انتقال آب به فلات مرکزی ایران، کار عظیمی بود/تلاش برای داخلی سازی ممبران

 

 

مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی چادرملو، پروژه انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران را اقدامی ملی و بزرگ توصیف کرد که با مشارکت سه شرکت بزرگ معدن و صنایع معدنی به سرانجام رسیده و منافع متعددی برای بخش های شرب و صنعت کشور، همچنین اشتغالزایی به همراه دارد.

“ناصر تقی زاده” امروز جمعه در گفت وگو با خبرنگار سایت خبری تحلیلی معدن ۲۴ در خصوص ابر پروژه آبرسانی از بندرعباس به فلات مرکزی ایران، افزود: اینجانب در زمان حضور در شرکت گل گهر همراه با آقای دکتر یاری به عنوان مدیرعامل فعلی این شرکت، جزو بانیان و مطرح کنندگان این پروژه عظیم بودیم، به طوری که در مرحله نخست ما به تامین منابع لازم برای اجرایی شدن این ایده پرداختیم و پس از آن سایر سهامداران مشارکت کردند.

وی بیان داشت: همه تجهیزات مورد نیاز برای احداث خطوط فازهای بعدی این پروژه، همراه با پمپ ها و ابر پمپ ها، همگی ساخت داخل بوده و انتقال تکنولوژی لازم برای آنها انجام شده است.

تقوی زاده خاطرنشان کرد: اکنون در شرکت چادرملو، ساخت ممبران برای آب شیرین کن ها را آغاز کرده‌ایم و با ساخت آن، نیاز خارجی در احداث آب شیرین کن به صفر نزدیک می شود.

وی گفت: اگر بتوانیم ممبران (به عنوان قلب آب شیرین کن) را بسازیم و فناوری ساخت آن را در اختیار بگیریم، سایر قطعات و تجهیزات مورد نیاز را نیز خواهیم ساخت، اما این بدان معنی نیست که نیاز به خارج از کشور در این پروژه ها به صفر خواهد رسید.

مدیرعامل چادرملو توضیح داد: برخی قطعات نظیر برد های الکترونیک و قطعات های تک، توسط شرکت یا شرکت‌هایی خاص در جهان تولید می شود و ساخت برخی از این قطعات اصلاً مقرون به صرفه نیست.

وی خاطرنشان کرد: پروژه انتقال آب از بندرعباس به سیرجان و در ادامه به استان یزد و سایت های معدنی و صنایع معدنی استان های مسیر، کار بسیار بزرگی است که در دوره سخت تحریم ها به سرانجام رسیده است. پروژه ای که در آن آب تا ارتفاع ۲۷۰۰ متری پمپاژ می‌شود و سه شرکت بزرگ مس سرچشمه، گل‌گهر و چادرملو تاکنون بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان طرح را با مشارکت یکدیگر به انجام رسانده اند و بر این اساس، شیرینی طرح باید برای کل ملت ایران باشد.

به گزارش معدن۲۴، مرحله نخست شیرین‌سازی آب و قطعه اول انتقال آب خلیج‌فارس به فلات مرکزی ایران، دیروز (پنجشنبه) در سی‌ویکمین برنامه افتتاح طرح‌های ملی کشور با شعار «تدبیر و امید برای جهش تولید» با حضور رییس جمهوری به بهره‌برداری رسید.

طول این طرح بیش از ۸۰۰ کیلومتر است که فاز نخست آن که روز گذشته افتتاح شد ۳۰۵ کیلومتر بوده و این پروژه در ادامه به مس سرچشمه می‌رسد و تا یزد و چادرملو ادامه می‌یابد.

به گفته «علیرضا رزم‌حسینی» وزیر صمت، این طرح بدون ریالی اعتبار دولتی افتتاح شد و قرار است شرکت‌های توسعه‌گرا و صنعتی معدنی، کشور را بسازند و این شرکت‌ها برای بقای خود و مردم حاضر به سرمایه‌گذاری شدند.

وی خاطرنشان‌کرد: اعتبار این پروژه از محل منابع بانکی و شرکت‌های صنعتی و معدنی تامین شد، در این طرح ۱۹۴ شرکت داخلی در ۱۵ استان کشور مشارکت داشتند، روزانه هشت هزار نفر در این پروژه مشغول به کار بودند و طراحی و اجرای آن تا حد ممکن توسط دانش بومی اجرا شده است.

رزم حسینی‌ با بیان اینکه این طرح توسط مدیران شجاع مس سرچشمه، گل‌گهر و چادرملو با یک ریسک حساب شده به انجام رسیده، افزود: انتقال آب از دریا برای خودروسازی و شهرک‌های صنعتی صرفه اقتصادی دارد و وزارت نیرو باید جلودار و مشوق اجرای این‌گونه طرح ها باشد تا همه صنایع و استان‌ها از این نعمت بهره‌مند شوند.

به گزارش معدن۲۴، برای افتتاح این طرح که برای یک‌هزار و ۲۰۰ نفر در رده‌های مختلف مهندسی و اجرایی اشتغال‌زایی داشته، ۳۰۵ کیلومتر خط لوله انتقال، هفت ایستگاه پمپاژ آب و ۱۰ پست ۴۰۰، ۲۳۰، ۱۳۲ و ۶۳ کیلو‌ولت و ۱۵۰ کیلومتر خط انتقال نیرو و همچنین ۳۳ مخزن تعادلی، ذخیره و مقابله با ضربه آب به ظرفیت ۱۸۷ متر‌مکعب طراحی و اجرا شده است.

** پروژه های آب بر در کنار دریا یا پروژه های انتقال آب؟
تقی زاده، در ادامه در خصوص اختلاف نظر برخی کارشناسان و مسئولان در اینکه آیا باید صنایع آب‌بر را در جوار دریاها مستقر کرد یا به اجرای طرح های بزرگی همچون پروژه های انتقال آب برای صنایع پرداخت‌، اظهار داشت: معتقدم در هر جا باید مزیت ها را در نظر گرفت، زیرا به هر حال آب را می توان با استفاده از لوله و پمپ منتقل کرد و شاید در نگاه اول هزینه ساخت لوله ها و انتقال آب زیاد باشد، اما باید مسائلی همچون اشتغال‌زایی مردم منطقه، تامین آب شرب و غیره را نیز در نظر داشت.

وی تاکید کرد: نمی‌توان یک نسخه واحد برای همه طرح ها و مناطق پیچید، بلکه باید تصمیم سازی ها بر مبنای مزیت های نسبی باشد.

این مقام مسئول اضافه کرد: باید به تدریج صنایع کشور به سمت و سویی بروند همچنانکه مواد اولیه، گاز و برق را خریداری می‌کنند، آب نیز جزو مواد اولیه شان محسوب شده و هزینه آن در طرح ها لحاظ شود.

مدیر عامل چادرملو تصریح کرد: در عین حال صنایعی که صادرات محور هستند یا مصرف آب بسیار بالایی دارند، بهتر است در سواحل دریاها مستقر شوند.

** آبرسانی به سنگان
وی، در ادامه در خصوص مجتمع سنگ آهن سنگان گفت: در انتقال آب از دریای عمان، به تنهایی این سایت مد نظر نیست و قرار نیست آب منتقل شده فقط به این مجتمع تخصیص یابد.

تقی زاده توضیح داد: در انتقال آب از دریای عمان به منطقه سنگان، آب از مناطق خشک و تشنه کویری عبور می کند، به طوری که همه شهرها و روستاهای طول مسیر، همچنین صنایع کوچک و آب بر از این آب بهره مند می شوند.

وی با بیان اینکه شاید بین ۷ تا ۱۵ درصد این آب برای مجتمع سنگان اختصاص یابد، تاکید کرد: اگر قرار بود این انتقال آب فقط برای سایت سنگان انجام شود، به هیچ عنوان توجیه اقتصادی نداشت، اما قرار است همه مناطق مسیر لوله گذاری در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی، از شهرها و روستاهای تشنه گرفته تا صنایع کوچک و آب بر این مناطق، از مزایای این انتقال آب منتفع شوند.

مدیرعامل چادرملو در عین حال گفت: باید حاکمیت در این زمینه تکلیف را معین کرده و میزان سرمایه‌گذاری برای آب، همچنین سوبسید و یارانه در نظر گرفته شده را مشخص کند.

 

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها