توسعه بخش معدن در کشور نیازمند تصمیمات همه جانبه‌نگر است/تولید ۵۵ میلیون تن فولاد شعار بود

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی ایران، توسعه بخش معدن و صنایع معدنی کشور را نیازمند دیدگاه‌ها و تصمیمات جامع الاطراف و همه‌جانبه‌نگر سیاسی، اقتصادی و اجتماعی عنوان کرد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی ایران، توسعه بخش معدن و صنایع معدنی کشور را نیازمند دیدگاه‌ها و تصمیمات جامع الاطراف و همه‌جانبه‌نگر سیاسی، اقتصادی و اجتماعی عنوان کرد.

«حسن حسینقلی» در گفت‌وگو با خبرنگار سایت خبری- تحلیلی معدن24 افزود: وقتی از حدود 11 هزار و 500 معدن در کشور، نزدیک به 6 هزار معدن تعطیل است، یعنی اینکه راهبری معادن در کشور به اشکال برخورده است.
وی به انتقاد از مسائلی همچون تعیین نرخ عوارض جدید برای صادرات محصولات معدنی و همچنین ورود معادن به بورس پرداخت و گفت: وضع عوارض و محدود کردن صادرات، در حالی که کشور با مشکلات ارزی و کاهش درآمدهای ارزی مواجه است، ظلم در حق بخش معدن به خصوص واحدهای کوچک است.
این مقام صنفی یادآور شد:‌به طور نمونه اکنون 90 معدن سنگ آهن در کشور تعطیل شده که به دلیل ممانعت دولت از صادرات این محصول است.
وی ادامه‌داد: اجبار عرضه محصولات بخش معدن در بورس از سوی وزیری که به هیچ عنوان تجربه کار بازرگانی ندارد، عجیب است.
حسینقلی اضافه کرد: ثبت نام در بورس کالا فرآیندی زمان بر است و دست‌کم سه هفته وقت می‌برد، این در حالی است که پس از آن نیز چند هفته طول می کشد تا محصولات را بتوان در بورس عرضه کرد.
وی با اشاره به قیمت 210 دلاری فعلی سنگ آهن، تاکید کرد: اکنون زمان فروش و صادرات این محصول است، اما سیاست ها و تصمیم گیری‌ها مانع آن شده است.
رییس انجمن تولیدکنندگان سرب و روی ایران بیان‌داشت: در سطح جهان در زنجیره تولید فولاد، شرایط به گونه ای است که بیشترین سود که حدود 40 درصد است از آنِ معدن‌کاران می شود، این سود در کنسانتره سازی 25 درصد و در سایر حلقه ها تا تولید محصول نهایی فولاد بتدریج کمتر می شود، اما در ایران عکس آن را شاهد هستیم و بیشترین سودها به جیب فولادسازان می رود.
** انتقاد از برنامه چشم انداز تولید فولاد
وی همچنین هدفگذاری تولید 55 میلیون تنی فولاد در افق 1404 انتقاد کرد و گفت: وقتی از یک سو ذخایر سنگ آهن کشور کم است و از سویی دیگر عمده واحدهای فولادسازی به جای واقع شدن در کنار دریا در مناطقی همچون اصفهان، خواف و چهارمحال و بختیاری تاسیس شده اند که با مشکلات تامین آب مواجه اند، همچنین تامین راه، راه آهن و زیرساخت ها برای تحقق این برنامه با چالش های اساسی مواجه است، نباید شعار داد.
حسینقلی افزود: مسئولان با رویکرد شعارگونه در این زمینه و ارائه برنامه تولید 55 میلیون تنی فولاد، اکنون در این شعار خود مانده اند و به همین دلیل امروز جلوی صادرات مواد اولیه تولید فولاد را می گیرند.
وی ادامه داد: همین فولادسازان که امروز از تهیه مواد اولیه ارزان قیمت خوشحالند، فردا با تعطیل شدن معادن و واحدهای تامین مواد اولیه دچار مشکل خواهند شد.
پایان خبر////

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها