سیاستگذاری های متناقض وزارتخانه عامل فروش نرفتن کنسانتره و گندله در بورس/ عافیت طلبی مدیران و عدم مسئولیت‌پذیری

مدیرعامل شرکت فکور صنعت گفت: عدم استقبال از کنسانتره و گندله عرضه شده در بورس به سیاستگذاری‌های وزارت صمت بازمی‌گردد.

مدیرعامل شرکت فکور صنعت گفت: عدم استقبال از کنسانتره و گندله عرضه شده در بورس به سیاستگذاری‌های وزارت صمت بازمی‌گردد.

«وحید شیخ زاده» امروز (دوشنبه) در گفت وگو با خبرنگار سایت خبری- تحلیلی معدن24 در پاسخ به نبود خریدار برای کنسانتره و گندله تولیدی این شرکت در بورس کالا، افزود: وزارتخانه در تاریخ 26 فروردین ماه امسال بخشنامه ای صادر و طی آن الزام کرد که این محصولات باید به صورت دستوری به شرکت ها فروخته شود و سهمیه ای الزام آور به همین منظور تعیین کرد.
شیخ زاده ادامه داد: در عین حال وزارتخانه طی بخشنامه دیگری صادرات فولاد را آزاد کرد، همچنین بخشنامه دیگری از سوی هیات وزیران صادر شد که طی آن عرضه همه محصولات زنجیره در بورس اجازه داده شده است.
وی تصریح کرد: در دو سال گذشته شاهد بخشنامه های متعدد متناقضی از سوی 2 وزیر، 2 سرپرست و 4 معاون معدنی بودیم که کل زنجیره فولاد را سردرگم کرده و بر همین اساس نمی توان انتظار داشت مشکلات به راحتی سامان بگیرد.
مدیرعامل فکور صنعت اضافه کرد: امروز فولادی ها تصور می کنند که با عدم خریدها قادر به کنترل قیمت واقعی هستند، زیرا وزارت صمت به راحتی مجوز صادرات به کنسانتره نمی دهد.
وی تاکید کرد: اگر صادرات کنسانتره، گندله و احیاء همچون فولاد آزاد می شد، آن گاه با قیمت های بالاتر به فروش می رسید.

** مسئولیت ناپذیری وزارت صمت و ایمیدرو
شیخ‌زاده همچنین درخصوص خریداری سنگ با قیمت دلار آزاد از ایمیدرو برای واحد کنسانتره جلال آباد، گفت: ایمیدرو و وزارت صمت، به عنوان بازیگرانی که در فروش سنگ آهن خام نقش دارند، عمل می کنند و در حقیقت گران فروش‌ترین بخش این زنجیره خودِ ایمیدرو است.
وی در بیان دلایل این مساله، افزود: شرکت تهیه و تولید به استناد بندی در اصل 44، مزایده هایی در فروش معادن و سنگ برگزار می کنند که سقف ندارد، به همین دلیل شاهد شکل گیری رقابت های کاذب هستیم.
مدیرعامل فکور صنعت بیان داشت: ‌این موضوع از عافیت طلبی مدیران آن شکل می گیرد که در پایان کار دولت نمی خواهند مسوولیتی بر عهده بگیرند.
وی ادامه داد: ایمیدرو در سال های 92 و 93 قراردادهایی با تعدادی از تولیدکنندگان منعقد کرد تا به شرط قیمتگذاری سنگ به «قیمت روز جهانی تقسیم بر قیمت دلار در سال 93» و همچنین «قیمت روز دلار تقسیم بر 3 هزار تومان»‌، به انجام سرمایه گذاری بپردازند.
شیخ زاده خاطرنشان کرد: امروز ارزش کنسانتره ای که ایمیدرو در جلال آباد به شرکت فکور صنعت می فروشد سه میلیون تومان در هر تن است، از طرفی ما را ملزم کرده به 3.4 میلیون تومان بفروشیم.
وی اضافه کرد:‌ در این راستا ایمیدرو معتقد است که قرارداد یاد شده را نقض نکرده، بلکه معاونت معدنی وزارتخانه آن را نقض کرده است و این جالب است که در این مساله هر یک راه خودشان را می روند و در رفتار حاکمیتی شان مسئولیت پذیر نیستند.
مدیرعامل فکور صنعت گفت: اکنون بیش از سه ماه و نیم است که بار جلال آباد را قطع کردند، اما ما برای تداوم کار تولید و بیکار نشدن کارگران حتی از سنگان اقدام به خرید بار می کنیم.
وی اظهار داشت:‌ این در حالی است که با قیمت های یاد شده حتی اجازه صادرات هم نمی دهند و این مشکل فقط مختص فکور صنعت نیست و شامل بخشی از سنگ هایی که به گل گهر، ماهان و هلدینگ خاورمیانه فروخته می شود نیز هست، این در حالی است که سنگ مورد تقاضای ما سنگ کم عیار هماتیتی 28 درصد است که به نوعی باطله محسوب می شود.
شیخ زاده تصریح کرد:‌ وقتی ایمیدرو اینچنین برخورد می کند و حاضر است با قطع ارسال بار کارخانه ای را به تعطیلی بکشاند، چه انتظاری از ساماندهی کل زنجیره فولاد از آن خواهد بود؟

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها