نخستین ماه پاییز مثبت به پایان رسید/پیشتازی فولادی – معدنی ها از شاخص بورس

به گزارش سایت خبری تحلیلی معدن 24، نخستین ماه پاییز در حالی با رشد متغیرهای بورسی به پایان رسید که در این میان در کنار رشد 3.8 درصدی شاخص کل بورس ، دو شاخص گروه معدنی و فلزی با سبقت از نماگر اصلی بازار ، پیشتاز بازار شدند. به طوریکه رشد 4.3 درصدی شاحص صنعت فلزات اساسی و جهش 5.3 درصدی شاخص گروه معدنی در مهرماه رخ داد.

به گزارش سایت خبری تحلیلی معدن 24، نخستین ماه پاییز در حالی با رشد متغیرهای بورسی به پایان رسید که در این میان در کنار رشد 3.8 درصدی شاخص کل بورس ، دو شاخص گروه معدنی و فلزی با سبقت از نماگر اصلی بازار ، پیشتاز بازار شدند. به طوریکه رشد 4.3 درصدی شاحص صنعت فلزات اساسی و جهش 5.3 درصدی شاخص گروه معدنی در مهرماه رخ داد.

بورس تهران در حالی این روزها به عنوان برترین بازار سرمایه گذاری شناخته می شود که از رونق چندانی در معاملات خود بهره مند نیست. به طوریکه ارزش معاملات ثبت شده در ماه گذشته با 40 درصد کاهش نسبت به ماه قبل مواجه شده است. به نطر می رسد ابهامات موجود در زمینه بازگشت به برجام و رفع تحریم ها از یک سو و از سوی دیگر برنامه دولت برای تامین کسری‌بودجه از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر تشکیل چنین روندی شده است تا شاهد شکل‌گیری رخوت نسبی در معاملات بازار سرمایه باشیم.در چنین شرایطی آخرین هفته مهرماه با سبزپوشی شاخص ها به پایان رسید. به طوریکه افزایش 2.8 درصدی شاخص کل بورس در کنار رشد 4.7 درصدی شاخص گروه معدنی و جهش 5.1 درصدی شاخص گروه فلزات اساسی در این هفته صورت گرفت. حال به نظر می رسد بازار سهام در هفته و ماه پیش رو، وضعیت مناسبی در پیش داشته باشد. در این میان قرار گرفتن نرخ دلار در سطوح بالا، وضعیت مناسب قیمت ها در بازارهای جهانی ، کمرنگ‌شدن بیماری کرونا و انتظار برای رشد اقتصادی در جهان از جمله مواردی است که آینده مناسبی برای بورس ترسیم می کند.

نگاهی دقیق تر به معاملات مهرماه

همانطور که عنوان شد دو گروه فولادی و معدنی فعال در بورس تهران، مهرماه را درخشان سپری کردند. در این میان صعود 5.1درصدی شاخص گروه فلزات اساسی در حالی رقم خورد که لیدرهای اصلی این صنعت، خوش درخشیدند. به طوریکه ملی مس ایران موفق به کسب سود بیش از 12درصدی شد. فولاد مبارکه نیز با 4.5 درصد افزایش قیمت همراه شد. در این میان دو نماد کالسیمین و مس شهیدباهنر جهش قابل توجه قیمتی و بازدهی مطلوب 19 درصدی برای سهامداران به ارمغان آوردند. این در حالی است که دو نماد فولاد خراسان و فولاد کاوه جنوب با زیان مواجه شدند. به طوریکه کاهش قیمت 5.7 درصدی هر سهم «فخاس» و 3 درصدی هر سهم «کاوه» در این ماه رقم خورد. در این میان عملکرد  هفته گذشته نمادهای گروه فلزی نشان از سبزپوشی در بیشتر نمادها دارد. به طوریکه تنها «فخاس» با کاهش قیمت 0.3 درصدی روبرو شد. در این گروه «فاسمین» با اعطای 15 درصد بازدهی، به عنوان برترین نماد گروه فلزی در این هفته شناخته شد. «فملی» نیز توانست بیش از 10 درصد سود نصیب سهامداران کند.

در میان گروه معدنی نیز همانطور که عنوان شد شاهد رشد 4.7 درصدی شاخص بودیم. توسعه معدنی و صنعتی صبانور در حالی توانست 12 درصد سوددهی در هفته گذشته داشته باشد که بازدهی این نماد در مهرماه نیز حدود 7 درصد بود. در این میان توسعه معادن‌ روی ایران‌ توانست حدود 14 درصد بازدهی در مهرماه به نمایش گذارد و برترین نماد شناخته شود. در این ماهی دوقلوهای سنگ آهنی نیز وضعیت نسبتا مشابهی را تجربه کردند. به طوریکه بازدهی هر سهم چادرملو و گل گهر به بیش از 6 درصد رسید. این در حالی است که باما در زمین منفی گوی سبقت را ربود؛ در حالی هر سهم «کاما» با 2.6 درصد سود در هفته گذشته توانست کمی از زیان ماهانه را کاهش دهد، اما در نهایت نوسان منفی 14 درصدی در کارنامه ماهانه آن مشاهده شد. در همین راستا بیشترین ارزش معاملات هفتگی نیز به این نماد تعلق گرفت. به طوریکه خرید و فروش 198 میلیارد تومانی سهام باما در هفته منتهی به پایان 28 مهرماه ثبت شد.

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها