تعیین ضرایب جدید محصولات زنجیره فولاد شاید تا دوشنبه

رییس انجمن سنگ آهن ایران گفت: مطابق وعده دکتر اسماعیلی، معاون معدن و صنایع معدنی وزارت صمت، حداکثر تا فردا دوشنبه جلسه تعیین ضرایب جدید محصولات زنجیره فولاد برگزار شده و نتیجه گیری خواهد شد.

رییس انجمن سنگ آهن ایران گفت: مطابق وعده دکتر اسماعیلی، معاون معدن و صنایع معدنی وزارت صمت، حداکثر تا فردا دوشنبه جلسه تعیین ضرایب جدید محصولات زنجیره فولاد برگزار شده و نتیجه گیری خواهد شد.

«مهرداد اکبریان» امروز (یکشنبه)‌ در گفت وگو با خبرنگار سایت خبری- تحلیلی معدن ۲۴ افزود: هرچند معاونت معدن و صنایع معدنی وزارتخانه یکی از سه روز نخست این هفته یعنی شنبه، یکشنبه یا دوشنبه را برای طرح موضوع و نتیجه گیری مشخص کرده بود، اما تاکنون خبری از این جلسه نیست و دعوتنامه ای نیز دریافت نشده است.
وی بیان داشت: یکی از راهکارهای دکتر اسماعیلی این بود که می خواست جلسه را بینشرکت‌های بزرگ معدنی و فولادی برگزار کند که این دو دسته با یکدیگر سر ضرایب و قیمت ها بحث کرده و یک خروجی داشته باشد.
اکبریان ادامه داد: پیشنهاد ما اما این بود که نمایندگان تشکل‌های معدنی یعنی کمیسیون معدن اتاق بازرگانی و همچنین خانه معدن نیز در این جلسه حضور داشته باشند.
وی بیان داشت: این انجمن تاکنون همه تلاش خود را برای ارائه راهکار بهتر و مناسب تر در این زمینه انجام داده است، اما اگر احیانا راهکار اشتباه در این جلسات انتخاب شود به ضرر کل زنجیره فولاد خواهد بود.
این مقام صنفی یادآور شد: سنگ آهن ماده اولیه تولید کنسانتره و فولاد سازی است و تضعیف بخشی از این زنجیره می تواند تضعیف کل زنجیره را به دنبال داشته باشد.
وی تصریح کرد: هرگونه راهکار اشتباه می‌تواند به بروز بازارهای سیاه، اجبار برای ممنوعیت در صادرات، قرارداد های نصفه و نیمه و غیره دامن بزند، اما تصمیم عادلانه می تواند آرامش را حداقل برای یک سال به کل زنجیره بازگرداند.

راهکارهای پیشتر ارائه شده
پیش از این اکبریان در گفت وگو با معدن 24 به 2 راهکار پیشنهادی تشکل های یاد شده برای رفع این مشکل اشاره کرده و گفته بود: طی نامه ای رسمی به وزارت صمت، پیشنهاد رهاسازی کامل قیمت ها ارائه شد، به این معنی که همه زنجیره فولاد از جمله سنگ آهن، گندله، آهن اسفنجی و غیره تا شمش، بر مبنای قیمت های فوب و بین المللی قیمت‌گذاری شوند.
رییس انجمن سنگ آهن ایران افزود:‌ در این صورت حوادث و همچنین سلایق مسوولان تاثیری در موازنه قیمت ها نخواهد داشت.
وی توضیح داد: ‌البته این بدان معنی نیست که بطور مثال سنگ آهن را به قیمت جهانی به کنسانتره ساز بفروشیم، بلکه قرار است شاخص قیمت های جهانی باشد، قیمت ها بر مبنای دلار محاسبه شود اما حدود 10 درصد تخفیف برای بازار داخل در نظر گرفته شود.
اکبریان در تشریح راهکار دوم، گفت: اگر دولت همچنان اصرار بر فروش محصولات بر مبنای نرخ شمش داخلی فولاد داشت، آنگاه درصد قیمت های محصولات از شمش فولاد باید بالاتر از میزان فعلی باشد؛ به طور نمونه در شاخص های جهانی قیمت کنسانتره 24 درصد شمش فولاد است، نه همانند کشورمان که 12 تا 16 درصد از شمش فولاد محاسبه می شود.
وی اظهار داشت: به عنوان نمونه پیشنهاد ما برای قیمت کنسانتره، 21 درصد قیمت شمش فولاد با نرخ فوب بین المللی و دلار سنایی است، نه قیمتی که دستوری تعیین شده باشد.
رییس انجمن سنگ آهن ایران خاطرنشان کرد: ‌در این صورت با افزایش یا کاهش نرخ دلار یا قیمت های فولاد در سطح جهان، قیمت تولیدات داخلی نوسان خواهد داشت و حتی با برداشته شدن تحریم ها، از بین رفتن کرونا یا باز شدن مسیرهای صادرات و واردات، قیمت های ما در قبال قیمت های جهانی به صورت عجیب و غریب نخواهد بود.
وی ادامه داد:‌ هر چند هر دو پیشنهاد را به وزارت صمت ارائه کرده ایم، اما نظر و تاکید اصلی ما بر پیشنهاد نخست است.
پایان خبر/

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها