره‌ای بیش از ۶۴ هزار کیلومتر مربع گسترده در حال اکتشاف است یا اکتشاف شده است.

جعفری یادآور شد: به منظور افزایش ذخایر جدید باید به سمت معادن زیرزمینی و توسعه اکتشاف در عمق برویم و در این راستا سرمایه‌گذاری در معادن خارج از کشور، همچنین توسعه فناوری‌های جدید نیاز بوده و نیازمند هماهنگی و سرمایه‌گذاران، شرکت‌های فولادی و سیاست‌گذاران این حوزه است.

وی، چالش دوم در این حوزه را توسعه زیرساخت های برق، آب، گاز، حمل و نقل جاده‌ای و ریلی برشمرد و گفت: در این روستا سه شرکت بزرگ گل‌گهر سیرجان، مس سرچشمه و چادرملو نخستین طرح انتقال آب را اجرایی کردند و سه طرح دیگر نیز توسط شرکت های فولادی در حال اجرا است.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت همچنین برق مورد نیاز در صنعت فولاد را بین هشت تا ۹ هزار مگاوات برشمرد که اکنون ۶ هزار مگاوات در حال مصرف است و برای طرح‌های توسعه این نیز نیازمند ۱۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات دیگر هستیم.

وی خاطرنشان کرد: به منظور توسعه زیرساخت‌های برق، تولید ۱۰ هزار مگاوات قرارداد با شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی وزارت نیرو در حال انعقاد است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو افزود: در زنجیره فولاد برای تأمین خوراک شرکت‌های فولادی و همچنین سوخت‌رسانی، نیازمند گاز هستیم.

وی تاکید کرد: هر چند سطح فناوری‌های شرکت‌های فولادی کشور اکنون قابل قبول است، اما نیازمند فناوری‌های نوین و هوشمند با هدف افزایش بهره وری و بهبود کیفیت تولید هستیم.

جعفری تاکید کرد امروز در ایمیدرو و وزارت صنعت به دنبال نگاهی یکپارچه از معدن تا صنعت و تحویل محصول کیفی هستیم و آنرا در سیاست‌ها و زنجیره دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: هرچند از نظر بومی‌سازی، داخلی‌سازی و بهره‌وری اقدامات خوب و قابل قبولی انجام شده اما ارتباط آن با صنایع تعریف نشده و طراحی پیشران برای حرکت زنجیره کمتر بوده است، همچنین نیازمند تسهیل در سرمایه‌گذاری و تأمین مواد اولیه و حمایت از صادرات هستیم.

به گزارش سایت خبری تحلیلی معدن ۲۴، این دوره از کنفرانس استیل پرایس با موضوع “فولاد مواد اولیه و چالش‌های پیش رو” با نگاهی ویژه به داینامیک صادرات و بازارهای جدید” در حال برگزاری است.

اردشیر سعد محمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، محمد حسین بصیری مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان، ناصر تقی زاده مدیرعامل چادرملو، منصور یزدی زاده مدیرعامل ذوب‌آهن، محمد یاسر طیب‌نیا مدیرعامل فولاد مبارکه، امین ابراهیمی مدیرعامل فولاد خوزستان و بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، از جمله سخنرانان کلیدی مراسم هستند.

همچنین در این همایش یک پنل تخصصی با موضوع “چالش تامین مواد اولیه برای صنعت فولاد ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ ” برگزار می شود که آقایان کیوان جعفری تهرانی دبیر کنفرانس، مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ آهن ایران، سید رضا عظیمی مجری طرح احیای معادن کوچک و متوسط مقیاس، سید رسول خلیفه سلطان دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و امیر صباغ مدیر سرمایه گذاری ایمیدرو در آن به سخنرانی خواهند پرداخت.

ایمیدرو، فولاد مبارکه، ذوب آهن، چادرملو، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، انجمن سنگ آهن ایران، شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان، شرکت اپال پارسیان سنگان، شرکت پارس فولاد سبزوار، شرکت فراوری معدنی اپال کانی پارس، شرکت مهندسی فکور صنعت تهران، آهن و فولاد ارفع ، مجتمع فولاد غدیر نی ریز، هلدینگ میدکو، شرکت فولاد هرمزگان، شرکت معدنی و صنعتی صبانور، فولاد خراسان و شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر، شرکت فولاد آلیاژی ایران و شرکت سرمایه گذاری معادن و فلزات اسپانسرهای این دوره از کنفرانس استیل پرایس هستند.

پایان خبر/

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

هیچ داده ای یافت نشد

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها