ایران می تواند به هاب ارایه خدمات پژوهشی و توسعه فناوری در معدن و صنایع معدنی در منطقه تبدیل شود

مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی گفت: با توجه توان و تخصص نیروهای داخلی و برخورداری از زیرساخت های سخت افزاری مناسب، در صورت گشایشهای سیاسی می توانیم به هاب خدمات پژوهشی معدنی و صدور خدمات فنی و مهندسی در منطقه تبدیل شویم.

مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی گفت: با توجه توان و تخصص نیروهای داخلی و برخورداری از زیرساخت های سخت افزاری مناسب، در صورت گشایشهای سیاسی می توانیم به هاب خدمات پژوهشی معدنی و صدور خدمات فنی و مهندسی در منطقه تبدیل شویم.

دکتر «مجید وفایی‌فرد» در گفت وگو با خبرنگار سایت خبری تحلیلی معدن 24 افزود: در سال 99 مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی کمافی السابق فعالیت های گسترده ای در بحث آنالیز نمونه ها در پروژه های اکتشافی ایمیدرو داشته و برای سال آینده نیز با اعلام فراخوان به آزمایشگاه های همکار، به دنبال پوشش کامل آنالیز پروژه های این سازمان هستیم.

وی بیان داشت:‌ در سه سال گذشته حجم آنالیزهای نمونه های پهنه های اکتشافی انجام شده از سوی این مرکز بیش از 140 هزار مورد بوده است، همچنین در بخش پروژه های فرآوری نیز چند پروژه با ایمیدرو تعریف شده بود که از جمله، پروژه «گل قرمز» آلومینای جاجرم به اتمام رسید.

وفایی فرد گفت: این پروژه که از سوی وزارت صنعت، معدن وتجارت، طرح پژوهشی برتر سال 99 نیز برگزیده شده، و ثبت اختراع استحصال تیتانیوم و فلزات با ارزش از گل قرمز جاجرم انجام شد که از حدود سه سال قبل آغاز شده بود و امسال به سرانجام رسید.

وی با اشاره به سایر پروژه های پژوهشی تعریف شده از سوی این مرکز با ایمیدرو، خاطر نشان کرد: پروژه فرآوری زغال که درمعادن زغال طبس انجام شده رو به پایان است، همچنین پروژه قیر طبیعی در غرب کشور دیگر پروژه ای بود که طبق موافقت نامه با ایمیدرو تعریف شد و به اتمام رسید؛ در کنار آنها پروژه‌های دیگری با بخش‌ های خصوصی و خصولتی و شرکت های بزرگی همچون فولاد مبارکه نیز در حال انجام است.

** کسب رتبه سوم آزمایشگاه های راهبردی کشور

مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ادامه داد: این مرکز درارزیابی شبکه آزمایشگاه های راهبردی کشور در سال 99 که ازسوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شد، موفق بهکسب رتبه سوم در بین 350 آزمایشگاه کشور شد.

وی گفت: ‌این مرکز تنها مجموعه دولتی است که در 10 سال گذشته، همه ساله جزو رتبه های اول تا پنجم این رده بندی قرارگرفته است.

** تاثیر تحریم ها و کرونا

وفایی فرد در ادامه با اشاره به تاثیرگذاری کرونا بر فعالیت های این مرکز، اظهار داشت: به دلیل فرآیند دورکاری و هچنین برخی تعطیلی‌ها در شرکت ها و مجموعه هایی که با آنها پروژه مشترک داشتیم، اجرای پروژه ها زمان‌ بر شد و به تاخیر افتاد.

وی تصریح کرد:‌ بدتر از این مساله، تاثیر منفی افزایش نرخ ارز،تحریم ها و تورم بود که به دلیل تاثیر مستقیم بر قیمت مواد اولیه،مواد و تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی، همچنین لزوم به روزآوری یا اورهال کردن آنها، به شدت هزینه های مرکز را افزایش داد، در حالی که قیمت خدمات مرکز با یک نرخ مصوب و ثابت دولتی محسوب می شود.

مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ادامه داد: در حقیقت،درآمدهای مرکز به ریال و هزینه های آن عمدتا به دلار است و وقتی قیمت تمام شده بالا می رود، بر موازنه مالی فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی فشار وارد می کند.

وی همچنین گفت: ‌به دلیل تداوم تحریم ها، تامین یک سری قطعات و تجهیزات های تک آزمایشگاه ها، کارگاه ها با مشکل مواجه یا افزایش قیمت 2 تا 5 برابری پیدا کرد، در برخی موارد نیز قطعات تجهیزاتی خارجی مورد نیاز مرکز متاثر از تحریم های ظالمانه بازگشت داده شد.

وفایی فرد خاطر نشان کرد:‌ در عین حال مدیران، متخصصان ومهندسان این مرکز سعی کردند با تکیه بر توان داخلی خود یا سایر تامین کنندگان به رفع و رجوع مشکلات بپردازند، اما در هرحال عمده موارد مرتبط با اجرای طرح ها و پروژه ها با مشکل تامین یا افزایش قیمت ها مواجه شد.

وی با تاکید بر اینکه حرکت برای توسعه داخلی سازی و بومی سازی صنعتی باید زودتر در کشور آغاز می شد، افزود: این مهم در یک سال گذشته از سوی ایمیدرو و سایر شرکت ها و صنایع مرتبط با بخش معدن و صنایع معدنی به خوبی دنبال شد وامیدواریم گشایش های احتمالی سیاسی و رفع تحریم ها، سالآینده بر توسعه فناوری ها تاثیرگذار باشد.

مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی تصریح کرد: ایران درعرصه های مختلف، توان تبدیل شدن به هاب خدمات فنی،مهندسی و توسعه ای را داراست و این مرکز نیز می تواند درحوزه تخصصی فرآوری مواد معدنی، نقش منطقه ای خود را دربین کشورهای همسایه و حتی آسیا ایفا کند.

وی یادآور شد:‌ اکنون زیر ساخت های سخت افزاری مان در این حوزه قابل قبول بوده و از نظر نیروهای نرم افزاری و توان متخصصان داخلی در حد مطلوبی هستیم و به شرط گشایش در فضای روابط بین الملل، می‌توانیم همکاری ها و تعاملات خوبی را با دیگر کشورها ترتیب دهیم.

وفایی فرد تصریح کرد: تحقق این مهم، نفوذ در بدنه اقتصادی وتوسعه ای آن کشورها را در پی خواهد داشت، ضمن اینکه متقابلا می توان در جاهایی که توسعه کمتری داشته ایم، از توان و تخصص نیروهای خارجی استفاده کنیم و در مجموع به نفع بخش فنی و مهندسی و پژوهش و فناوری کشور خواهد بود.

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها