محصول «مهدی آباد» 1400 به بازار می آید

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی(ایمیدرو)‌گفت: گرچه سال 99 با وجود همه سختی ها و مشکلات به‌ویژه تداومتحریم‌ها و پاندمی کرونا بسیار پرچالش بود، اما ایمیدرو تلاش کرد در سایهدو استراتژی کلان خود که هماناتوسعهوتوانمندسازیاست، سیاستهایی همچون بومی سازی و تعمیق ساخت داخل را پیگیری کند.

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی(ایمیدرو)‌گفت: گرچه سال 99 با وجود همه سختی ها و مشکلات به‌ویژه تداومتحریم‌ها و پاندمی کرونا بسیار پرچالش بود، اما ایمیدرو تلاش کرد در سایهدو استراتژی کلان خود که هماناتوسعهوتوانمندسازیاست، سیاستهایی همچون بومی سازی و تعمیق ساخت داخل را پیگیری کند.

«وجیه الله جعفری» در گفت وگو با سایت خبریتحلیلی معدن 24 درخصوص سال ۹۹ با وجود همه سختی ها و مشکلات به‌ویژه تداوم تحریم‌هاو پاندمی کرونا، افزود: ابتدا لازم می دانم تقدیر و تشکر خود را در این سالپرچالش، تقدیم یکایک عزیزان کادر درمانی کنم که شبانه روز برای سلامتمردمان این مرز و بوم، جانانه تلاش کرده اند و از خودگذشتگی وصفناشدنی نشان داده اند.

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت:‌ سال 99 دوران دشواری های متعدد برایبخش تولید و توسعه بود. درگیری بدنه نیروی انسانیدر تمامی سطوح ازمدیریت عالی، ارشد تا کارشناسی و کارگریبا همه گیری و اوج گرفتنبیماری کرونا، از جمله چالش های اصلی سال 99 به شمار می آید.

وی اظهار داشت: اکنون می توان گفت که ایمیدرو تلاش کرد راهبری حوزهمعدن و صنایع معدنی به ویژه شرکت های بزرگ را ابتدا به صیانت از نیرویانسانی معطوف سازد. چنین امری در واقع در قالب مسوولیت اجتماعی نمودپیدا کرد به طوری که این مجموعه علاوه بر تهیه و ارسال کمک های بلاعوضبه نهادها و سازمان های بهداشت و درمان، اقدام به تامین منابع مالی خریدماسک،دستکش و سایر اقلام بهداشتی کرد و به طور خلاصه کمک های خودو این مجموعه را روانه 64 دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور کرد.

جعفری بیان‌داشت: به طور خلاصه امسال، سالی پرچالش بود اما با همتتمامی نیروی انسانی و مسوولیت‌پذیری بدنه معدن و صنایع معدنی،پشتیبانی و حمایت وزارت صنعت معدن و تجارت و دولت، اقدامات موثری دراین حوزه رقم زده شد.

وی ادامه داد: به بیان دیگر باید همزمان با مبارزه با این ویروس عالم گیر،مسائل تولید و توسعه نیز مد نظر قرار می گرفت به طوری که در بخش تولیدشاهد رشد قابل ملاحظه ای شدیم و بخشی همچون احیا و فعال سازیمعادن کوچک، به هدفی بیش از رقم پیش بینی شده دست یافتیم. در همینشرایط، شرکت ها تلاش کردند علاوه بر منطقه فعالیت خود،‌ به سایر استانهای مجاور نیز خدمات رسانی کنند که این امر جای سپاس فراوان و خداقوت دارد.

** فرصت سازی از تحریم با بومی سازی و تعمیق ساخت داخل

رییس هیات عامل ایمیدرو در ادامه در پاسخ به اینکه ارزیابی حضرتعالی ازوضعیت بخش معدن و صنایع معدنی با احتمال یک فضای بازتر سیاسی بینالمللی و برداشته شدن احتمالی تحریم ها چیست؟ یادآوری کرد: کشورمانهمواره تحت تحریم های غیرانسانی بوده است. شاید از همین روست کهسیاست های اقتصاد مقاومتی پیش روی اقتصاد کشورمان قرار گرفته است.

وی اظهار داشت:‌ در واقع با این سیاست، ایمیدرو تلاش کرده در سایه دواستراتژی کلان خود که هماناتوسعهوتوانمندسازیاست، از یک سوسیاست هایی همچون بومی سازی و تعمیق ساخت داخل را پیگیری کند و ازدیگر سو اقدام به برگزاری دوره های آموزشی برای بخش خصوصی و‌همکاری مستمر با دانشگاه ها و مراکز علمی ودر بسیاری از بخش هاکند.

جعفری خاطرنشان کرد:‌ هدف از این برنامه ها، توانمند شدن حوزه معدن وصنایع معدنی و به حداقل رساندن آسیب های تحریم است. با اینحال چنانچهفضایی برای توسعه همکاری ها باز شود، به طور حتم منافع بیشتری نصیبحوزه معدن و صنایع معدنی می شود.

وی اظهار داشت: یکی از اولویت های ما در این مسیر، تاکید بر فعالیت هایاکتشافی، استفاده از دانش روز در اکتشاف در عمق و به روز آوری دانش وتجهیزات است. کشور ما اکنون به سبب کاهش برخی منابع فعلی معدنی،نیاز به اکتشاف در عمق دارد که چنین امری در فضای همکاری های بینالمللی، ثمربخش برای هر دو طرف ایرانی و خارجی خواهد بود.  

به گفته این مقام مسئول، همچنین تنوع سازی منابع مالی، باز شدنمسیرهای تامین سرمایه و دسترسی به منابع ارزی، راهگشا در توسعه اینحوزه از اقتصاد کشورمان است.

** طرح های توسعه ای ایمیدرو در سال 1400

وی افزود: در سال 1400، تکمیل و به اتمام رساندن پروژه هایی که فعال بودهاند، یکی از مهمترین اولویت های ایمیدرو است. همچنین ورود به مراحلتکمیلی اکتشاف و حتی فعال کردن ظرفیت های جدید معدنی برای تولید،بالابردن تولید معادن فعلی، به حداقل رساندن فاصله بین ظرفیت تولید و تولیدواقعی در زنجیره های فولاد، مس،‌ آلومینیوم و طلا و نیز تقویت زیرساخت ها،بخش دیگری از برنامه پیش روی ایمیدرو است.

جعفری بیان داشت: سال 1400 همچنین اوج گیری ساخت نخستین کارخانهفراوری در بزرگ ترین معدن روی ایران (مهدی آباد) است. این معدن که بهمدت ده ها سال چشم انتظار راه اندازی بوده، در آینده نزدیک هدایت گرصنعت روی ایران و تامین کننده بزرگ خوراک این صنعت می شود.

وی گفت: در حال حاضر کنسرسیوم بخش خصوصی، کارفرما، وزارت صنعتمعدن و تجارت، دستگاه ها و سازمان های استانی در یزد و شهرستانمهریز، شبانه روز در حال فعالیت برای راه اندازی فاز نخست به ظرفیت تولید200هزار تن کنسانتره روی هستند. امکانات جانبی این پروژه در حال تکمیلشدن است و عملیات ساخت نیز در حال اجراست.

 

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها