کاهش 15 درصدی صادرات سرب و روی ناشی از تحریم ها و مشکلات داخلی و خارجی/ کشور از نبود دیپلماسی اقتصادی رنج می برد

رییس اتحادیه تولیدکنندگان سرب و روی گفت: در یک سال گذشته و متاثر از مشکلات و تحریم های داخلی و خارجی، صادرات سرب و روی کشور با افت 15 درصدی مواجه شده و بسیاری بازارهای خارجی از دست رفته است.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان سرب و روی گفت: در یک سال گذشته و متاثر از مشکلات و تحریم های داخلی و خارجی، صادرات سرب و روی کشور با افت 15 درصدی مواجه شده و بسیاری بازارهای خارجی از دست رفته است.

«حسن حسینقلی» در گفت وگو با خبرنگار سایت خبری- تحلیلی معدن24 افزود: فضای کنونی حاکم بر اقتصاد کشور، کار را برای واحدهای تولیدکننده بسیار سخت کرده است، به طوری که با انواع و اقسام تحریم‌ها و مشکلات داخلی و خارجی از جمله در تامین ارز مواد اولیه، نقل و انتقال پول، گران شدن هزینه‌های حمل و نقل، دشواری های وارد کردن ارز به کشور، فروش ارزانتر محصولات و غیره مواجهیم، این در حالی است که دولت نیز با بالا بردن هزینه ها و غیره به مشکلات ما افزوده است.

وی تصریح کرد: امروز باید گفت که «کشور از نبود دیپلماسی اقتصادی رنج می برد» و دولتمردان متاسفانه فقط به انجام امور سیاسی مشغولند، در نتیجه بسیاری بازارها که در چند سال گذشته با چنگ و دندان به دست آمده، به آسانی از دست رفته است.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان سرب و روی ادامه داد: در این عدم توفیق، برخی اقدامات و تصمیم گیری ها از جمله اخذ عوارض صادراتی، صدور بخشنامه های بدون کار کارشناسی و یک شبه و غیره نیز  تولیدکنندگان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان نیازمند حمایت های ویژه هستند نه اینکه هر روز از سوی دولت و مجلس تحت فشار باشند، افزود: امسال حقوق دولتی معادن به یک‌باره چند برابر شده، این در حالی است که شاهد رکود فعالیت های ساختمانی هستیم و دست‌کم چهار هزار معدن شن و ماسه و سنگ‌های ساختمانی و بین 6 تا هفت هزار کارخانه سنگ وابسته به این صنعت هستند، رشدی وجود نداشته و بیکاری در این معادن و این بخش بیداد می کند.

حسینقلی با اشاره به وضع عوارض صادراتی بر برخی محصولات معدن و صنایع معدنی، یادآور شد: در حالی که طبق مصوبه قرار بود این عوارض تا پایان سال 98 اخذ شود، اما تاکنون و در آستانه پایان سال 99 همچنان شاهد اخذ این عوارض غیر اقتصادی، غیر کارشناسی و غیر قانونی هستیم.

وی بیان داشت: اینکه از کنسانتره به صورت غیرقانونی عوارض گرفته می شود، سرمایه ها را از این بخش فراری داده یا سبب می شود سرمایه های جدید به این سمت نیاید.

این مقام صنفی گفت: در حالی که درآمدهای بسیاری تولیدکنندگان تا ماه ها پس از فروش محصولات محقق می شود، سازمان امور مالیاتی خواهان دریافت مالیات بر ارزش افزوده نیز هست، همه اینها در حالی است که انتظار می رود وقتی بخش یا قسمتی می تواند اشتغالزا و پیشرو باشد، نباید با عوارض، مالیات و چند برابر کردن حقوق دولتی آن را تحت فشار قرار داد.

وی با اشاره به تاکید دولت بر جلوگیری از خام فروشی، اظهار داشت: در این راستا برخی معادن، ساخت واحدهای فراوری را در دستور کار خود قرار دادند، حال پرسش اینجاست که آیا باید حقوق دولتی چنین معادنی را چهار تا پنج برابر کرد و آیا این مساله به‌حق است؟

حسینقلی درخصوص سنگ آهن یادآور شد: در حالی که هر تن سنگ آهن با قیمت 3 تا 4 دلار در هر تن صادر می شده، اما با نامه «جعفر سرقینی» معاون سابق امور معدنی وزارت صمت، عوارض 68 دلاری در هر تن برای آن در نظر گرفته شده که تازه، پس از ثبت در دفاتر باید مالیات آن نیز پرداخت شده و ارز حاصل از صادرات آن هم به سامانه نیما بازگردانده شود؛ در این زمینه ده ها نامه و مکاتبه انجام شده، اما بی نتیجه بوده است.

وی با تاکید بر اینکه بخش معدن بسیار مظلوم است و هیچ کس به داد آن نمی رسد، تصریح کرد:‌ سال های 98 و 99 بدترین سال هایی بوده که در دوران فعالیت حرفه ای خود در بخش معدن و صنایع معدنی با آن مواجه بوده ام و معلوم نیست این مشکلات را چه کسی باید رفع کند؟

** افت تولید روی در کشور

رییس اتحادیه تولیدکنندگان سرب و روی اظهار داشت: مشکلات یاد شده سبب شد تا میزان تولید روی از 220 هزار تن در سال گذشته به کمتر از 200 هزار تن در سال جاری برسد و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی نیز حدود هفت ماه است که مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان را به خوبی فراهم نکرده است.

وی در عین حال گفت: تولیدکنندگانی که مواد اولیه مورد نیازشان را از ترکیه و دیگر نقاط تامین می کنند نیز با مشکلات متعدد از سوی وزارت صمت، بانک مرکزی و گمرک مواجه اند.

** سهم حدود 20 درصدی تحریم ها از مشکلات

این مقام صنفی خاطرنشان کرد: ‌در مجموع به اعتقاد اینجانب 20 درصد مشکلات ناشی از تحریم های خارجی و 80 درصد دیگر مشکلات داخلی و ناشی از جزیره ای فکر کردن سازمان هایی همچون محیط زیست، منابع طبیعی، امور مالیاتی، بیمه تامین اجتماعی و غیره است.

** از دست رفتن بازار صادرات کرومیت

وی با اشاره به از دست رفتن بازارهای کرومیت کشور، گفت: در حالی که کرومیت مصرف داخلی ندارد و باید صادر شود، اما این ماده معدنی را به بهانه خام فروشی مشمول عوارض صادراتی کرده اند، حتی کنسانتره که ماده خام نیست و فعالیت های زیادی برای افزایش ارزش افزوده آن انجام می شود را جزو لیست یاد شده قرار داده اند.

حسینقلی تصریح کرد:‌ لیست یاد شده کاملا غلط، غیرکارشناسی، غیرقانونی، برخلاف برنامه پنج ساله توسعه و حتی برخلاف قانون رفع موانع تولید است، اما متاسفانه مرکز رسیدگی و دادرسی در این زمینه در کشور وجود ندارد.

** سال 1400 و احتمال لغو تحریم ها

وی درخصوص سال 1400 و خوشبینی های به وجود آمده در راستای گشایش های سیاسی و احتمال لغو تحریم ها، گفت: اگر تفاهمی در فضای بین المللی انجام نشود، روال کنونی و مشکلات ارزی و تورم ادامه خواهد داشت.

حسینقلی افزود: حتی اگر تفاهم نیز انجام شود، مشکلات تولیدکنندگان همچنان ادامه خواهد داشت، زیرا واردکنندگانی که اجناس، مواد اولیه و تجهیزات را با نرخ های بالای دلار وارد کرده اند، شاید حاضر نباشند با قیمت های پایین تر به تولیدکنندگان بفروشند.

وی تاکید کرد: در کل ما تولیدکنندگان بسیار به باز شدن فضای سیاسی بین المللی امید داریم و با آن موافقیم، زیرا ادامه دادن کار و فعالیت با وضع موجود بسیار سخت است.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان سرب و روی ادامه داد:‌ در شرایطی که تولیدکنندگان و صادرکنندگان با سختی و مشقت در حال کار کردن هستند و طبق قانون صادرکنندگان باید از پرداخت عوارض و مالیات معاف باشند، اما بر عکس بیشتر تحت فشار قرار می گیرند.

وی افزود: وقتی صادرکننده از مالیات معاف باشد، ارزی که وارد کشور می‌کند نیز معاف از مالیات خواهد بود و دریافت تسعیر ارز از آنان معنی ندارد، اما شاهدیم از سود تسعیر ارز صادرکنندگان مالیات می گیرند ولی اگر صادرکننده ضرر کرده باشد، زیان آن را نمی پذیرند!

حسینقلی تاکید کرد:‌ در یک جمله باید گفت تولید و تولیدکننده در کشور بسیار مظلوم واقع شده اند و دادرسی هم وجود ندارد.

 

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها