تحقق «جهش تولید» در گندله سازی مادکوش

فاز نخست گندله سازی مادکوش واقع در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس دهم اردیبهشت ماه امسال به بهره برداری رسید و طی آن نخستین محصول این مجموعه تولید و مادکوش رسماً به باشگاه تولیدکنندگان صنعت فولاد وارد شد.

فاز نخست گندله سازی مادکوش واقع در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس دهم اردیبهشت ماه امسال به بهره برداری رسید و طی آن نخستین محصول این مجموعه تولید و مادکوش رسماً به باشگاه تولیدکنندگان صنعت فولاد وارد شد.

 

«ژوبین بختیاری»‌ مشاور مدیرعامل شرکت گندله سازی مادکوش  ‌در گفت وگو با خبرنگار سایت خبری- تحلیلی معدن 24 در خصوص تحقق شعار «جهش تولید» در این مجموعه افزود: ‌ظرفیت اسمی فاز اول این کارخانه 2.5 میلیون تن در سال است که در حال طی کردن مراحل تثبیت کمی تولید خود می باشد.

کیفیت محصول تولیدی و پذیرش و تایید حتی اولین نمونه های گندله تولیدی مادکوش توسط کارخانجات تولید کننده آهن اسفنجی و فولاد سازی، از افتخارات این شرکت و ویژگی خط تولید پیشرفته آن می باشد.

بختیاری خاطر نشان‌کرد: تا پایان تیرماه 300 هزار تن گندله سنگ اهن در این مجموعه تولید شد و به شرط تامین پایدار و مداوم ماده اولیه (کنسانتره سنگ آهن)‌، تولید بیش از پیش بینی های اولیه دور از دسترس نخواهد بود.

وی گفت: تولید روزانه گندله سازی مادکوش در حال حاضر به حدود پنج هزار تن رسیده و همانطور که گفته شد،

در صورت تامین مواد اولیه مورد نیاز بر اساس سهمیه های ارایه شده از سوی وزارت متبوع، دستیابی به ظرفیت اسمی امکان پذیر می باشد که تحقق آن مستلزم تولید روزانه بالغ بر هشت هزار تن است.

 

** طرح توسعه کارخانه

وی در خصوص برنامه های توسعه ای شرکت، توضیح داد: طراحی مادکوش از روز نخست کارخانه ای پنج میلیون تنی بوده طی دو فاز 2.5 میلیونی بوده است که اکنون فاز نخست آن راه اندازی شده و در حال فعالیت است.

بختیاری ادامه داد: همه زیرساخت های آب، برق، گاز و انشعابات مربوطه، همچنین ساختمان های اداری پشتیبانی، عمده بخش انباشت و برداشت مواد و محصول و برخی بخش های دیگر برای راه اندازی فاز دوم آماده است و فقط باید تجهیزات خط تولید اصلی کارخانه تامین و به صورت قرینه در کنار فاز نخست عملیاتی و اجرایی شود.

وی با بیان اینکه پیگیری منابع مالی راه اندازی فاز دوم در حال انجام است، گفت: عملیات مهندسی و تهیه

نقشه های مربوطه در دست اقدام بوده و از سال 1400 عملیات اجرایی این فاز توسعه ای آغاز خواهد شد که نیازمند تامین اعتبار ارزی و ریالی می باشد.

این مقام مسوول مادکوش اظهار داشت: این اعتبارات از محل تسهیلات بانکی و بخشی دیگر نیز از محل آورده نقدی سهامداران و سرمایه گذار تامین خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد که فاز دوم این مجموعه که در سال 1400 آغاز می شود، در نیمه دوم سال 1402 به

بهره برداری برسد.

مشاور شرکت مادکوش، از بکارگیری بیش از 300 نیروی متخصص اپراتور، تکنسین و کارشناس در این مجموعه از طریق برگزاری آزمون و مصاحبه های استخدامی و بخشی نیز جذب از پروژه خبر داد که بیش از 90 درصد آنها نیروهای بومی و مقیم در بندرعباس می باشند. همچنین با تکمیل ساختار سازمانی شرکت این نفرات به 360 نفر خواهد رسید که علاوه بر این پیمانکارانی نیز در زمینه های مختلف در کارخانه مشغول به فعالیت می باشند که در حال حاضر 150 نفر می باشند.

 

** مهمترین مشکلات

وی همچنین به مشکلات فرا روی این مجموعه تولیدی اشاره کرد و گفت: هرچند شرکت خصوصی گندله سازی مادکوش می تواند مثال عملی خوبی برای دولت در اعتماد به بخش خصوصی و همچنین نمود عینی خوبی برای فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران برای نتیجه گیری باشد، اما این شرکت برای تداوم فعالیت های تولیدی نیاز به الزاماتی دارد.

بختیاری، به تامین نشدن کمی و کیفی کنسانتره سنگ آهن بعنوان مواد اولیه کارخانه به عنوان یکی از اساسی ترین مشکلات اشاره کرد و ادامه داد: هرچند وزارت صنعت، معدن و تجات و سازمان ایمیدرو منابع تامین مواد اولیه را برای شرکت های مختلف در سطح کشور بر اساس یک جدول مشخص کرده و سهیمه هایی تخصیص

داده اند، اما به دلایل مختلف بخشی از این سهیمه قابل تامین نمی باشد.

وی اضافه کرد: با وجود اینکه گندله سازی مادکوش در منطقه ویژه اقتصادی واقع شده و به راحتی می تواند واردات و صادرات داشته باشد، اما در حال حاضر مشکلات ناشی از تحریم ها و محدودیت ها و تعرفه های صادارتی، موجب عدم امکان یا عدم صرفه اقتصادی تجارت بین الملل را گردیده که از این رو فرصت تحصیل درآمد ارزی مورد نیاز سازمان از این بابت از دست می رود.

 

** تداوم تحریم ها

وی همچنین با اشاره به تداوم تحریم های ظالمانه علیه کشورمان، خاطرنشان کرد:‌ این مساله سبب شده تا امکان حضور و به کارگیری نمایندگان خارجی سازندگان تجهیزات جهت پشتیبانی نرم افزارها و تامین برخی قطعات آنها، وجود نداشته باشد اما خوشبختانه با اتکا به نیروهای توانمند فنی و مهندسی داخل کشور، این موضوع تا حدود زیادی مدیریت شده است.

بختیاری در پایان، نوسانات نرخ ارز و پیچیدگی انتقال آن و عدم ثبات قیمت ها را دیگر مشکل این مجموعه و سایر تولیدکنندگان برشمرد.

به گزارش معدن24، در حال حاضر محصولات تولیدی این شرکت خصوصی برای کارخانجات فولادسازی همجوار و سایر کارخانجات متقاضی ارسال می شود.

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها