۲ طرح ویژه برای محرومیت‌زدایی در مناطق غرب کارون و عسلویه

به گزارش معدن۲۴ ، بیژن نامدار زنگنه در سومین همایش مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت که عصر امروز در محل پژوهشگاه صنعت نفت تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه تاکنون بین بخش‌های اجتماعی و علوم انسانی با مسائل فنی فاصله بوده است، تصریح کرد: امیدوارم که بخش‌های اجتماعی در زندگی مردم تأثیر مثبت بگذارد.

به گزارش معدن۲۴ ، بیژن نامدار زنگنه در سومین همایش مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت که عصر امروز در محل پژوهشگاه صنعت نفت تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه تاکنون بین بخش‌های اجتماعی و علوم انسانی با مسائل فنی فاصله بوده است، تصریح کرد: امیدوارم که بخش‌های اجتماعی در زندگی مردم تأثیر مثبت بگذارد.

وزیر نفت ادامه داد: اقتصاد سیاسی همان چیزی است که امروز ما با آن روبه‌رو هستیم، والا در قرارداد با توتال محرمانگی وجود ندارد. بلکه آنچه برخی را نگران می‌کند، همین مسئله اقتصاد سیاسی است که اثر آن در ساختار اجتماعی و روابط بین‌الملل وجود دارد و این نیز در ساختار قدرت تأثیرگذار است.

وی با تأکید براینکه اقتصاد سیاسی در کل به معنای تأثیر اقتصاد در ساختار قدرت است، افزود: یک عده به این دلیل به ما فشار می‌آورند که نگران هستند اقدامات ما از طریق اقتصاد در ساختار سیاسی و اجتماعی و در نتیجه در قدرت تأثیرگذار باشد.

زنگنه گفت: در ۴ سال دولت یازدهم مفهوم سی‌اس‌آر (مسئولیت‌های اجتماعی)‌ در صنعت نفت رشد کرده است و این موضوع نشان‌دهنده ارتباط قوی بین صنعت و دانشگاه است و ما سعی کرده‌ایم از مشاوران صاحب صلاحیت در بخش اجتماعی بهره‌گیری کنیم، چرا که این رویه در مباحث علمی نتیجه‌بخش خواهد بود، ضمن آن که آثار این موضوع در غرب کارون نیز وجود دارد.

وزیر نفت با تأکید براینکه چهره خشن فقر و بی‌عدالتی برای کشور مسئله درست می‌کند، ادامه داد: چنانچه در یک منطقه فاصله طبقاتی زیاد باشد، این موضوع برای‌ ما مسئله‌ساز است، بنابراین باید به این مسائل هم به خاطر مسائل انسانی و هم از نظر اداره هزینه و اقتصادی بودن پروژه‌ها حساس باشیم.

وی با تأکید براینکه باید با محیط اطراف هم‌زیستی مسالمت‌آمیزی داشته باشیم، تصریح کرد: باید از روز اول اجرای پروژه یک طرح مسائل اجتماعی نیز دیده و مطالعه شود و با توجه به اینکه امروز ارتباط خوبی با دانشگاه‌ها داریم، به این مسائل توجه می‌کنیم.

وزیر نفت با بیان اینکه برای زدودن فقر در دو منطقه عملیات غرب کارون و پارس جنوبی طبق مطالعاتی داشتیم ۲ برنامه پنج‌ ساله طراحی کردیم، گفت: این برنامه‌ها با تأمین منابع مالی به مرور اجرا می‌شود و به این ترتیب ۳ درصد ارزش طرح‌ها صرف مسائل اجتماعی خواهد شد. یعنی اگر ۲۰ میلیارد دلار طرح داشته باشیم، حدود ۶۰۰ میلیون دلار آن برای مباحث مربوط به مسائل اجتماعی هزینه می‌شود و این رقم بودجه غیر از پول‌هایی است که برای اجرای طرح هزینه می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، توانمندسازی جوامع محلی برای سرپا ایستادن مردم موضوع مهمی است که البته ما خودمان را مستقیماً درگیر این مسائل نمی‌کنیم و کار خود را آنجا انجام می‌دهیم و فقط در این رابطه کمک خواهیم کرد.

زنگنه گفت: ما تلاش می‌کنیم که مردم به این نتیجه برسند که هرچه بیشتر طرح‌های توسعه‌ای اجرا شود که این موضوع می‌تواند بر بهبود زندگی آنها اثر گذارد که البته هزینه مطالعاتی نیز نباید فراموش شود.

وزیر نفت با تأکید براینکه مسئولیت‌های اجتماعی امری واجب و لازم است، ادامه داد: ما باید از تجربه‌های گذشته استفاده کنیم و به غنای تفکر و دانش خود بیفزاییم که این موضوع نیازمند ارتباط عمیق بین اهالی منطقه و پروژه است.

وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ در انتخابات حرف‌های زیادی زده شد که در هر صورت در تمامی انتخابات‌ها هر چیز کیفی به کمی تبدیل می‌شود.

زنگنه افزود: در سکوهای نفتی ۹۹ درصد کارکنان، در عسلویه و نخل تقی ۸۷ درصد پرسنل در پتروشیمی‌ها ۸۵ درصد و در پالایشگاه‌ها ۸۶ درصد و در تمامی شهرهای نفت‌خیز جنوب اکثر مردم به آقای روحانی رأی دادند که این نشان می‌دهد عملکرد نفت باعث دلزدگی مردم نشده است.

وزیر نفت در پایان تصریح کرد: رفتار درست موجب افزایش علاقه‌‌مندی مردم به نظام می‌شود که به این ترتیب کارها می‌تواند به خوبی انجام شود و ما می‌توانیم در جهت بهبود زندگی مردم گام برداریم.

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

هیچ داده ای یافت نشد

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها