بروز «هفت تپه های فولادی» از سال 1400

مدیرعامل شرکت مهندسی فکور صنعت تهران معتقد است در سال های گذشته توجه بیشتر به فولادسازی ها و صنایع پایین دست سبب شده تا از فعالیت های معدن‌کاری، اکتشاف، استخراج، توسعه فناوری، تکنولوژی فرآوری غافل شویم و همین مساله عدم تعادل بزرگی در زنجیره فولاد ایجاد خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت مهندسی فکور صنعت تهران معتقد است در سال های گذشته توجه بیشتر به فولادسازی ها و صنایع پایین دست سبب شده تا از فعالیت های معدن‌کاری، اکتشاف، استخراج، توسعه فناوری، تکنولوژی فرآوری غافل شویم و همین مساله عدم تعادل بزرگی در زنجیره فولاد ایجاد خواهد کرد.

«محمد وحید شیخ‌زاده» امروز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار سایت خبری- تحلیلی معدن ۲۴ افزود: مجموع ذخایر قابل استخراج سنگ آهن کشور ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تن تخمین زده شده است، با توجه به اینکه دیر یا زود باید به برنامه چشم انداز ۵۵ میلیون تنی فولاد برسیم سالیانه نیاز به استخراج ۱۶۰ میلیون تن سنگ‌آهن داریم
وی گفت: اگر حتی به آمار ۱۰۰ میلیون تن استخراج سنگ آهن برسیم، نهایتا ۲۴ سال بعد مجموع ذخایر سنگ آهن کشور به صفر خواهد رسید، اما این اتفاق به شکل یکسان در کشور رخ نمی‌دهد.
مدیرعامل شرکت مهندسی فکور صنعت تهران ادامه داد: در استان کرمان در منطقه گل‌گهر ذخایر سنگ آهن طی ۱۰ تا ۱۲ سال آینده، در استان یزد بین ۱۲ تا ۱۵ سال آینده و در استان خراسان تا ۲۵ سال آینده ذخایر سنگ آهن داریم.
وی بیان داشت: راه چاره این است که کنسانتره مورد نیاز فولادسازی ها و گندله سازی های جدار آبی کشور از خارج تامین شود.
شیخ زاده اظهار داشت: شرکت فکور صنعت از حدود ۱۰ سال قبل این پدیده را پیش بینی کرده بود و به همین دلیل روی معادن کشورهایی نظیر برزیل، قزاقستان استرالیا و … کار کرد.
وی اضافه کرد:‌ حین این بررسی ها متوجه شدیم کشورهایی نظیر ژاپن، چین و کره جنوبی نیز مواد و متریال مورد نیازشان را از خارج وارد می کنند، به همین دلیل با توجه به دانشی که در شرکت کسب شده بود متوجه شدیم در برزیل، استرالیا، کشورهای مشترک المنافع (CIS) و … ذخایری وجود دارد که می‌توانیم روی آنها سرمایه گذاری کرده و فرآوری داشته باشیم.
این مقام مسوول گفت: به این ترتیب می توانیم برای فولادسازی ها و گندله سازی های جدار آبی کشور خوراک تامین کنیم و ذخایر داخلی را برای شرکت‌های داخلی مصرف کنیم، اما در غیر این صورت هفت تپه های فولادی اتفاق خواهد افتاد.
وی یادآور شد: در حالی که در صنایع پایین دستی فولاد 70 تا 80 میلیون تن ظرفیت سازی شده، در نورد ظرفیت‌سازی ها به بیش از ۷۰ میلیون تن رسیده، طی پنج سال آینده در ذوب و فولاد سازی به ظرفیت ۵۰ میلیون تن خواهیم رسید، در گندله سازی به ظرفیت ۶۵ میلیون تن نزدیک شده ایم و ماه گذشته رتبه نخست جهانی را در آهن اسفنجی کسب کردیم، اما وقتی سنگ آهن نداشته باشیم تولید کنسانتره کاهش خواهد یافت و برخی گندله سازی ها، DRIها و فولادسازی ها می خوابند؛ این اتفاق دومینو وار از سال آینده یعنی سال ۱۴۰۰ آغاز شده و کل بازار را تحت الشعاع خود قرار خواهد داد.
شیخ زاده بیان داشت: بارها به فولاد سازی ها اعلام کردیم که «روی شاخه نشسته اید، اما در حال بریدن تنه درخت هستید»، زیرا سود فولادسازان و صنایع پایین دست بسیار بالاست که فرصت های مناسب سرمایه‌گذاری زیادی برایشان ایجاد کرده، اما از بخشیدن بخشی این سود به بخش های معدن، فرآوری و توسعه فناوری دریغ کرده اند و فقط سعی می‌کنند ۱۶ درصد قیمت شمش را به «ثمن بخس» بخرند.
وی هشدار داد: با تداوم این روند، فولادسازان از سال آینده باید به ناچار کنسانتره را سه برابر قیمت فعلی یعنی ۱۴۰ دلار وارد کنند.
مدیرعامل شرکت مهندسی فکور صنعت تهران ادامه‌داد: وقتی قیمت کنسانتره بالا برود، معادن کوچک و کم عیار توجیه اقتصادی پیدا کرده و فعال می‌شوند، در نتیجه فعالیت های اکتشاف و استخراج توجیه پیدا خواهد کرد و در یک دوره درازمدت سود آنها به جیب فولادسازان نیز می رود، اما فولادسازان هیچ توجهی به این مساله ندارند و فقط می خواهند در دوره‌های کوتاه مدیریتی شان عملکردی مثبت داشته باشند.
وی تاکید کرد: فولادسازان باید سود را به سمت بالادست یعنی فعالیت های معدن‌کاری، اکتشاف، استخراج، توسعه فناوری، تکنولوژی فرآوری و… هدایت کنند.
شیخ زاده خاطرنشان کرد: فولادسازان باید بین گرانتر خریدن کنسانتره یا نداشتن آن برای خود مقایسه داشته باشند و اگر کنسانتره در اختیار نداشته باشند، همان مقادیری که می‌خواهند صادرات کنند را باید صرف واردات مواد اولیه کنند.
وی پیش بینی کرد که از اواخر امسال و به طور جدی تر از سال 1400 کمبود کنسانتره و گندله در کشور آغاز شود،
به گفته مدیرعامل فکور صنعت، آنانی که به دنبال توسعه فولادسازی هستند هوشیار باشند که باید مقوله استخراج نیز توسعه یابد که خود نیازمند سرمایه گذاری سنگین در بخش ماشین آلات است، اما متاسفانه زیاد مورد توجه قرار نگرفته است.
وی هشدار داد: در صورت بی توجهی به این مساله، نظیر آنچه در سال های گذشته برای کارخانجات سرامیکو سیمان اتفاق افتاد را شاهد خواهیم بود و منافع درازمدت ملی دچار مخاطره خواهد شد.

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها