فولادسازان عمدا از خرید کنسانتره فکور صنعت در بورس استقبال نکردند

مدیرعامل شرکت مهندسی فکور صنعت تهران گفت: فولادسازان عمدا از عرضه کنسانتره 66 درصدی این شرکت در بورس استقبال نکردند و ترجیح دادند که در بورس از ما نخرند تا به این قیمت رسمیت داده نشود.

مدیرعامل شرکت مهندسی فکور صنعت تهران گفت: فولادسازان عمدا از عرضه کنسانتره 66 درصدی این شرکت در بورس استقبال نکردند و ترجیح دادند که در بورس از ما نخرند تا به این قیمت رسمیت داده نشود.

«محمد وحید شیخ‌زاده» امروز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار سایت خبری- تحلیلی معدن ۲۴ درخصوص عرضه کنسانتره 66 درصدی این شرکت در بورس، افزود: در این زمینه شرکت فکور صنعت پیشگام شده و در حالی که هنوز شیوه نامه زنجیره فولاد ابلاغ نشده، داوطلبانه به عرضه پرداختیم.
وی بیان داشت: این مهم برای شفافیت هرچه بیشتر در بازار، عادلانه شدن خرید و فروش ها و در جهت پایداری زنجیره بالادستی انجام شد.
شیخ زاده معتقد است که فولادسازان عمدا از این مساله استقبال نکردند و ترجیح دادند که در بورس از ما نخرند تا به این قیمت رسمیت داده نشود، در حالی که در خارج از بورس به همان قیمت از ما می خرند.
وی خاطرنشان کرد: اکنون برای عرضه های یاد شده که شامل دو عرضه 2500 تنی بوده است و متقاضی نداشت، درخواست مجوز صادرات کرده ایم، اما هنوز مجوزی صادر نشده است.
مدیرعامل شرکت مهندسی فکور صنعت تهران ادامه داد: ‌در هفته آینده نیز مجددا عرضه کنسانتره را در دستور کار داریم که اگر برای آن نیز متقاضی وجود نداشت، درخواست صادرات خواهیم داشت.

** کمبود 10 میلیون تنی کنسانتره در 6 ماه آینده
وی اضافه کرد: با توجه به راه اندازی گندله سازی پنج میلیون تنی سه چاهون که توسط فکر صنعت اجرایی شده و همچنین گندله سازی پنج میلیون تنی گل گهر که تا پایان سال خط آن راه اندازی خواهد شد، طی 6 ماه آینده با کمبود 10 میلیون تنی کنسانتره مواجه خواهیم بود.
شیخ زاده گفت:‌ هرچند ممکن است با راه اندازی کنسانتره سازی های جدید تا 2.5 میلیون تن از این میزان جبران شود، اما همچنان کمبود 7.5 میلیون تنی وجود خواهد داشت.
وی بیان داشت:‌ در این صورت، کارخانجات مربوطه باید تعطیل شده یا به‌ناچار کنسانتره 160 دلاری از بندرعباس بخرند که با احتساب هزینه های حمل و نقل 170 دلار تمام خواهد شد.
مدیرعامل شرکت مهندسی فکور صنعت تهران ادامه‌داد: وقتی قیمت کنسانتره بالا برود، معادن کوچک و کم عیار توجیه اقتصادی پیدا کرده و فعال می‌شوند، در نتیجه فعالیت های اکتشاف و استخراج توجیه پیدا خواهد کرد و در یک دوره درازمدت سود آنها به جیب فولادسازان نیز می رود، اما فولادسازان هیچ توجهی به این مساله ندارند و فقط می خواهند در دوره‌های کوتاه مدیریتی شان عملکردی مثبت داشته باشند.
وی تاکید کرد: فولادسازان باید سود را به سمت بالادست یعنی فعالیت های معدن‌کاری، اکتشاف، استخراج، توسعه فناوری، تکنولوژی فرآوری و غیره هدایت کنند.
شیخ زاده خاطرنشان‌کرد: فولادسازان باید بین گرانتر خریدن کنسانتره یا نداشتن آن برای خود مقایسه داشته باشند و اگر کنسانتره در اختیار نداشته باشند، همان مقادیری که می‌خواهند صادرات کنند را باید صرف واردات مواد اولیه کنند.
وی پیش بینی کرد که از اواخر امسال و به طور جدی تر از سال 1400 کمبود کنسانتره و گندله در کشور آغاز شود.

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها