توسعه در بخش معدن و صنایع معدنی نیازمند استفاده از نخبگان و دانش روز است

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: توسعه بخش معدن و صنایع معدنی نیازمند استفاده از کمک های تخصصی، بکارگیری نخبگان و دانش روز است تا قیمت تمام شده را محصولات را کاهش داده و بتوانیم در بازار رقابت کنیم.

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: توسعه بخش معدن و صنایع معدنی نیازمند استفاده از کمک های تخصصی، بکارگیری نخبگان و دانش روز است تا قیمت تمام شده را محصولات را کاهش داده و بتوانیم در بازار رقابت کنیم.

به گزارش معدن ۲۴، “وجیه الله جعفری” امروز دوشنبه در جریان هفتمین کنفرانس بین المللی استیل پرایس در محل هتل المپیک افزود: در سال ۲۰۲۰ رشد اقتصادی به دلیل کرونا و محدودیت فعالیت های اقتصادی از آنچه پیش‌بینی می‌شد کمتر شد، اما در سال ۲۰۲۱ پیش‌بینی می‌شود که شرایط بهبود یابد.

وی بیان داشت: با توجه به حرکت هایی که در چین اتفاق افتاده و رشد بیش از ۲۶ درصدی آن، پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۱ وضعیت مطلوب تری را شاهد باشیم، چراکه اجرای طرح‌های بزرگ زیرساختی در این کشور دنبال می‌شود و بخش هایی از جمله سیمان، فولاد و غیره بازار بهتری خواهند داشت.

جعفری خاطر نشان کرد: امروز به ازای هر ۲ شغل مستقیم، ۱۳ شغل غیر مستقیم در بخش فولاد ایجاد می‌شود، در جهان ۹۶ میلیون شغل وابسته به بخش فولاد وجود دارد که ۶ میلیون نفر به طور مستقیم در تولید فولاد و ۴۰ میلیون آن مربوط به زنجیره ارزش فولاد است.

وی گفت: در کشور ما افق ۵۵ میلیون تنی تولید فولاد برای سال ۱۴۰۴ پیش‌بینی شده است که به طور قطع به آن دست خواهیم یافت، در این راستا طرح های توسعه در تولید کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و فولاد در دست اجراست که تکمیل طرح‌ها نیازمند ۴.۸ میلیارد دلار است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو اظهار داشت: تا پایان سال طرفیت تولید کنسانتره حدود ۷.۵ میلیون تن افزایش خواهد یافت، در گندله ۱۵ میلیون تن، در آهن اسفنجی یک میلیون و ۷۶۰ هزار تن و در شمش ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن به ظرفیت‌ها اضافه خواهد شد، بر این اساس احتمال اینکه به ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد برسیم زیاد است.

وی خاطرنشان کرد: در بیش از هفت سال گذشته از دولت تدبیر و امید، نسبت به سال ۹۲ کنسانتره ۹۸ در صد، گندله ۱۰۰ در صد، آهن اسفنجی ۷۳ درصد و در فولاد ۶۷ درصد رشد تولید اتفاق افتاده است.

جعفری ادامه داد: در ۹ ماه امسال در مقایسه با ۹ ماهه سال ۹۸ در بخش فولاد ۱۰ درصد، در شمش ۱۲ درصد و در آهن اسفنجی ۹ درصد رشد تولید محقق شده است.

وی خاطرنشان کرد: در بخش صادرات با وجود تحریم‌ها، سهم بخش معدن و صنایع معدنی فولاد ۵۰ درصد افزایش یافته است، امروز صادرات این بخش به ۸.۵ میلیارد دلار رسیده که ۴.۵ میلیارد دلار آن مربوط به زنجیره فولاد است.

جعفری افزود: اکنون ارزش سهم معدن و صنایع معدنی در بورس به ۶۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسیده و این بخش سهم ۲۳.۷ درصدی در بورس دارد.

وی تاکید کرد: امروز در بالادست زنجیره نیازمند برنامه‌ریزی جدید هستیم، یعنی زنجیره نیازمند تأمین مواد اولیه است که نخستین حلقه آن اکتشاف است.

جعفری بیان داشت: امروز بالاترین حفاری های انجام شده به سالی ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار متر رسیده، در حالی که حدود ۸۶۰ هزار متر آماده حفاری هستیم، اما این رقم محقق نمی شود چرا که نیازمند تجهیزات مورد نیاز است.

وی تاکید کرد: با پهنه‌هایی که آماده شده یا شناخته شده، باید حداقل روی برنامه دو میلیون متر حفاری فکر کنیم تا رشد خوب در اکتشافات و تعیین برنامه های قطعی در راستای توسعه صنایع معدنی داشته باشیم.

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: در بخش زیرساخت ها دست کم ۹.۵ میلیارد دلار تأمین اعتبار در بخش فولاد نیاز است که فقط ۳.۸ میلیارد دلار در بخش ریلی و ۲.۷ میلیارد دلار در بخش برق نیاز است.

وی ادامه داد: در موضوع انتقال آب از خلیج فارس به سیرجان که انشعاب آن به سمت چادرملو و سرچشمه اجرایی شده و امروز خط ۲ و ۳ آن را دنبال می‌کنیم، کمک می کند تا زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری‌های بعدی ایجاد شود.

جعفری به تولید محصولات جدید در ۲۰ سال گذشته در بخش معدن و صنایع معدنی اشاره کرده و گفت: کاهش وزن، افزایش استحکام و مصرف در تجهیزات مختلف باید اجرایی شود و در این مسیر باید از ظرفیت نخبگان، متخصصان و شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده شود.

وی یادآور شد: امروز فولاد های تولید شده بین ۲۵ تا ۴۰ درصد نسبت به قبل سبک تر شده اند که از نظر زیست محیطی نیز به دلیل کاهش گازهای گلخانه‌ای مورد توجه است.

این مقام مسئول با اشاره به اهمیت بحث انرژی یادآور شد: از سال ۱۹۶۰ تا امروز کاهش ۶۰ درصدی در استفاده از انرژی برای تولید هر تن فولاد را شاهد بودیم که به کاهش قیمت تمام شده فولاد و همچنین بهبود مسائل زیست محیطی انجامیده است.

وی اظهار داشت: در زنجیره فولاد بین ۶۰ تا ۸۰ درصد در زمینه‌های تامین، ساخت و اجرا، بومی‌سازی شده است.

جعفری تاکید کرد: برای دستیابی به ارتقای بهره وری و فناوری و اهداف تعریف شده در این بخش نیازمند همکاری و تعامل در زنجیره فولاد هستیم که امروز در آن ناهماهنگی هایی وجود دارد.

وی تصریح کرد: شرکت‌های بزرگ می‌توانند بستر حرکت سایر شرکت‌ها را در مسیر توسعه فراهم کنند و نقش جدی دارند و باید بتوانیم نقدینگی شان را به سمت سرمایه‌گذاری‌های جدید و برنامه‌های توسعه‌ای هدایت کنیم.‌

به گزارش معدن۲۴، هفتمین دوره این کنفرانس با رعایت پروتکل های بهداشتی با نگاه ویژه به بازارهای مجازی فولاد، تولید فولادهای سبک و عصر آلیاژها در حال برگزاری است.

در حاشیه این کنفرانس، نمایشگاه جانبی نیز پیش بینی شده است.

ایمیدرو، فولاد مبارکه، گل گهر، چادرملو، فولاد خوزستان‌، فولاد خراسان، صبانور، فولاد هرمزگان، انجمن تولیدکنندگان فولاد، فولاد آلیاژی ایران، میدکو، اپال پارسیان سنگان، آهن آنلاین، غدیر نی‌ریز، ذوب آهن، اپال کانی پارس و پارس فولاد سبزوار، اسپانسرهای این همایش بین المللی هستند.
پایان خبر////

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

هیچ داده ای یافت نشد

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها