بازپس‌گیری سقف‌های قبلی شاخص کل بورس در سایه رشد نرخ دلار

برخلاف انتظار بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان سیاسی و اقتصادی مبنی بر احتمال توافق در مذاکرات برجام حتی تا پایان دولت دوازدهم و کاهش نرخ دلار، رخدادهای اخیر داخلی و بین‌المللی حاکی از آن است که نه‌تنها توافقی در مذاکرات وین انجام نشده، بلکه پرونده برجام هم به‌نوعی بسته شده است.

برخلاف انتظار بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان سیاسی و اقتصادی مبنی بر احتمال توافق در مذاکرات برجام حتی تا پایان دولت دوازدهم و کاهش نرخ دلار، رخدادهای اخیر داخلی و بین‌المللی حاکی از آن است که نه‌تنها توافقی در مذاکرات وین انجام نشده، بلکه پرونده برجام هم به‌نوعی بسته شده است.

با نگاهی به موضع‌گیری‌های اخیر تصمیم‌سازان و سران نظام و همچنین اعتراف به بی‌فرجامی برجام از سوی مذاکره‌کنندگان داخلی و خارجی، تحرکات نظامی منطقه‌ای و رویکرد سیاسی و اقتصادی دولت جدید، جملگی بر ابتر شدن برجام تاکید دارند.

اگر سخنان موکد حسن روحانی مبنی بر این‌که اگر توافق برجام حاصل می‌شد، نرخ دلار در کانال 5 هزار تومان قرار می‌گرفت را هم دلیل دیگری بر افزایش قیمت دلار در ماه‌های آینده است و حالا با نتیجه منفی مذاکرات وین، بازار ارز شاهد افزایش خزنده نرخ دلار است.

ازآنجایی‌که دلار، یکی از عوامل پیشران و محرک اصلی بازار سرمایه ایران محسوب می‌شود، بنابراین صعود بازارهای سهام تهران در ماه‌های آینده دور از انتظار نیست، چنانچه در روزهای اخیر نیز بازار سرمایه شاهد رشد قیمت صنایع مهم و بزرگ دلارمحور بوده است.

افزایش نرخ دلار در دو سال گذشته با رشد تورم همراه بوده و تاثیر بسزایی بر سهم‌های بنیادی و همچنین روی ارزش‌گذاری دارایی‌ها و سودآوری شرکت‌های بورسی گذاشته است. تاثیرپذیری مستقیم و غیر مستقیم شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه از نرخ دلار و تورم انتظاری، یک رابطه چندساله است که سایه آن بر سر بازار همچنان داوم خواهد داشت.

برای درک بهتر این موضوع کافی‌است نگاهی به گزارش عملکرد شرکت‌های بزرگ و صادرات‌محور که طی یک دهه اخیر در بازار سرمایه پذیرش شده‌اند، بیندازیم. به نظر می‌رسد سایه سنگین نرخ دلار بر سر بورس ایران، تا زمانی که دولت‌ها تصمیم به اتخاذ و اجرای روش‌هایی مبنی بر انضباط مالی بانک مرکزی نگیرند، تداوم خواهد داشت و بورس نیز از این محرک مصنوعی، منتفع خواهد شد.

گروه‌ها و صنایعی که تاثیر مثبت از رشد نرخ دلار در بازار سهام می‌گیرند را می‌توان به دو گروه فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، فراورده‌های نفتی و کانه‌های فلزی و معدنی در سمت منتفعان مستقیم با مزیت فروش خارجی و همچنین گروه‌های کالامحور با فروش داخلی که متاثر از افزایش هزینه‌های ارزی با صعود قیمت‌ محصولات مطابق رشد دلار مواجه می‌شوند، تقسیم‌بندی کرد.

با این تفاسیر و با رشد قیمت سهم‌ها، صعود شاخص بورس را هم درپی خواهد داشت. شاخص کل بورس که در بهار 99 با ورود انبوهی از نقدینگی حقیقی، کانال 2.3 میلیون واحدی را تجربه کرده است، در صورت رشد نرخ دلار و افزایش نقدینگی و نرخ تورم، همچنین رکود سایر بازارهای پولی و مواز ی، می‌تواند با حرکت ملایم صعودی، برخی از سقف‌های قبلی را پس بگیرد.

 

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها