تشدید نوسان در لیدرهای بازار/حمایت حقوقی ها از سهام گروه فلزی افزایش یافت/ ورود یک تازه وارد به جمع فولادی ها

به گزارش سایت خبری – تحلیلی معدن 24، فضای پرنوسان بورس در هفته گذشته در حالی به افزایش 0.35 درصدی شاخص کل منجر شد که در این شرایط دو شاخص گروه معدنی و فلزی نیز همگام با شرایط موجود، نوسان اندکی از خود نشان دادند. در حالی شاخص گروه فلزات اساسی به افرایش 0.1 درصدی بسنده کرد که شاخص گروه معدنی با 0.7 درصد افزایش، هفته گذشته را به اتمام رساند.

به گزارش سایت خبری – تحلیلی معدن 24، فضای پرنوسان بورس در هفته گذشته در حالی به افزایش 0.35 درصدی شاخص کل منجر شد که در این شرایط دو شاخص گروه معدنی و فلزی نیز همگام با شرایط موجود، نوسان اندکی از خود نشان دادند. در حالی شاخص گروه فلزات اساسی به افرایش 0.1 درصدی بسنده کرد که شاخص گروه معدنی با 0.7 درصد افزایش، هفته گذشته را به اتمام رساند.

بررسی معاملات این روزهای بازار سهام نشان از ابهام در تصمیم گیری میان سرمایه گذاران دارد. مهم‌ترین عامل‌ این ابهامات روشن ‌نبودن برنامه دولت جدید در قبال حل مساله برجام و توافق هسته‌ای است. از سوی دیگر همچنان نگاه فعالان بورس تهران به ‌نرخ ارز است. این موارد سبب شده تا بسیاری از سرمایه‌گذاران در تصمیمات خود تعلیق داشته باشند و با احتیاط به خرید و فروش سهام بپردازند. البته به‌نظر می‌رسد تا زمان روشن‌تر شدن ابعاد ابهامات مزبور، شرایط به ‌همین روال ادامه داشته باشد. در این میان به‌راه افتادن دوباره قطار عرضه‌‌های اولیه در روز چهارشنبه، خبری خوش برای بازار سهام بود و توانست تا حدودی بخشی از هیجان تقاضا را مهار کند. به این ترتیب در جریان معاملات آخرین روز کاری هفته شاهد عرضه اولیه 10 درصد از سهام مجتمع جهان فولاد سیرجان در فرابورس ایران بودیم.

نگاهی دقیق تر به «فجهان»

همانطور که عنوان شد در روز چهارشنبه 17 شهریورماه شاهد عرضه اولیه سهام مجتمع جهان فولاد سیرجان در فرابورس ایران بودیم. در این عرضه اولیه 10 درصد از کل سهام شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان به فروش رسید که از این تعداد 4 میلیارد سهم برای عرضه به مردم در نظر گرفته شد. بازه قیمتی ثبت سفارش برای خرید این سهم 4500 تا 5500 ریال درنظر گرفته شده و سهمیه هر کد نیز 8000 سهم اعلام شده بود. براساس این اطلاعات برای سفارش در سقف قیمت به حداکثر 4 میلیون و 400 هزار تومان نقدینگی نیاز بود.

نکته جالب در خصوص عرضه اولیه مزبور این است که اگر چه ثبت سفارش روز چهارشنبه انجام شده؛ اما تخصیص سهام روز شنبه ۲۰ شهریورماه انجام خواهد شد. متاسفانه تا لحظه تنطیم این گزارش از کشف قیمت سهام «فجان» و میزان تخصیص به هر کد معاملاتی، اطلاعاتی در دست نیست.

شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان ابتدا در سال 1388 توسط شرکت توسعه و آبادانی استان کرمان که از شرکت های زیر مجموعه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران است تشکیل شد. در حال حاضر این شرکت جزء شرکت های فرعی معدنی و صنعتی گل گهر و صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران است.

فعالیت های شرکت شامل تولید آهن اسفنجی، شمش فولادی، انواع میلگرد و گازهای صنعتی می‌باشد که میزان ظرفیت تولید آن ها به ترتیب شامل آهن اسفنجی به ظرفیت ۹۰۰ هزار تن، بریکت سرد به ظرفیت ۵۴ هزار تن، شمش فولاد بلیت به ظرفیت اسمی یک میلیون تن، میلگرد آجدار به ظرفیت ۳۳۰ هزار تن وگاز‌های صنعتی به ظرفیت ۲۵ هزار تن در سال است.

در همین راستا مدیر عامل شرکت جهان فولاد سیرجان در جریان معارفه شرکت عنوان کرده بود: گل گهر بعنوان سهامدار عمده شرکت جهان فولاد سیرجان همواره در خصوص تامین زیر ساخت ها برق ، آب و گاز و همچنین تامین خوراک کارخانه ها حامی اصلی شرکت جهان فولاد سیرجان بوده و این امر از مزیت های مهم شرکت جهان فولاد سیرجان است از سوی دیگر استفاده از تکنولوژی های جدید در صنایع منطقه و شرکت جهان فولاد سیرجان از سوی شرکت گل گهر بعنوان سهامدار اصلی دنبال می شود.

مهندس عباسلو افزود: شرکت جهان فولاد سیرجان در دی ماه ۹۳ همزمان با آغاز تولید به دلیل کیفیت بالا و استاندارد ، نخستین صادرات آهن اسفنجی را داشته و طی سه سال اخیر توانسته شمش و صادرات تولیدی خود را علاوه بر عرضه در بورس مازاد آنرا به کشور های خریدار صادر نماید و کیفیت بالای تجهیزات و محصولات تولید شده آینده خوبی را برای این شرکت رقم خواهد زد و همچنین چشم انداز تولید سه میلیون تن انواع فولاد را در برنامه دارد.

جزئیات دقیق از معاملات هفته گذشته

همانطور که عنوان شد شاخص گروه فلزات اساسی با نوسانات شدیدی در هفته گذشته مواجه شد و در نهایت افزایش 0.1 درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد. نکته قابل توجه در معاملات این هفته فولادی ها، حمایت قابل توجه سهامداران عمده از سهام گروه بود. به طوریکه بازیگران حقوقی با خریدهای پرحجم خود از افت بیشتر نماد جلوگیری کردند و در نهایت بیشترین میزان خرید را در طول هفته در این گروه ثبت کردند. به طوریکه در طول هفته منتهی به 17 شهریورماه حدود 200 میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران عمده گروه فلزی منتقل شد.

بررسی روند معاملاتی لیدرهای این گروه نیز نشان از کاهش قیمت در این نمادها دارد. به طوریکه فولاد مبارکه در مجموع 3.6 درصد کاهش نرخ را تجربه کرد. هر سهم ملی مس ایران نیز 1.4 درصد افت نرخ یافت. اما همچنان «فولاد» با خرید وفروش 575 میلیارد تومانی، بیشترین معاملات گروه را به خود اختصاص داد. در این میان بیشترین افت قیمت در اختصاص فولاد هرمزگان جنوب بود. به طوریکه «هرمز» با بیش از 9 درصد کاهش قیمت مواجه شد. این در حالی است که فولاد آلیاژی ایران و فولاد سپید فراب کویر از معدود نمادهای مثبت در این گروه بودند. به طوریکه هر سهم «فولاژ» رشد قیمتی 4.2 درصدی روبرو شد. هر سهم «کویر» نیز با 2.6 درصدی نوسان مثبت همراه شد.

بررسی جزئیات معاملات هفته منتهی به 17 شهریورماه در نمادهای گروه معدنی نشان می دهد که هر چند این صنعت نیز همگام با شرایط نوسانی حاکم بر بازار ، افت و خیزهای شدیدی را تجربه کرد ، اما در نهایت توانست عملکردی بهتر از شاخص کل بورس را به نمایش گذارد. به این ترتیب رشد 0.7 درصدی در کارنامه هفتگی شاخص گروه معدنی ثبت شد. در این میان لیدرهای گروه معدنی، پیشتاز معاملات و افزایش نرخ بودند. به طوریکه گل گهر با 4.5 درصد نوسان مثبت و چادرملو نیز 1.2 درصد افزایش نرخ روبرو شدند. در این میان توسعه معدنی و صنعتی صبانور بیشترین رشد را در میان دیگر نمادهای همگروه خود تجربه کرد. به طوریکه هر سهم «کنور» با رشد قیمت بیش از 17درصدی قیمت همراه شد.

از سوی دیگر بیشترین معاملات هفتگی همچنان در اختیار نماد باما بود. به طوریکه این نماد در مجموع هفته با دادوستد 195 میلیون سهم به ارزش 263 میلیارد تومان، بیشترین خرید و فروش را در میان دیگر نمادهای همگروه خود تجربه کرد. البته هر سهم «کاما» حدود 4 درصد کاهش قیمت را در کارنامه هفتگی خود ثبت کرد.

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها