رشد قیمتی فروسیلیسیم، تا ماه‌های ابتدایی ۲۰۱۸ ادامه خواهد داشت

به گزارش معدن ۲۴، فروسیلیسیم یکی از فروآلیاژهای مهم است که در اکسیژن‌زدایی انواع فولادهای آلیاژی نقش به سزایی دارد. این ماده همچنین در تسریع گرافیته کردن چدن کاربرد دارد. قیمت این ماده، طی ۸ ماه اخیر، رشد فراوانی داشته است. از همین رو، بررسی دلایل این افزایش قیمت و پیش‌بینی ماه‌های آتی، مهم به نظر می‌رسد. در این گزارش سعی شده است علل تغییرات قیمتی اخیر بررسی شود. همچنین پیش‌بینی قیمت فروسیلیسیم تا ماه‌های نخست سال آینده نیز گزارش شده است. برای بررسی بهتر، در نمودار ۱ قیمت فروسیلیسیم ۷۵ درصد از اوایل سال ۲۰۱۲ به همراه پیش‌بینی نشریه متال بولتن برای قیمت آن تا اوایل سال آینده، آورده شده است.

http://www.felezatonline.ir/Upload/Image/2017/11/Orginal/

همان‌طور که در نمودار مشاهده می‌شود، قیمت این فروآلیاژ، در سال‌های گذشته، روند نزولی داشته است. در اواخر سال گذشته، اقبال دوباره به این ماده رو کرد و قیمت آن به یکباره رشد پیدا کرد. به‌طور کلی، بازار فروسیلیسیم، پس از رو‌به‌رو شدن با وضعیت دشوار در اواخر سال ۲۰۱۵ و ادامه یافتن آن در سال ۲۰۱۶، بالاخره در فصل آخر سال گذشته، شروع به رشد کرد. علت اصلی این افزایش قیمت، رشد بازارهای کروم و منگنز بود که به‌دلیل رشد قیمت فولادهای آلیاژی رخ داد.

فروسیلیسیم در ۸ ماهه نخست امسال، پیش از جهش قیمتی که در ماه سپتامبر اتفاق افتاد، نیز حضوری قوی در بازار داشت. علت جهش قیمتی فروسیلیسیم در این ماه، محدودیت‌های اعمال شده از سوی دولت چین برای کاهش آلودگی هوا در فصل پایانی سال بود که سبب شد تعدادی از واحدهای تولیدی فروسیلیسیم در چین، تعطیل شوند. تعطیلی واحدهای تولیدی چین، باعث کاهش عرضه این محصول در بازار شد و به تبع آن قیمت فروسیلیسیم باز هم بالاتر رفت به‌نحوی که قیمت هر تن فروسیلیسیم تولید اروپا، در ماه سپتامبر گذشته، به حدود یک هزار و ۷۲۸ دلار بر تن رسید. قیمت فروسیلیسیم تولید آمریکا، نیز در چند ماه اخیر، رشد خوبی داشته است که علت اصلی این رشد قیمت، افت شدید صادرات این منطقه به چین گزارش شد.

قیمت فروسیلیسیم از ماه سپتامبر به بعد، روند کاهشی ملایمی به‌خود گرفت. علت اصلی کاهش اندک قیمت این ماده، راه‌اندازی مجدد کوره‌های تولید فروسیلیسیم در چین بود. با این همه، برای هفته‌های پایانی سال ۲۰۱۷، رشد قیمت پیش‌بینی می‌شود. همچنین انتظار می‌رود که این روند افزایشی، تا فصل نخست سال ۲۰۱۸ ادامه یابد. علت این افزایش قیمت، کاهش حجم تولید در این بازه زمانی است. به علت فصل زمستان، عرضه انرژی برق‌آبی در نیم‌کره شمالی زمین، کاهش خواهد یافت و هزینه بالای انرژی در چین و اروپا، به کاهش حجم تولید فروسیلیسیم خواهد انجامید. کاهش عرضه فروسیلیسیم در ۳ ماهه آخر امسال، روند کاهش ملایم قیمت این ماده را جبران خواهد کرد. همچنین، افزایش پیش‌بینی شده برای تولید فولاد نیز به بهبود قیمت این ماده آلیاژی کمک خواهد کرد.

با عادی شدن عملکرد واحدهای تولیدی و بازگشت سطح عرضه به حالت عادی تا ۳ ماهه دوم امسال، انتظار می‌رود که قیمت فروسیلیسیم اندکی تصحیح شود. هر چند که میانگین قیمت در سال آینده، همچنان بالاتر از قیمت امسال پیش‌بینی می‌شود. حتی در صورت تصحیح قیمت، قیمت فروسیلیسیم به سطح پایین ماه‌های گذشته، برنخواهد گشت. در عوض، پیش‌بینی می‌شود که قیمت از سطح پایین و ناپایدار خود در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ فاصله گرفته و به سطحی برسد که تحت تأثیر هزینه‌های تولید و موازنه ترازوی عرضه و تقاضا باشد.

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها