افزایش قیمت سنگ آهن و کنسانتره برای حل مشکل کل زنجیره فولاد لازم است

عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران گفت: اگر تغییر ضرایب و قیمت های زنجیره فولاد اتفاق نیفتد، تولیدکنندگان سنگ آهن‌ کنسانتره و گندله با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد، همان‌گونه که در ماه‌های گذشته کاهش پنج درصدی تولید کنسانتره اتفاق افتاد.

عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران گفت: اگر تغییر ضرایب و قیمت های زنجیره فولاد اتفاق نیفتد، تولیدکنندگان سنگ آهن‌ کنسانتره و گندله با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد، همان‌گونه که در ماه‌های گذشته کاهش پنج درصدی تولید کنسانتره اتفاق افتاد.

“هادی گلزار” روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار سایت خبری- تحلیلی معدن ۲۴ افزود: امروز شرایط به گونه‌ای است که بالاترین هزینه ها در تولید کنسانتره مربوط به برخی تجهیزات آنها از جمله بالمیل، چرخ دنده ها و گلوله ها است.
وی گفت: شرایط به جایی رسیده که امروز تولید کنندگان گلوله بالمیل را با قیمت ۱۳.۵ تا ۱۴ میلیون تومان می‌خرند و در چنین شرایطی نمی توان با همان قیمت های گذشته به تولید پرداخت.
گلزار با بیان اینکه شرایط روز به روز در حال سخت تر شدن است، یادآور شد: تولید کنندگان کنسانتره و گندله صادرات ندارند، بنابراین افزایش نرخ ارز فقط به هزینه های تولیدشان اضافه خواهد کرد و بر درآمدهای آنها تاثیری نخواهد داشت.
وی ادامه داد: حتی به دلیل کمبود های موجود، قیمت مواد و تجهیزات بالاتر از رشدهای فعلی دلار برای تولیدکنندگان محاسبه می شود که مشکلات زیادی را گریبانگیر کارخانجات تولید گندله و کنسانتره کرده است.
این مقام صنفی اضافه کرد: اگر تغییر ضرایب و قیمت های زنجیره فولاد اتفاق نیفتد ، تولیدکنندگان یاد شده با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد، همان‌گونه که در ماه‌های گذشته کاهش پنج درصدی تولید کنسانتره اتفاق افتاد.
وی تاکید کرد: مشکل اصلی کل زنجیره فولاد، در تولید کنسانتره و به تبع آن گندله است و باید به تقویت این دو بپردازیم تا مشکلات کل زنجیره حل شود.
گلزار ابراز امیدواری کرد قیمت کنسانتره و سنگ آهن برای مدت یک سال افزایش یابد تا تولیدکنندگان تشویق به تداوم و افزایش تولید شوند.
وی بیان داشت: وقتی قیمت شمش فولاد را بالاتر از نرخ جهانی آن می فروشیم، باید قیمت کنسانتره و گندله نیز جهانی محاسبه شود.
عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران خاطرنشان کرد: ” نظر شخصی اینجانب محاسبه قیمت ها پنج درصد زیر قیمت فوب بندرعباس است و حتی تاکید داریم که دولت مشوق‌هایی در نظر بگیرد تا تولیدکنندگان تشویق به افزایش تولید شوند.”
وی ادامه داد: انتظار می‌رود دولت الزام نیاز به مجوز برای افزایش تولید کارخانجات سنگ آهن و کنسانتره را برداشته و حتی برای افزایش تولید پاداش در نظر بگیرد، زیرا فرآیند اخذ مجوز به دلیل بروکراسی موجود دستکم ۶ ماه زمان نیاز دارد.

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها