از خسارت های بسته شدن معدن تاش تا کسب تندیس برنزین جایزه ملی بهره وری

مدیرعامل شرکت آلومینای جاجرم گفت: این شرکت در طول یک سال گذشته روزهای پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت، شکسته شدن رکود سطح اکتشافات و حفاری ها و کسب تندیس برنزین جایزه ملی بهره وری، از جمله بهترین اتفاقات و در مقابل بسته شدن معدن تاش و میلیارد ها تومان خسارت دولت از این محل، از جمله بدترین آنهاست.

مدیرعامل شرکت آلومینای جاجرم گفت: این شرکت در طول یک سال گذشته روزهای پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت، شکسته شدن رکود سطح اکتشافات و حفاری ها و کسب تندیس برنزین جایزه ملی بهره وری، از جمله بهترین اتفاقات و در مقابل بسته شدن معدن تاش و میلیارد ها تومان خسارت دولت از این محل، از جمله بدترین آنهاست.

«تورج زارع» در گفت وگو با خبرنگار سایت خبری- تحلیلی معدن24 افزود: شرکت آلومینای جاجرم تنها شرکت در کشور است که معادن بوکسیت را در اختیار دارد.
وی بیان داشت:‌ این شرکت بوکسیت را از معادن استان های مختلف از جمله خراسان شمالی و سمنان تهیه می کند که در کارخانه تبدیل به پودر آلومینا شده و بالاخره در کارخانه جاجرم تبدیل به آلومینیوم می شود.
زارع خاطرنشان کرد: همچنین بخشی از پودر آلومینا به شرکت های ایرالکو و المهدی به فروش می رسد.
وی با اشاره به فعالیت های توسعه ای این شرکت در سه بخش معدن، کارخانه آلومینا و تولید فلز آلومینیوم، اظهار داشت: در حوزه معادن، موضوع اکتشافات جزو اولویت های شرکت است.
مدیرعامل شرکت آلومینای جاجرم ادامه داد: ‌از زمان حضور اینجانب در شرکت، 60 درصد سطح اکتشافات و حفاری ها در معادن بوکسیت افزایش یافته است، به طوری که 100 هزار متر حفاری های انجام شده طی 25 سال گذشته، در مدت 5 تا 6 سال به بیش از 160 هزار متر افزایش یافت.
وی تصریح کرد:‌ به این ترتیب، ذخایر قابل استخراج شرکت از 5 میلیون تن به بیش از 30 میلیون تن رسیده و تا 30 سال آینده شرکت آلومینای جاجرم از نظر سطح ذخیره بی نیاز شده است.

** تولید محصول از بوکسیت های کم عیار
زارع، در ادامه به کیفیت پایین بوکسیت های موجود در کشور اشاره کرد و گفت: با این حال، ما موفق شدیم از همین بوکسیت های با کیفیت پایین نیز آلومینا تولید کنیم و شاید تنها کارخانه در سطح جهان باشیم که با این نوع بوکسیت ها کار می کنیم.
وی، این موفقیت را حاصل بیش از دو دهه تجربه و پشتکار مهندسان و پرسنل شرکت برشمرد و افزود: در مقایسه با دیگر کشورهایی که از بوکسیت های پُرعیار‌تر بهره می برند، تولید در ایران با مزایایی همچون انرژی ارزان همراه است، ضمن اینکه تجربه 20 ساله نیروهای متخصص مجموعه و ارتقای بهره وری در شرکت، به تحقق این مهم کمک کرده است.
برپایه این گزارش، یکشنبه، 18 آبان ماه شرکت های برتر هفتمین جایزه ملی بهره وری معدن و صنایع معدنی معرفی شدند. در این فهرست دو شرکت آلومینای ایران و میدکو موفق به دریافت “تندیس برنزین” شدند.
مدیرعامل شرکت آلومینای جاجرم، اولویت بعدی این شرکت را آماده سازی معادن برشمرد و گفت: با توجه به باطله برداری 35 تنی به ازای تولید هر تن بوکسیت، شرکت آلومینای جاجرم جزو 5 شرکت برتر کشور از نظر حجم استخراج معادن است.

** خروج معدن تاش از مدار تولید و میلیاردها تومان خسارات به دولت
وی همچنین به خارج شدن معدن «تاش» از مدار تولید به دلایل زیست محیطی، سیاسی، اجتماعی و محلی بدون هیچ دلیل کارشناسی اشاره و تصریح کرد: بسته بودن معدن تاش، میلیاردها تومان خسارت به بیت المال وارد کرده که در این زمینه از قوه قضاییه درخواست داریم به موضوع ورود کرده و خسارت های وارده به بیت المال را بررسی کند.
مدیرعامل شرکت آلومینای جاجرم گفت: این مساله شرکت و صنعت را با چالش های متعددی مواجه کرده است، هر چند در سایر معادن با انجام برنامه های آماده سازی و اکتشافات، همچنین تعریف طرح های بهره وری ویژه و تولید با استفاده از بوکسیت های کم عیار، بخشی از ضرر و زیان جبران شده، اما همچنان پیگیر بازگشایی این معدن هستیم.
زارع افزود:‌ هرچند این شرکت در تولید پودر آلومینا 20 درصد نیاز کشور را تامین می کند، اما 80 درصد دیگر از خارج کشور وارد می شود و معدن تاش می توانست در این راستا بسیار راهگشا باشد؛ بسته بودن آن تاکنون میلیاردها توان به این شرکت و در نتیجه دولت آسیب زده است.
وی خاطرنشان کرد: این شرکت در حوزه تولید شمش آلومینیوم جزو بهترین شرکت های کشور است که موفق شده کارخانه را بدون کوچکترین خطر و حادثه ای به بهره برداری رسانده و در بورس نیز با کیفیت عالی در حال فروش محصولات هستیم.

** سرمایه گذاری های انجام شده
این فعال معدنی، به سرمایه گذاری های انجام شده در این مجموعه طی سال های گذشته اشاره کرد و گفت: تاکنون در کارخانه شمش آلومینیوم 130 میلیون یورو سرمایه گذاری انجام شده و همچنین برای اجرای طرح های ارتقای بهره وری در کارخانه آلومینا، تاکنون 200 میلیارد تومان هزینه شده است.

** تولید محصول جدید شرکت تا شهریور 1400
وی از احداث کارخانه دیگری برای تولید محصولی جدید خبر داد که نوعی کندسوزکننده است و در کابل های برق و لوله های پلی اتیلن به کار می رود و افزود: این محصول 100 درصد وارداتی بوده و از آلمان و کره جنوبی وارد می شده است، اما با تولید آن در مجموعه آلومینیوم جاجرم، ایران به پنجمین تولیدکننده این محصول در جهان تبدیل خواهد شد.
زارع خاطرنشان کرد: تولید این محصول نیازمند 70 میلیارد تومان سرمایه گذاری است که تاکنون 55 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و امید می رود در نیمه نخست سال 1400 به بهره برداری برسد.

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها