سبقت منفی معدنی – فلزی ها از بورس

به گزارش سایت خبری – تحلیلی معدن 24، شاخص کل بورس تهران در حالی با ثبت بازدهی منفی 2.5 درصدی یکی از ضعیف ترین عملکردهای هفتگی خود را به نمایش گذاشت که در این میان لیدرهای اصلی بازار به خصوص سهام کامودیتی‌‌‌محور ، ریزش های بیشتری را نسبت به شاخص کل تجربه کردند. به طوریکه شاخص گروه معدنی با کاهش 2.8 درصدی و شاخص گروه فلزی با ریزش 3.2 درصدی مواجه شدند.

به گزارش سایت خبری – تحلیلی معدن 24، شاخص کل بورس تهران در حالی با ثبت بازدهی منفی 2.5 درصدی یکی از ضعیف ترین عملکردهای هفتگی خود را به نمایش گذاشت که در این میان لیدرهای اصلی بازار به خصوص سهام کامودیتی‌‌‌محور ، ریزش های بیشتری را نسبت به شاخص کل تجربه کردند. به طوریکه شاخص گروه معدنی با کاهش 2.8 درصدی و شاخص گروه فلزی با ریزش 3.2 درصدی مواجه شدند.

بررسی معاملات هفته منتهی به 24 شهریورماه نشان از آن دارد که افت قیمت دلار بیشترین تاثیر را بر روند مبادلات داشته است. به طوریکه به‌نظر می‌رسد با توقف رشد دلار آزاد و تعدیل نسبی‌ انتظارات تورمی، سهام کامودیتی محور و دلاری بورس نیز واکنش نشان داده است. این امر سبب شد تا یکی از بیشترین افت ها در تاریخ معاملات سال 1400 شاخص کل بورس ثبت شود. در چنین شرایطی با توجه به عدم‌اطمینان از تثبیت متغیرهای کلان اقتصادی از جمله نرخ ارز و رشد تورم، کماکان امکان بازار و بازگشت بورس به روند مثبت وجود دارد. از سوی دیگر همانطور که عنوان شد افت نرخ دلار سبب شد تا سهامداران حقیقی با ترس از کاهش سودآوری شرکت‌های وابسته به نرخ دلار، به فروش سهام خود اقدام کنند. در میان این صنایع زیرمجموعه‌‌‌های گروه فلزات اساسی بیشترین خالص فروش حقیقی‌‌‌ها را تجربه کرد. به این ترتیب در مجموع سهام زیرمجموعه‌‌‌های فلزی با انتقال حدود 375میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سرمایه گذاران حقیقی به حقوقی مواجه شدند.

همانطور که عنوان شد دو شاخص گروه فلزات اساسی و معدنی با روندی منفی در طول هفته گذشته روبرو شدند. به طوریکه شاخص گروه فلزی کاهش 3.2 درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد. در این میان بیشترین کاهش قیمت را فولاد آلیاژی ایران به خود اختصاص داد. به طوریکه هر سهم مزبور با افت 6.6 درصدی مواجه شد. فولاد مبارکه نیز به عنوان لیدر گروه با کاهش قیمت 3.3 درصدی هر سهم مواجه شد. البته بیشترین حجم و ارزش معاملات را نیز همچنان این نماد تجربه کرد. بر این اساس «فولاد» در مجموع هفته معامله 480 میلیون سهم به ارزش بیش از 543 میلیارد تومانی را به خود اختصاص داد. هر سهم ملی مس ایران نیز 4 درصد افت نرخ یافت. نماد «فملی» نیز با خرید و فروش 455 میلیارد تومانی از دیگر نمادهای پرمعامله در هفته گذشته شناخته شد. در حالی بیشتر نمادهای گروه فلزی هفته ای با افت قیمت را تجربه کردند که در این میان فولاد هرمزگان جنوب به عنوان یکی از معدود نمادهای مثبت شناخته شد. به طوریکه هر سهم «هرمز» رشد قیمت 2.5 درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد.

بررسی جزئیات معاملات هفته منتهی به 24 شهریورماه در نمادهای گروه معدنی نشان می دهد که این صنعت نیز در سبقت منفی از شاخص کل بورس، پیشتاز بود و در نهایت شاخص گروه معدنی با افت 2.8 درصدی به کار خود پایان داد. در این میان جو منفی حاکم بر گروه سبب شد تا اکثر نمادهای معامله شده با نوسان منفی همراه شوند که توسعه معادن روی ایران با ثبت زیان قیمتی در محدوده 10درصد، گوی سبقت را در خط منفی از دیگر نمادها ربود. . در این میان دوقلوهای سنگ آهنی نیز کاهش قیمت را تجربه کردند. به طوریکه هر سهم چادرملو با کاهش قیمت 2 درصدی و هر سهم گل گهر نیز با افت قیمت 4 درصدی سهم روبرو شدند.

این در حالی است که فرآوری معدنی اپال کانی پارس و معادن‌ بافق‌ در فهرست معدود نمادهای مثبت معدنی در هفته گذشته جای گرفتند. در این میان هر سهم «اپال» با رشد قیمت 5.6 درصدی هر سهم و هر سهم «کبافق» نیز رشد قیمت 3.7 درصدی را تجربه کرد. از سوی دیگر بیشترین معاملات هفتگی نیز در اختیار نماد «اپال» بود. به طوریکه این نماد در مجموع هفته با دادوستد بیش از 63 میلیون سهم به ارزش 142 میلیارد تومان، بیشترین خرید و فروش را در میان دیگر نمادهای همگروه خود تجربه کرد. دو نماد «کگل» و «کنور» نیز هر کدام با ثبت معاملاتی در محدوده 122میلیارد تومان در فهرست نمادهای پرمعامله هفته گذشته جای گرفتند.

 

 

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها