تأثیر مخرب معدنکاری بر رودخانه‌های گرمسیری

اخبار معدن

به گفته تیمی از محققان دانشگاه Dartmouth، معدنکاری رسوبی به سرعت محیط رودخانه‌ها را در سراسر جهان تخریب می‌کند.

این مطالعه که روز چهارشنبه در مجله Nature منتشر شد، نشان داد که معدنکاری رسوبی رودخانه که شامل حفاری و پردازش رسوبات در گذرگاه‌های رودخانه است، شکل رودخانه‌ها را تغییر می‌دهد و رسوبات اضافی را به پایین دست آزاد می‌کند. این امر باعث می‌شود که رسوبات به حدی افزایش یابد که ممکن است باعث بیماری و مرگ ماهی‌ها، کیفیت نامناسب آب و آسیب به زیرساخت‌های انسانی شود.

تیم Dartmouth اطلاعات جمع‌آوری‌شده از ماهواره‌ها را طی ۳۷ سال بررسی کرد تا ببیند چگونه معدنکاری در حال تغییر رودخانه‌ها در سراسر جهان است. آنها ۳۹۶ مکانی را که در ۴۹ کشور مختلف، عمدتاً در مناطق گرمسیری، معدنکاری در حال انجام است، پیدا کردند. رودخانه‌های این مناطق به طور قابل توجهی توسط dirt و سنگ‌های معدنی تغییر کرده‌اند.

از ۱۷۳ رودخانه‌ای که تحت تأثیر معدنکاری قرار گرفته‌اند، ۸۰ درصد آنها dirt بیشتری در آب دارند تا قبل از شروع معدنکاری. در ۳۰ کشور که معدنکاری بر رودخانه‌های بزرگ (بیش از ۵۰ متر عرض) تأثیر می‌گذارد، حدود ۲۳ درصد از طول این رودخانه‌ها توسط dirt معدنی تغییر یافته است. این رقم معادل ۳۵۰۰۰ کیلومتر رودخانه است که حدود ۶ درصد از تمام رودخانه‌های بزرگ گرمسیری جهان است.

ایوان دیتری، نویسنده اول این مطالعه و استادیار کالج اکسیدنتال، گفت: «برای صدها، اگر نه هزاران سال، معدنکاری در مناطق گرمسیری انجام می‌شده است، اما هرگز به این مقیاس که در دو دهه گذشته دیده‌ایم، نبوده است. «تخریب رودخانه‌ها از معدن طلا و معدنکاری رودخانه در سراسر مناطق گرمسیری یک بحران جهانی است.»

معدنکاری باعث شده است که غلظت رسوبات معلق در ۸۰ درصد از ۱۷۳ رودخانه‌ای که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفته‌اند، نسبت به سطوح قبل از معدنکاری دو برابر شود.

دیتری می‌گوید: «این رودخانه‌های گرمسیری از حالت شفاف بودن در طول سال یا حداقل بخشی از آن، به حالت خفه شدن با رسوبات یا گل آلود شدن در تمام طول سال تغییر می‌کنند. ما دریافتیم که تقریباً هر یک از این مناطق معدنی، رسوبات معلق را به طور متوسط حداقل ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتر (۹۳ تا ۱۲۴ مایل) از محل معدن خود به پایین دست منتقل می‌کنند، اما تا ۱۲۰۰ کیلومتر (۷۴۶ مایل) به پایین دست.»

دیتری می‌گوید: «برای اینکه بدانید رسوبات می‌توانند تا کجا حرکت کنند، این تقریباً قابل مقایسه با فاصله بین Bangor، Maine و Richmond، Virginia است.»

۳۰ کشور وجود دارند که هم عملیات فعال معدنکاری رودخانه و هم رودخانه‌های بزرگ گرمسیری با عرض بیش از ۵۰ متر دارند. در آن کشورها، به طور متوسط ۲۳ درصد از طول رودخانه‌های بزرگ آنها تحت تأثیر معدنکاری است. در برخی کشورها، بیش از ۴۰ درصد از کل طول آن رودخانه‌های بزرگ توسط معدنکاری تغییر یافته است، از جمله گویان فرانسه (۵۷ درصد)، گویان (۴۸ درصد) و ساحل عاج و سنگال (۴۰ درصد).

این مطالعه همچنین شامل رودخانه‌هایی مانند کنگو در آفریقا، اریتره در آسیا، کاپاوس در اقیانوسیه و آمازون و ماگدالنا در آمریکای جنوبی می‌شود.

دیوید لutz، نویسنده ارشد این مطالعه و پژوهشگر کمکی در رشته مطالعات محیطی در دانشگاه Dartmouth، می‌گوید: «بسیاری از این سیستم‌های رودخانه‌ای گرمسیری مکان‌های بسیار متنوع زیستی هستند، اگر نگوییم برخی از زیست‌پذیرترین مکان‌های روی زمین هستند و هنوز هم به طور کامل مورد مطالعه قرار نگرفته‌اند. چالش اینجا این است که بسیاری از گونه‌ها ممکن است قبل از اینکه ما حتی می‌دانستیم که آنها وجود دارند، منقرض شوند.»

منبع: معدن 24

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها