پاسخ سهام گروه فلزات بورس به تصمیم ترامپ

گزارش وضعیت نمادهای معاملاتی گروه فلزات اساسی در آخر هفته

گزارش وضعیت نمادهای معاملاتی گروه فلزات اساسی در آخر هفته

شب گذشته عمده شرکت هایی که در تحریم جدید ایالات متحده قرار دارند مطرح شد و در این بین نام علاوه بر مجموعه های مالی و سرمایه گذاری، برخی از شرکت های حوزه فولاد و روی نیز به چشم می خورد. با توجه به این تحریم ها انتظار می رفت تا فشارهای نزولی، همچنان مانند دو هفته گذشته بر بازار سرمایه و مخصوصا گروه فلزات اساسی اثر گذار باشد. در ساعات ابتدایی معاملات جو منفی همچنان ادامه داشت و عمده نماد های گروه در صف فروش قرار داشتند اما از نیمه های ساعات معاملاتی با ورود سرمایه نهاد های مالی خصوصی و نیمه خصوصی، تقاضای از عرضه پیشی گرفت و عمده نماد های گروه تا انتهای ساعت معاملاتی از با افزایش تقاضا رو برو بودند.
از مهمترین این شرکت ها، فولاد مبارکه است که در لیست شرکت های تحریمی نیز قرار دارد. این شرکت در انتهای ساعات و با افزایش تقاضا، با 6 درصد نوسان قیمت مواجه شد و به قیمت 6350 ریال رسید. این حجم از افزایش قیمت با تقاضای 160 میلیارد تومانی صورت گرفت که بیش از نیمی از ارزش معاملاتی روز جاری گروه فلزات اساسی است. در طول هفته گذشته این سهم به علت نوسانات بازار تا قیمت 5920 ریال نیز معامله شد که نسبت به بازه معاملاتی هفته جاری، بیش از 7 درصد نوسان قیمتی را تجربه کرده است.
شرکت ذوب آهن اصفهان نیز در هفته گذشته تحت تاثیر جو منفی بازار 8 درصد نوسان قیمتی منفی را تجربه کرد. عمده معاملات این نماد در صف فروش معامله شده و امروز با 50 میلیارد تومان تقاضا، چندین بار تقاضا از عرضه پیشی گرفت. هرچند تا انتهای ساعات معاملاتی قیمت این سهم در کمترین مقدار مجاز روز قرار داشت اما عملا عرضه ای صورت نگرفته و از قدرت فروش این سهم کاسته شده است.
سایر شرکت های فلزی مانند ملی مس ایران یا فولاد کاه و همچنین برخی سرمایه گذاری حوزه فلزات مانند میدکو نیز در پی حمایت های مالی از سهام شرکت فولاد، با افزایش تقاضا روبرو شدند و حتی بیش از 8 درصد نوسان قیمتی داشتند.
دیگر شرکتی که در لیست تحریم های جدید قراردارد شرکت کالسیمین است که امروز بیش از 19 میلیارد تومان سهم توسط فروشندگان حقیقی و حقوقی در پایین ترین قیمت ممکن به بازار عرضه شد اما نهایتا در آخرین دقایق ساعات معاملاتی، افزایش تقاضا در این سهم به نشانه حمایت از سوی سهامداران عمده شکل گرفت و عملا فشار عرضه فروکش کرد.
در طول دو هفته گذشته شاخص فلزات اساسی با 20 هزار واحد کاهش روبرو بود اما در هفته جاری قسمتی از این کاهش با افزایش تقاضا در پی دستورات حمایتی به سازمان بورس جبران شد. مجموع ارزش معاملات گروه فلزات اساسی به 580 میلیارد تومان می رسد که حدود نیمی از این ارزش متعلق به فولاد مبارکه اصفهان با 290 میلیارد تومان معامله در هفته گذشته می باشد. انتظار می رود در هفته آتی نیز با اعمال حمایت های نهاد های مالی، فشار عرضه ها کاهش یافته و بازار سرمایه بتواند مسیر مناسبی با توجه به ماهیت و وضعیت شرکت ها در بورس پیدا کند.
سهیل محمودی

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها