تمایل اندک سرمایه گذاران به حضور در بخش اکتشاف معادن

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران گفت: ‌اکتشاف یک عملیات و کار ریسکی است و هزینه های آن وقتی بر می گردد که معدن به بهره برداری رسیده باشد، بنابراین کمتر فرد سرمایه گذاری به عملیات اکتشاف متمایل می شود.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران گفت: ‌اکتشاف یک عملیات و کار ریسکی است و هزینه های آن وقتی بر می گردد که معدن به بهره برداری رسیده باشد، بنابراین کمتر فرد سرمایه گذاری به عملیات اکتشاف متمایل می شود.

«وحید صائب فر» در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: ایران به دلیل شرایط خاص زمین شناسی، مستعد وجود مواد معدنی بسیاری است و در اقصی نقاط کشور منابع زیاد و تیپ های مختلفی از سرب و روی، مس، طلا، نقره و فلزات غیرآهنی را شاهدیم.
به گفته وی، اصلی ترین فلزات غیر آهنی در کشورمان شامل معادن مس در استان های کرمان، آذربایجان شرقی و یزد و همچنین معادن سرب و روی است.
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران خاطرنشان کرد: با انواع و اقسام مدل های زمین شناسی می توان اثبات کرد که ایران از ظرفیتی بسیار غنی برای فلزات غیرآهنی برخوردار است.
وی گفت:‌ با وجود اینکه تاکنون کارهای مفصلی در زمینه فلزات غیرآهنی انجام شده، اما ضعف بسیاری از آنها انجام اکتشافات سطحی بوده و نتوانسته ایم به عمق برویم.
صائب فر ادامه داد: این در حالی است که محرز و مشخص است که در اعماق نیز می توانیم این عناصر را در اختیار داشته باشیم، اما در حفاری و عملیات در عمق ضعف های زیادی داریم.
وی یادآور شد: عمده تجهیزات برای اکتشافات عمقی، دستگاه های حفاری و غیره و لوازم آنها از خارج کشور وارد می شود، اما به دلیل تحریم ها، برای ورود آنها به کشور محدودیت داریم.
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران بیان داشت:‌ همچنین از نظر قیمتی نیز از آنجایی که این تجهیزات بسیار گران قیمت هستند، موجب گران تمام شدن حفاری های عمقی می شود و این مساله به ویژه برای بخش خصوصی مشکل آفرین است.
وی اضافه کرد: مشکل دیگر، وابستگی بالا به خارج از کشور در موضوع آنالیزها، سیستم ها و تجهیزات آنهاست و همین موضوع، کار را برای بخش خصوصی دشوار می سازد.
صائب فر، بطور نمونه از تجهیزات و نرم افزارهای مرتبط با عملیات ژئوفیزیک مثال زد که این عملیات می تواند در زمینه فلزی بسیار کارگشا باشد، اما همه این تجیهزات و نرم افزارها از خارج کشور تامین می شود، هرچند یکی دو شرکت داخلی نیز تجهیزات مربوطه را تولید می کنند اما کیفیت پایینی دارند.
وی خاطرنشان کرد: تجهیزات موجود به خصوص در بخش نرم افزاری به روز نبوده و در برخی موارد از نرم افزارهای قفل شکسته استفاده می شود که تحلیل های ژئوفیزیکی را با دقت کمتر و مشکلاتی همراه می کند.
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران ادامه داد: به همین دلیل، گزارش های ژئوفیزیکی ارائه شده فقط مصرف داخلی داشته و اگر گزارشات بخواهد در خارج از ایران کار شود، نرم افزارها نیاز به رجیستر دارند.

** بوروکراسی اداری
وی در ادامه به مشکلات مربوط به نهادهای دولتی اشاره کرد و گفت: ممانعت ها و برخوردهای سلیقه ای سازمان انرژی اتمی، وزارت نیرو، راه و شهرسازی، محیط زیست و منابع طبیعی، عملیات اکتشافی که در بسیاری موارد نیازمند استعلام از این دستگاه هاست را با دشواری و طولانی شدن مدت زمان اجرای پروژه همراه می کند.
صائب فر تاکید کرد: بوروکراسی اداری، عملیات اکتشاف را در کشورمان طولانی کرده و معدن کاران خصوصی و دولتی را خسته می کند.
وی، معارضان محلی را دیگر مشکل فراوی اقدامات اکتشافی معدنی در کشور برشمرد که نیاز به فرهنگ سازی دارد.
به گفته این مسئول، مهمترین مشکل در این حوزه موضوع سرمایه و پول است که عملیات اکتشاف را با هزینه های بالایی همراه کرده است.
وی گفت: بسیاری از معدن کاران خصوصی سرمایه لازم برای انجام عملیات اکتشاف را در اختیار ندارند و به همین دلیل ناچار به صرفه جویی در هزینه ها و صرف نظر از بخشی از کارها می شوند و در نتیجه کارها به صورت استاندارد انجام نمی شود، یا با تاخیر و ناقص انجام می شود.
وی بیان داشت: ‌اکتشاف یک عملیات و کار ریسکی است و هزینه های آن وقتی بر می گردد که معدن به بهره برداری رسیده باشد، بنابراین کمتر فرد سرمایه گذاری به عملیات اکتشاف متمایل می شود.

** اکتشاف و ضعف های آموزشی
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران یادآور شد:‌ در سال های گذشته فارغ التحصیلان دانشگاهی به دلیل ضعف های آموزشی، از مهارت لازم برای انجام عملیات اکتشافی و اجرایی برخوردار نشده اند و تجربه کافی برای انجام کارهای معدنی به ویژه در بخش اکتشاف که تجربه در آن از اهمیت بالایی برخوردار است، ندارند.
وی اظهار داشت: همین مساله سبب می شود تا این افراد نقطه نظر مهندسی در پروژه ها نداشته بانشد، در نتیجه پروژه با مشکل مواجه شده و بازده خوبی نخواهد داشت.
صائب فر خاطرنشان کرد: در این زمینه نیازمند برگزاری دوره های عملی و آموزشی کاربردی هستیم.

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها