دو رویکرد متفاوت فولادی و معدنی فولاد خراسان به افغانستان

اخبار بین المللی صنعت و معدن

به گزارش ماناماین به نقل از معدن 24، مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان از دو رویکرد متفاوت فولادی و معدنی این شرکت از زمان به کرسی نشستن دولت طالبان در افغانستان خبر داد. به نوعی که بهره گیری از ظرفیت معادن این کشور در دستور کار قرار گرفته است، اما سیاست های جدید این دولت، مانع توسعه صادرات فولاد به افغانستان شده است.
در ادامه مشروح مصاحبه معدن۲۴ با طهمورث جوانبخت مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان را می خوانیم:

با توجه به جانمایی فولاد خراسان در نزدیکی قطب سنگ آهن ایران، برنامه تامین پایدار سنگ آهن این شرکت در راستای اهداف توسعه ای چیست؟ آیا برنامه بهره گیری از مزیت معادن افغانستان را دنبال می کنید؟

با توجه به ناترازی در توسعه‌های انجام شده در سال‌های گذشته مخصوصاً در بالا دست زنجیره تولید فولاد، یکی از مهم‌ترین چالش‌های آینده این صنعت در ایران تامین سنگ آهن با عیار مطلوب خواهد بود به طور مثال برای محقق کردن هدف افق ۱۴۰۴ صنعت فولاد (۵۵ میلیون تن)، نیاز به حدود ۱۶۰ میلیون تن سنگ آهن در سال داشته، این در حالی است که اکنون سالانه حدود ۱۰۰ میلیون تن استخراج می شود.
فولاد خراسان در راستای توسعه بالا دستی خود در طول زنجیره ارزش، طرح توسعه واحد تغلیظ سنگ آهن در محل سنگان خواف را در دست اجرا دارد و متناسب با آن راهبردهایی نیز جهت دستیابی به سنگ آهن مورد نیاز تدوین شده است که بهره گیری از مزیت همجواری با کشور افغانستان و معادن آن نیز یکی از این طرح ها می باشد.

با روی کار آمدن طالبان در افغانستان، صادرات فولاد خراسان تا چه اندازه تحت تاثیر قرار گرفته است؟ آیا شائبه فروش میلگرد پائین تر از قیمت شمش در برهه هایی، واقعیت دارد؟

برای کاهش وابستگی به فروش نفت، صادرات محصولات فولادی در بازارهای جهانی به عنوان راهی برای ارزآوری و افزایش رشد اقتصادی مورد توجه بوده و در طول بیش از دو دهه جنگ و بی‌ثباتی سیاسی در افغانستان، نظام اقتصادی آن با چالش‌های بسیاری روبه‌رو بوده است و از طرفی فرصت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری در آن کشور وجود دارد اما تنها وقتی سرمایه‌گذاری ممکن می‌شود که مشکلات سیاسی آنجا حل شود.
با توجه به اعمال تعرفه های سنگین وارداتی بر روی محصولات فولادی توسط دولت افغانستان، صادرات فولاد ایران به این کشور نیز با کاهش شدیدی مواجه شد. از طرف دیگر سرعت پیشرفت بسیاری از پروژه های عمرانی در افغانستان کند شده که باعث کاهش شدید تقاضای فولاد در بازار این کشور گردیده و تقاضای کم باقیمانده نیز توسط اندک تولیدکنندگان داخلی و یا واردات محصولات استاندارد و یا غیراستاندارد (سبک سازی شده) پوشش داده می شود.
از چالش های زنجیره تولید فولاد، وضع تعرفه های صادراتی غیر رقابتی در این حوزه بوده که یکی از عوارض احتمالی آن، می تواند صادرات میلگرد به قیمت پایین تر از شمش در بعضی موارد بوده باشد.

طرح های توسعه ای فولاد خراسان در چه وضعیتی هستند و چه برنامه های جدیدی در بلند مدت به طرح های توسعه این شرکت اضافه خواهد شد؟

شرکت مجتمع فولاد خراسان با در نظر داشتن تحولات محیط کلان و محیط صنعت و در راستای راهبردهای میان مدت و بلندمدت، برنامه های توسعه ای به شرح ذیل را در دستور کار خود دارد:
-بسته تکمیلی گندله سازی (استکر و ریکلایمر) که با انجام این پروژه، عملیات انتقال کنسانتره به کارخانه گندله سازی (انبارش در انبار، برداشت و انتقال به کارخانه گندله سازی) توسط ماشین استکر و ریکلایمر با ظرفیت ۱۴۰۰ تن در ساعت صورت گرفته و تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.
-پروژه کارخانه کنسانتره سازی سنگان خواف به ظرفیت ۵/۲ میلیون تن (قابل توسعه تا ۵ میلیون تن) که تاکنون حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و اتصال شرکت را به معادن ارزشمند سنگان فراهم می سازد تا علاوه بر تکمیل زنجیره ارزش در استان خراسان، افزایش سطح بهره وری و در نهایت رشد چشمگیر حاشیه سود شرکت را بهمراه خواهد داشت.

-پروژه شبکه فاضلاب شهری و احداث تصفیه‌خانه‌ی پساب شهر نیشابور به عنوان بزرگ ترین پروژه سرمایه‌گذاری عام المنفعه‌ی فولاد خراسان و همچنین تامین آب مورد نیاز مجتمع فولاد خراسان شامل سه فاز جمع آوری (۵۰،۰۰۰ انشعاب و ۲۸۰ کیلومتر)، تصفیه خانه و انتقال، شروع شده که با برنامه ریزی های انجام شده در سال ۱۴۰۴ به بهره برداری خواهد رسید.

همچنین پروژه های زیرساختی تامین حامل های انرژی برق و گاز، افزایش ظرفیت تولید واحد گندله سازی، افزایش ظرفیت تولید واحد احیای مستقیم موجود، احداث مگا مدول احیای مستقیم، احداث واحد فولادسازی و ریخته گری اسلب، احداث واحد نورد گرم ورق فولادی و توسعه زیر سقفی واحد نورد جهت تولید کلاف در دست اقدام می باشد.

عمده مشکلات و موانع زیرساختی توسعه فولاد خراسان چیست؟ فولاد خراسان به عنوان پرچم دار فولادسازان شرق ایران چه رسالتی را در جهت برطرف کردن آنها در پیش گرفته است؟

چالش‌های صنعت فولاد را می‌توان در دو بخش طبقه‌بندی نمود، بخش اول چالش‌های جاری تامین حامل های انرژی، لزوم تقویت لجستیک و زیرساخت های حمل و نقل، تحریم های ظالمانه و مشکلات ناشی از آن (در بخش های تامین، طرح های توسعه، مشکلات مربوط به انتقال ارز و وصول درآمدهای صادراتی)، الزام به عرضه محصولات در بورس کالا و مکانیزم های قیمت گذاری دستوری و غیر رقابتی محصولات فولادی می باشد.
بخش دوم چالش های زیرساختی مرتبط با آینده این صنعت کلان است. روندهای(Megatrends) پیش رو، بسیاری از صنایع دنیا را مجبور به اصلاح ساختارهای قدیمی صنعتی خود به سمت تکنولوژی‌های نوین کرده است که اگر امروز برای آنها هدف گذاری و تعیین راهبرد نشود، قطعا در آینده نه چندان دور، گریبانگیر زنجیره تولید فولاد خواهند بود. تولید فولاد سبز، تحول دیجیتال، اقتصاد چرخشی و … از جمله این موارد هستند، لذا برنامه‌ریزی جهت ایجاد زیرساخت‌های لازم، امری حیاتی می باشد.
شرکت مجتمع فولاد خراسان در این راستا، پروژه های زیرساختی تامین پایدار حامل های انرژی برق و گاز و استفاده از انرژی های پاک و تجدیدپذیر، حمایت از ساخت داخل و کسب و کارهای دانش بنیان و …. را در دستور کار داشته و همچنین تامین پایدار آب از تصفیه پساب شهر نیشابور و مشارکت در انتقال آب از دریای عمان را در دست اجرا دارد.

به عنوان یکی از مدیران با تجربه صنعت فولاد ایران، دورنمای تولید فولادهای پیشرفته در ایران را چگونه می بینید؟ آیا در شرایط کنونی توسعه کمی همچنان باید اولویت باشد یا توسعه کیفی؟

با توجه به سرعت تغییرات تکنولوژی، فناوری و هوش مصنوعی، نانو فناوری و همچنین با در نظر گرفتن تغییرات محیط صنعت نظیر افزایش میزان رقابت در بین تولیدکنندگان داخلی، آینده تولید محصولات فولادی با گریدهای معمولی بشدت ناپایدار می باشد و فقط توسعه کمی محصولات منطقی نبوده، لذا یکی از بهترین راهبردهای موجود در راستای تولید پایدار، توسعه محصولات به سمت فولادهای با ارزش افزوده بالاتر می باشد. از جمله این محصولات می توان به فولادهای پیشرفته با مشخصات فنی و عملکردی بالاتر اشاره نمود.

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها