رشد 53 درصدی درآمدی فولاد آلیاژی ایران در سال 98

مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران (یزد) گفت: از لحاظ ارزش فروش محصولات این شرکت موفق شد که در سال 98، رقمی افزون بر 28 هزار میلیارد ریال فروش  را به ثبت برساند که بیش از 53 درصد رشد درآمدی را در قیاس با سال 97 به همراه داشت.

مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران (یزد) گفت: از لحاظ ارزش فروش محصولات این شرکت موفق شد که در سال 98، رقمی افزون بر 28 هزار میلیارد ریال فروش  را به ثبت برساند که بیش از 53 درصد رشد درآمدی را در قیاس با سال 97 به همراه داشت.

شرکت فولاد آلیاژی ایران (یزد) در اسفندماه سال ۷۷ (حدود ۲۱ سال پیش) به بهره برداری رسید، ظرفیت ابتدای این کارخانه ۱۴۰ هزار تن تولید انواع مقاطع گرد، تسمه و چهارگوش بنا نهاده شد.

دانش فنی این شرکت از شرکت «بوهلر» اتریش به عنوان معتبرترین تولیدکننده فولاد آلیاژی و مخصوص جهان، همچنین شرکت «دانیلی» ایتالیا به عنوان مهمترین سازنده خطوط فولاد سازی است.

کارخانه مشتمل بر چهار واحد اصلی یعنی واحد فولادسازی شامل سه کوره قوس ۴۵ تن، سه LF، خطوط VD و VOD ، دو خط ریخته گری و دو خط ریخته گری تک باری است.

واحد دوم شامل کارخانه نورد سنگین است که در آن ابعاد گرد ۶۰ تا ۲۰۰ میلیمتر، تسمه ها و چهارگوش های سنگین تولید می شود، در کارخانه نورد سبک ابعاد ۱۲ میلیمتر گرد تا ۶۵ میلیمتر، همچنین تسمه و چهارگوش های با اندازه پایین تر تولید می شود و بالاخره در واحد چهارم واحد تکمیل کاری و عملیات حرارتی است که در آن انواع عملیات حرارتی مورد نیاز مشتریان اعم از آنیل، نرمالاینرینگ و غیره انجام می‌شود.

این شرکت در سالی که گذشت، همچنین در دو ماهه امسال موفق به ثبت رکوردهای خوبی در تولید مذاب فولادسازی، رشد نورد سنگین، نورد سبک، فازایش بسته بندی محصولات در واحد عملیات حرارتی و تکمیل کاری و همچنین ثبت رکوردهای روزانه و ماهانه جدید شد.

در این پیوند با «علیرضا چایچی» مدیرعامل موفق فولاد آلیاژی ایران (یزد( به گفت وگو نشستیم که مشروح آن در ادامه می آید.

 

معدن24- لطفا اشاره ای به عملکرد شرکت در سال 98، میزان تولید و صادرات داشته باشید.

چایچی- در سال 98 همکاران ما موفق شدند افزون بر 487 هزار تن مذاب فولادسازی تولید کنند که در قیاس با عملکرد سال 97 با افزایش حدود 40 هزار تنی همراه شد. این در حالی است که تولید فولادهای تجاری ساختمانی عملاً به حد صفر رسید.

در کارخانه نورد سنگین رقمی بیش از 187 هزار تن تولید به ثبت رسید و علاوه بر رشد بالای پنج هزار تن کمّی در قیاس با سال قبل، تولید مقاطع سنگین فولادی متوسط آلیاژ نیز افزایش یافت و تعدادی از ابعاد سنگین فولاد های پر آلیاژ نیز تولید شد.

در کارخانه نورد سبک میزان تولید به بالای 214 هزار تن رسید که علاوه بر بهبود قابل توجه در نوع و تنوع ابعادی و اشکالی، بیش از 13 هزار تن رشد تناژی را نسبت به سال 97 تجربه کرد.

در واحد عملیات حرارتی و تکمیل کاری، میزان بسته بندی محصولات به بالای 162 هزار تن رسید که در مقایسه با حالت مشابه، افزون بر20 هزار تن رشد حاصل شد.

از لحاظ ارزش فروش محصولات این شرکت موفق شد که در سال 98، رقمی افزون بر 28 هزار میلیارد ریال فروش  را به ثبت برساند که بیش از 53 درصد رشد درآمدی را در قیاس با سال 97 به همراه داشت.

در طی سال 98 رکوردها و افتخارات قابل توجهی توسط همکاران شرکت فولاد آلیاژی ایران رقم خورد که از آن جمله می توان به برخی از این موارد اشاره کرد:

  • ثبت رکورد ماهیانه در تولید فولاد‌سازی با دستیابی به عدد 48 هزار و 791 تن مذاب در اردیبهشت 98.
  • کسب رکورد روزانه در نورد سنگین با دستیابی به عدد یکهزار و 734 تن محصول در تاریخ 27 فروردین 98.
  • کسب چند رکورد روزانه در نورد سبک و دستیابی نهایی به عدد یکهزار و 130 تن محصول در تاریخ 10 بهمن 98 .
  • کسب رکورد روزانه در تکمیل کاری و بسته بندی و دستیابی به عدد یکهزار و 55 تن محصول در تاریخ 16 آبان 98.
  • کسب رکورد ماهیانه در فروش و حمل محصولات با دستیابی به عدد 48 هزار و 482 تن محصول در اردیبهشت 98.
  • کسب رکورد روزانه در فروش و حمل محصولات با دستیابی به عدد سه هزار و 651 تن در تاریخ سوم اردیبهشت 98.
  • طراحی و تولید 16 گرید جدید و همچنین هشت سایز جدید در طول سال 98.
  • اخذ گواهینامه صلاحیت به عنوان شرکت دانش بنیان.
  • اخذ گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت صنعت خودرو (IATF) به عنوان نخستین شرکت فولادی کشور.
  • برگزیده صنعت سبز کشور برای دومین سال متوالی.
  • قرار گرفتن در لیست 100 شرکت برتر کشور برای نخستین بار.
  • افزایش ظرفیت کوره پیش گرم نورد سبک از 45 تن بر ساعت به 52 تن بر ساعت به دست متخصصان حوزه نورد شرکت.
  • توسعه سیستم SRM در واحد خرید و لینک با تامین کنندگان به منظور سیستمی کردن ارتباط.
  • راه اندازی و بهره برداری از سیستم مدیریت غلطک‌های نورد توسط همکاران فن‌آوری اطلاعات.
  • ریومپ سیستم OWS (operator work station) نوردها توسط همکاران فن آوری اطلاعات.
  • بومی‌سازی دستگاه تست ادی کارنت دوار از طریق شرکت‌های دانش بنیان داخلی برای کنترل و بازرسی عیوب سطحی محصولات.
  • کاهش و بهینه سازی مصارف الکترود کوره های LF از طریق همکاران فولاد سازی

 

معدن24 – درخصوص عملکرد دو ماهه شرکت، میزان تولید و صادرات، همچنین تامین مواد اولیه با توجه به وضعیت شیوع ویروس کرونا و تاثیر احتمالی آن بر فعالیت های شرکت توضیح بفرمایید.

همچنین درخصوص برنامه های پیش بینی شده امسال شرکت در زمینه تولید، صادرات و همچنین برنامه های توسعه ای توضیح بفرمایید.

 

چایچی- در سال 99 که توسط مقام معظم رهبری، مزین به سال «جهش تولید» شده است، شرکت فولاد آلیاژی ایران نیز برنامه های ویژه ای  را برای رشد تولید و فروش، چیدمان کرده به گونه ای که در طی دو ماه نخست سال 99 علی‌رغم برخی محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا در کشور، میزان تولید مذاب فولاد سازی این شرکت به عدد 36 هزار و 949 تن در فروردین ماه و عدد 43 هزار و 321 تن در اردیبهشت ماه رسید و گواه این خواهد بود که با توکل به الطاف الهی و همت بالای همکاران بتوانیم به رشد قابل توجه کمی و کیفی در سال 99 دست یابیم.

همچنین در طی این دو ماه، سه رکورد در زمینه های ذیل در شرکت فولاد آلیاژی ایران حاصل شد:

  • کسب رکورد جدید روزانه در تکمیل کاری و بسته بندی محصولات با دستیابی به عدد یکهزار و 113 تن در تاریخ 22 فروردین 99
  • کسب رکورد جدید روزانه در فروش و حمل محصولات با دستیابی به عدد سه هزار و 841 تن در تاریخ 30 فروردین 99
  • کسب سه رکورد جدید ماهانه در فروش و حمل محصولات با دستیابی به عدد 41 هزار و 14 تن در اردیبهشت 99

با توجه به اهداف تعیین شده و مطالعات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، در صورتی که اتفاق خاص و غیرمترقبه‌ای را شاهد نباشیم، قطعا می‌توان به رشد در فروش و تولید در سال 99 با قدرت نگریست.

خوشبختانه عملکرد مثبت همکاران شرکت در فروردین و اردیبهشت سال‌جاری و جهش در میزان فروش و تولید در طی این دو ماه (در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته) گواه این موضوع است.

 

معدن 24 – در پایان اگر نکته یا موردی جدید لازم به توضیح است، در خدمت شما هستیم.

چایچی- همان گونه که مستحضر هستید محصولات تولیدی این شرکت دارای کاربردهای خاص در صنایع مختلف هستند و از آنجایی که عموم بازار های صادراتی این شرکت را کشور های اروپایی تشکیل می دهند و از طرفی این مشتریان، اغلب دارای تشکل های فراملیتی هستند، بر این اساس محدودیت های ارتباطی با این مشتریان گاهی اوقات تحت‌الشعاع این موضوعات بوده است.

با این وجود به‌رغم همه فشارهای موجود در سال گذشته در مجموع افزون بر 40 هزار تن از محصولات خود را به بازارهای بین‌المللی صادر کرده و بر اساس مطالعات بازار و اقدامات خوبی که انجام دادیم برنامه صادرات را برای سال جاری بالغ بر 60 هزار تن ترسیم کردیم.

در ارتباط با مبحث تجارت خارجی باید گفت که در شرایط کنونی، صادرات و واردات هر دو الزام است.

برای کشوری که میزان تولید فولاد درآن افزون بر 5/1 برابر تقاضای آن است، صادرات جزو لاینفک کسب و کار ما است، لذا باید به گونه ای راه را هموار کرد که تولیدکنندگان فولادی بتوانند در کنار توجه به بحث تامین نیازمندی داخل، صادرات را هم ارتقاء دهند. این موضوع علاوه بر امکان افزایش تولید و حفظ اشتغال،  به تولید کننده در جهت دستیابی به ارز مورد انتظار برای واردات اقلام خارجی خط تولید، کمک خواهد کرد.

در این خصوص نیاز است تا با وضع قوانین تسهیل گر و حذف مقررات میرا  و دست و پاگیر، امکان دقت نظر در امر صادرات را پویا کرد.

البته کاملاً شفاف است که در جهت شناسایی مصرف‌کنندگان نهایی و همچنین دریافت بازخوردهای کیفی مشتریان، باید خود تولیدکنندگان اقدام به صادرات کرده و شرکت‌های واسطه ای را در این موارد کم رنگ کرد.

در ارتباط با واردات، نیاز است تا با برنامه ریزی های مستمر که توسط تشکل های تخصصی نظیر انجمن تولیدکنندگان فولاد و با حمایت های سازمان های مرتبط با وزارت صمت، علاوه بر تسهیل گری در امر واردات قطعات و موادی که در حال حاضر شرایط تامین داخلی را ندارند در میان مدت نیز شرایط را برای کاهش مواد و قطعات خارجی در خط تولید فولاد سازان حاصل کند.

در پایان آرزوی سلامتی و سربلندی برای همه مردم ایران و دنیا و به ویژه خانواده بزرگ فولادی کشور دارم و امیدواریم همه دست در دست هم و با رعایت موازین بهداشتی در محیط های کاری در سطح بنگاه ها، شهرها و کل کشور و  با حفظ سلامتی همکاران، عوامل ارتقاء و رشد تولید و اشتغال را فراهم کنیم.

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها