منافع ملی باید بر اساس ارزش افزوده قرار بگیرد

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی زرین صنعت و صادرکننده نمونه کشوری گفت: منافع ملی باید بر اساس ارزش افزوده قرار بگیرد، اما متاسفانه سیاستگذاران ما کمتر تاکنون به دنبال تولید محصولات نهایی با ارزش افزوده بالا بوده اند.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی زرین صنعت و صادرکننده نمونه کشوری گفت: منافع ملی باید بر اساس ارزش افزوده قرار بگیرد، اما متاسفانه سیاستگذاران ما کمتر تاکنون به دنبال تولید محصولات نهایی با ارزش افزوده بالا بوده اند.

به گزارش روز سه شنبه سایت خبری- تحلیلی معدن24، «ابراهیم جمیلی» با حضور در برنامه تلویزیونی «میز اقتصادی» با اجرای «امید قالیباف» افزود:‌ 70 درصد مشکلات ما در عرصه تولید و صنعت، خودتحریمی و ناشی از عدم تصمیم‌گیری به موقع است و ۳۰ درصد دیگر به تحریم ها باز می گردد.
وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته شاهد فضای باثبات در عرصه اقتصادی و تجاری نبودیم، یادآور شد: به طور نمونه در سال ۹۷ و آغاز تحریم‌ها یکی از تصمیمات دولت بابت بازگشت ارزهای صادراتی بود، اما آنچنان این موضوع را آشفته کردند که تاکنون برخی هنوز ارزهای خود را برنگردانده اند و علاوه بر آن، آرامش از اقتصاد و صادر‌کنندگان گرفته شده است.
جمیلی تصریح کرد: این مسائل و مشکلات به دولت و بانک مرکزی مربوط می‌شود که هنوز هم حل نشده است.
وی گفت: متاسفانه شاهد پس تصمیگیریهایی هستیم که با دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های خلق الساعه گرفته می‌شود و در اجرا دچار مشکلات متعددی است.
این صادرکننده نمونه، سازمان امور مالیاتی را یکی از مشکلات قدیمی و تمام نشدنی همه تولیدکنندگان و صادرکنندگان برشمرد و افزود:‌مطابق قانون، صادرات از مالیات معاف است و ارزش افزوده‌ای که تولیدکنندگان و صادرکنندگان پرداخت می‌کنند باید در مقاطعی به آنان بازگردد.
وی بیان داشت: اکنون و در شرایطی که تورم بالا و کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش را شاهدیم، اما سازمان امور مالیاتی به بهانه‌های مختلف از بازگشت مالیات بر ارزش افزوده خودداری می‌کند که لطمه‌ بسیار بزرگی است.
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی زرین صنعت یادآور شد: در حالی که در قانون داریم اگر کسی به موقع مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت نکند، ماهیانه 1.5 تا دو درصد به اندازه سودی که بانک‌ها می گیرند باید جریمه شود و این موضوع یک مسئله دو طرفه است و حتی اگر سازمان امور مالیاتی به موقع این مبلغ را برگشت ندهد باید جریمه شود، اما تاکنون چنین جریمه این سازمان را شاهد نبودیم.
وی خواستار آن شد که حمایت های قانونی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان انجام شده و در مسیر فعالیت شان سنگ اندازی نشود، مشکلاتی وجود دارد که در بسیاری موارد به راحتی و در کمتر از یک هفته می تواند برطرف شود
وی با اشاره به فعالیت شرکت متبوع خود خاطرنشان کرد: در شرکت معدنی و صنعتی زرین صنعت، همه عناصر خاکی جدا شده و به محصول نهایی صادراتی تبدیل می شود، علاوه بر آن دو شرکت دانش بنیان داریم که در این زمینه همکاری و همراهی دارند، اما فضای موجود فضای حمایت از محصولات با ارزش افزوده بالا نیست، در حالی که منافع ملی باید بر اساس ارزش افزوده قرار بگیرد.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه سیاستگذاران ما کمتر به دنبال تولید محصولات نهایی با ارزش افزوده بالا بوده اند.
جمیلی بیان داشت: در پژوهشکده این شرکت، کنسانتره سرب سولفوره و کنسانتره روی سولفوره می تواند به کنسانتره کربنات تبدیل شود که قابلیت مصرف در ایران را دارد، اما کمتر از آن حمایت شده است.
وی با بیان اینکه جوایز صادراتی از مسئولان نمی‌خواهیم، خواستار آن شد که قانون عطف به ماسبق نشود.
پایان خبر///

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها