لیدری 7 پروژه بزرگ صنعتی- معدنی از سوی فکور صنعت در سال «جهش تولید»

مدیر عامل شرکت مهندسی فکور صنعت تهران گفت: در سال موسوم به «جهش تولید» از سوی رهبر معظم انقلاب، این شرکت پروژه های متعددی را با مشارکت «فام» (ترکیب فکور صنعت، آسفالت طوس و ماشین سازی) در دست اجرا دارد که تا پایان امسال هفت پروژه بزرگ را تحویل خواهند داد.

مدیر عامل شرکت مهندسی فکور صنعت تهران گفت: در سال موسوم به «جهش تولید» از سوی رهبر معظم انقلاب، این شرکت پروژه های متعددی را با مشارکت «فام» (ترکیب فکور صنعت، آسفالت طوس و ماشین سازی) در دست اجرا دارد که تا پایان امسال هفت پروژه بزرگ را تحویل خواهند داد.

«محمدوحید شیخ زاده»  در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار سایت خبری- تحلیلی معدن24 افزود:‌ طی حدود سه دهه فعالیت فکور صنعت، این شرکت به صورت تخصصی در حوزه معادن و فولاد فعالیت داشته، به طوری که 70 درصد کارخانجات کنسانتره کشور و 30 درصد گندله سازی ها از سوی این شرکت طراحی و اجرا شده است.

به گفته وی، در سال موسوم به «جهش تولید» این شرکت پروژه های متعددی را با مشارکت «فام» (ترکیب فکور صنعت، آسفالت طوس و ماشین سازی) در دست اجرا دارد که تا پایان امسال هفت پروژه بزرگ را تحویل خواهند داد.

شیخ زاده بیان داشت: سه مورد از این پروژه ها در موضوع گندله سازی، سه مورد کنسانتره سازی و همچنین یک مورد فاز نخست مگا پروژه انتقال آب خلیج فارس است.

وی خاطرنشان کرد:‌ شرکت مهندسی فکور صنعت تهران حدود دو ماه پیش پروژه 2.5 میلیون تنی گندله سازی سنگان را با مشارکت «فام سنگان» تحویل داده و تا حدود دو ماه دیگر پروژه پنج میلیون تنی گندله سازی «سه چاهون» بافق یزد را تحویل خواهد داد که پروژه دوم با مشارکت شرکت کوبه استیل ژاپن که در برجام به جوینت ونچر فکر صنعت تبدیل شده، اجرایی شده است.

مدیر عامل شرکت مهندسی فکور صنعت تهران توضیح داد: گندله سازی سه چاهون دارای بزرگترین کوره دوار خاورمیانه است و این پروژه به عنوان بزرگترین پروژه گندله سازی کشور مطرح می شود.

وی ادامه داد: همزمان با این پروژه، پروژه یک میلیون تنی کنسانتره سازی «پایافولاد» در منطقه ساوند با سرمایه گذاری 50 درصدی فکور صنعت بوده، به بهره برداری خواهد رسید.

شیخ زاده، از بهره برداری از فاز نخست بزرگترین پروژه انتقال آب کشور از بندرعباس تا سیرجان در آبان ماه آینده توسط این شرکت خبر داد و گفت: در این پروژه که با مشارکت فام اجرایی شده، پنج متر مکعب آب در هر ثانیه با 170 مگاوات برق و در هفت ایستگاه، تحویل می شود.

وی اضافه کرد:‌ دی ماه آینده، همچنین پروژه گندله سازی پنج میلیون تنی گهر زمین که از سوی آسفالت طوس و اتوتک انجام شده، راه اندازی و بهمن ماه آتی خط سوم کنسانتره سازی گهر زمین به ظرفیت 2.5 میلیون تن با مشارکت گهرفام تحویل خواهد شد.

این مقام مسئول، همچنین با اشاره به پروژه سنگ شکن گل گهر با سرمایه گذاری 800 میلیارد تومانی، ابراز امیدواری کرد که در اسفند ماه نیز کنسانتره سازی 2.5 میلیون تنی فولاد کاوه شرق (متعلق به بنیاد مستضعفان) تحویل شود.

 

سرمایه گذاری ارزی و ریالی پروژه ها

وی تصریح کرد:‌ مجموع سرمایه گذاری پروژه های یاد شده 800 میلیون یورو و سه هزار میلیارد تومان بوده است که اشتغال‌زایی بالایی داشته و با بهره برداری از آنها، عدم توازن کنونی زنجیره فولاد کشور اصلاح می شود.

شیخ زاده گفت: نیمی از 800 میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی این پروژه ها از طریق صندوق توسعه ملی تامین شده و نیمی دیگر یوزانس دو و سه ساله چینی بوده است، اما سرمایه گذاری ریالی از محل آورده خود شرکت ها انجام شده است.

به گفته این مسئول، مجموع اشتغال‌زایی مستقیم این پروژه ها پنج هزار نفر بوده و بیش از 50 هزار نفر را به صورت غیرمستقیم مشغول به کار خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد:‌ نکته مهم، نقش رهبری و لیدری فکور صنعت در همه این مشارکت ها است، به طوری که بخش مهندسی و تامین خارج را این شرکت بر عهده داشته، اما تامین داخل و اجرا بیشتر توسط آسفالت طوس و ماشین سازی به انجام رسیده است.

 

** تقدیر از همراهی بانک های تجارت و ملی

مدیر عامل شرکت مهندسی فکور صنعت تهران تاکید کرد:‌ در این موفقیت ها نقش بانک های توانمند تجارت و ملی از نظر دانش فنی، دانش تامین مالی و جرات و جسارت تصمیم گیری بسیار مهم بوده، بانک مرکزی برای تامین منابع ارزی کمک زیادی کرده و شخص دکتر «شهید زاده» مدیرعامل صندوق توسعه ملی با شناخت عمیق از صنایع، نقش بی بدیلی در تامین به هنگام منابع ارزی یاد شده داشتند که جای تقدیر و تشکر از همه آنان داشته و بی شک توفیقات یاد شده جز با هماهنگی و تعامل آنان میسر نمی شد.

وی با اشاره به سرعت در اجرای پروژه های کلید در دست از سوی فکور صنعت، خاطرنشان کرد: عمده این پروژه ها (بجز فولاد کاوه شرق که به دلیل نبود منابع مالی لازم هفت سال به طول انجامید)، در بازه زمانی سه تا پنج ساله به ثمر نشسته است.

 

** انتقال آب خلیج فارس

 

وی در ادامه با اشاره به اهمیت استراتژیک پروژه انتقال آب خلیج فارس، آن را به مثابه شکستن تابویی در این زمینه توصیف کرد.

به گفته شیخ زاده، تراز سالیانه آب ایران منفی چهار میلیارد متر مکعب است؛ این یعنی همه ساله میزان ذخایر آب زیرزمینی کشور رو به کاهش است.

وی با اشاره به عربستان سعودی که از حدود 20 سال قبل سرمایه گذاری در زمینه آب شیرین کن ها را با همکاری آمریکایی ها آغاز کرده، یادآور شد: این کشور سالیانه 1.4 میلیارد متر مکعب آب شیرین از خلیج فارس برداشت می کند، در حالی که اماراتی ها نیز سالیانه 300 میلیون متر مکعب آب شیرین از خلیج فارس تولید می کنند، اما سهم ایران سالیانه فقط 30 میلیون متر مکعب است.

مدیر عامل شرکت مهندسی فکور صنعت تهران خاطرنشان کرد:‌ با اجرای فاز نخست پروژه انتقال آب خلیج فارس، سالیانه 150 میلیون متر مکعب، در فاز دوم این پروژه 200 میلیون متر مکعب و در فاز سوم نیز 200 میلیون متر مکعب دیگر (در مجموع 550 میلیون متر مکعب) آب شیرین سازی شده و به استان های کرمان، اصفهان و یزد خواهد رسید.

وی از قول مساعد شرکت های چادرملو و مس سرچشمه برای سرمایه گذاری در زمینه تبادل این آب شیرین با شهرهای یاد شده و آوردن آب چاه ها و بازیافتی آب فاضلاب آنها به بخش صنعت خبر داد که به نوعی سه شهر مذکور را از تنش کم آبی رها خواهد کرد.

 

** سایر پروژه های در دست اقدام فکر صنعت

مدیر عامل شرکت مهندسی فکور صنعت تهران در ادامه اظهار داشت: پروژه سه میلیون تنی ریخته گری، دو پروژه 1.5 میلیون تنی ذوب و یک پروژه سه میلیون تنی ورق نورد نازک (که برای نخستین بار با فناوری ESP در گل گهر در دست اقدام است)، از سوی این شرکت در دست اجراست.

وی افزود: از حدود سه ماه دیگر تجهیزات خارجی این طرح ها وارد کشور خواهد شد، تاکنون 20 هزار تن سازه های فلزی و اقدامات زیربنایی این طرح ها به انجام رسیده و آماده نصب تجهیزات می شوند.

شیخ زاده خاطرنشان کرد: ‌فکور صنعت چند محور جهت‌گیری استراتژیک دارد و در چشم انداز خود تبدیل شدن به یک شرکت بین المللی را تعریف کرده است.

وی بیان داشت: در حوزه GC ها، این شرکت برخلاف دیگر شرکت ها به دنبال انجام فعالیت در سایر حوزه ها از قبیل نفت و گاز، پتروشیمی، آب، ساختمان و غیره نیست، بلکه می خواهد به عنوان یک GC تخصصی و بین المللی مطرح بوده و پروژه‌های بزرگی را در کشور و سایر نقاط جهان اجرایی کند.

این مسئول شرکت فکور صنعت گفت: چشم انداز این شرکت تا سال 1405 این است که EPC کنترکتور صنعت خود بوده و حداقل رتبه دوم کشور را در این زمینه پس از گروه مپنا کسب کند.

به گفته وی، فکور صنعت در سال 97 رتبه 112 شرکت های برتر کشور را کسب کرده و امسال رتبه آن تا حدود هفتادم بهبود خواهد یافت، همچنین دارای گرید A+ سازمان مدیریت و گرید ممتاز EPC صنعت و معدن از سازمان برنامه و بودجه را در اختیار داریم.

 

 

** فکور صنعت و داخلی سازی پروژه ها

شیخ زاده خاطرنشان کرد: طی دو دهه گذشته مشارکت فام و فکور صنعت، نقش GC های (Genaral Contractor) تخصصی را از خارجی ها گرفته و خود بر عهده گرفتند، این مهم خود بزرگترین داخلی سازی در بعد مدیریت پروژه ها به شمار می رود و اکنون شرکت های بزرگی همچون دانیلی ایتالیا، کوبه استیل ژاپن، پرایم متالز اتریش و غیره ساب کنترکتورهای ما هستند.

وی بیان داشت: اکنون 100 درصد دانش طراحی و ساخت کارخانجات کنسانتره در داخل بومی سازی شده و حتی به کشورهای پیشرفته ای نظیر استرالیا صادر می شود.

مدیر عامل شرکت مهندسی فکور صنعت تهران گفت: همچنین در حوزه گندله سازی، کشور از فناوری خارجی بی نیاز است، در زمینه آهن اسفنجی فکور صنعت به همراه چند شرکت دیگر از این فناوری برخوردارند و ‌این دستاوردها با تکیه بر مرکز تحقیقاتی مدرن و پیشرفته و بسیار مجهز این شرکت در شهریار و با همکاری دانشگاه های شریف، تهران و سایر دانشگاه های معتبر جهان به دست آمده است.

به گفته این مقام مسئول، در بخش فولادسازی هنوز نیاز به فناوری خارجی در بخش هایی وجود دارد، 70 درصد تجهیزات در کنسانتره سازی، گندله سازی، احیا و فولادسازی (از نظر وزنی و قیمتی) ساخت داخل است و در مجموع بیش از 70 درصد زنجیره فولاد می تواند در داخل تامین شود، اما در عمل این طور نیست.

وی، یکی از دلایل این موضوع را تضاد بنیادی تامین مالی خارجی بر مبنای استاندارد تجارت جهانی (OECD) عنوان کرد و گفت:‌ مطابق قانون OECD، حداکثر مجاز استفاده از ساخت داخل به میزان 30 درصد ال.سی است، بنابراین وقتی شرکت ها از فاینانس خارجی استفاده می کنند، انتظار ساخت داخل محدود می شود.

شیخ زاده، دلیل دوم این موضوع و کاهش داخلی سازی ها را گرایش مشاوران و کارفرمایان دولتی در استفاده از وندورهای تاپ و درجه یک خارجی به ویژه اروپایی عنوان کرد و گفت: بخصوص مشاوران طرح ها مدارک اسناد مناقصه را طوری تنظیم می کنند که همواره داخلی ها عقب می افتند؛ هر چند اخیرا این موضوع با تاکیدات مسئولان به ویژه مسئولان وزارت صمت کمی بهتر شده است.

وی افزود: بنابر این در این موضوع عدم ریسک پذیری مشاوران، کارفرمایان و پیمانکاران بخش صنعت و معدن را شاهد هستیم و حتی دستگاه های نظارتی به دلیل برخی محدودیت ها، مشاوران، پیمانکاران و کارفرمایاین را توبیخ کرده و به این ترتیب آنان را به سمت خارجی ها هدایت می کنند.

مدیر عامل شرکت مهندسی فکور صنعت تهران، عامل سوم موثر در این موضوع را کیفیت پایین تر ساخت داخل به دلیل عدم دسترسی به مواد اولیه باکیفیت عنوان کرد.

 

** نقش R&D در موفقیت های فکور صنعت

وی تاکید کرد: رمز موفقیت فکور صنعت در بومی سازی دانش و تکنولوژی، سرمایه گذاری نرم افزاری و سخت افزاری در بحث تحقیق و توسعه بوده است.

شیخ زاده، به مرکز تحقیقات سنگ آهن و گندله این شرکت در شهریار اشاره کرد که تاکنون ده ها میلیارد تومان سرمایه گذاری در آن انجام شده، حدود 40 نفر با تحصیلات دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی از دانشگاه های معتبر کشور در آن مشغول به کارند و از تجهیزات کامل برای طراحی یک کارخانه برخوردار است.

وی اظهار داشت: سرمایه گذاری اولیه این مرکز تحقیقاتی که در زمینی به وسعت 10 هزار متر مربع بنا شده، بیش از چهار میلیون یورو و 30 میلیارد تومان بوده و سالیانه حدود نیم درصد ترنور مالی این شرکت مصروف R&D می شود.

مدیر عامل شرکت مهندسی فکور صنعت تهران خاطرنشان کرد: طی چهار سال گذشته 30 مقاله از طریق این واحد تحقیق و توسعه در مجامع معتبر علمی جهان ارائه شده که علاوه بر نشان دادن پیشرفت کشورمان در فرآوری سنگ آهن (که امروز جزو سه کشور نخست جهان هستیم)، معرف خوبی برای جمهوری اسلامی است.

 

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها