تکمیل زنجیره تولید در آلومینای جاجرم

معدن 24– در سالی که به عنوان سال جهش تولید نامگذاری شده است، مسئولان شرکت آلومینا اعلام می کنند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش تولید داشته اند. شرکت آلومینای ایران، یگانه شرکت تولید کننده پودر آلومینا در منطقه خاورمیانه است که در سال 1382 در شهرستان جاجرم (خراسان شمالی) افتتاح شد.

معدن 24– در سالی که به عنوان سال جهش تولید نامگذاری شده است، مسئولان شرکت آلومینا اعلام می کنند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش تولید داشته اند. شرکت آلومینای ایران، یگانه شرکت تولید کننده پودر آلومینا در منطقه خاورمیانه است که در سال 1382 در شهرستان جاجرم (خراسان شمالی) افتتاح شد.

در عین حال، این شرکت در سال 1398 توانست تولید شمش آلومینوم را به محصولات خود بیفزاید و بر این اساس زنجیره تولید آلومینویم را از معدن تا تولید شمش آلومینیوم تکمیل کرده است.

در گفت و گوی «معدن 24» با مهندس تورج زارع، مدیر عامل شرکت آلومینای ایران، فعالیت های این شرکت و برنامه ها و موفقیت های آن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است

*****

 

*در سالی که به عنوان سال جهش تولید نامگذاری شده و مقام معظم رهبری در پیام نوروزی اممسال بر این موضوع تاکید کردند که جهش تولید بر زندگی مردم تاثیر مثبت بگذارد، وضعیت تولید شرکت آلومینای ایران در چند ماهه نخست سال 1399 چگونه بوده است؟

 

-ما در کل سال 1398 حدود 236 هزار تن تولید داشته ایم ولی از اول سال 1399 تا پایان تیر ماه نیز در حد 5.5 درصد افزایش تولید آلومینا نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته ایم. تولید شمش آلومینیوم ما نسبت به سال گذشته دو برابر شده و تا پایان تیر ماه 1399 به 9 هزار تن رسیده است.

در حالی که در 4 ماهه ابتدایی سال 1398، حدوداً 4 هزار تا 4 هزار و 500 تن شمش تولید کرده بودیم. کل فلز آلومینیوم در سال 1398، حدود 9 هزار و 500 تن بود.

 

*سال 1399 به عنوان سال جهش تولید اعلام شده و هفته دولت هم در راه است. شما فکر می کنید هفته دولت برای صنعت آلومینیوم و زنجیره تولید آن، دستاوردی خواهد داشت؟

 

-معمولاً در هفته دولت مسائل و مشکلات کشور گفته می شود و مسئولان، بیش تر در جریان مشکلات تولید کنندگان قرار می گیرند. طرح این مسائل و مشکلات، در تصمیم گیری های مقامات دولتی و این که بتواند تصمیم بهتری اتخاذ کنند، قطعاً موثرتر خواهد بود.

 

*با توجه به این که گفته شده ظرفیت مورد نیاز آلومینا در حد یک میلیون و 100 هزار تن در سال است، کمبودی که در زمینه تولید این ماده وجود دارد فقط از طریق واردات جبران می شود؟

 

-بله و باید از طریق واردات تامین شود.

 

*شما در سال چقدر امکان افزایش تولید آلومینا دارید؟

 

-صنعت آلومینیوم نیاز به احداث کارخانه دارد و یک کارخانه عریض و طویل است. کل ظرفیت تولید ما در کشور 250 هزار تن است. اگر ما بخواهیم بیش از این مقدار تولید کنیم باید کارخانجات جدیدی را احداث کنیم. این کار، خودش یک پروژه بوده و یک طرح ویژه می خواهد و سرمایه گذاری بسیار بالایی نیاز دارد.

به هر حال، فعلاً ظرفیت کشور بیش از این مقدار فعلی نمی تواند باشد. معدن وجود ندارد که ما بتوانیم به راحتی از خاک معدنی استفاده کنیم و احداث کارخانه هم، فرآیند زمان بری دارد.

ضمن این که کشور ما از نظر داشتن منابع بوکسیت، خیلی غنی نیست که بتوانیم صنایع مرتبط با بوکسیت و بتوانیم کارخانجات تولید آلومینای به اندازه کافی را احداث کنیم. متاسفانه مشکل تامین بوکسیت در کشور وجود دارد.

 

*پس وقتی از نظر منابع معدنی وضعیت مناسبی نداریم کارخانه جدید را نمی شود راه اندازی کرد؟

 

-بوکسیت (سنگ منبع آلومینیوم) های ما در دنیا، جزو بوکسیت های کم عیار است. ما الان در زمینه استفاده از منابع کم عیار کار می کنیم که از اکسیدهای کم عیار هم بتوانیم آلومینا تهیه کنیم.

یک پروژه را به عنوان فاز 2 آلومینا تعریف کرده ایم که بتوانیم از بوکسیت های کم عیاری که الان قابل مصرف نیستند آلومینا تولید کنیم. این کار  فعلاً در مرحله مطالعات است.

 

 

*چه در حوزه تشکیلات و مجموعه خودتان و چه در سطح کشوری و کل بنگاه های فعال در این حوزه صنعتی، چه موانع و مشکلاتی برای جهش تولید وجود دارد که رفع آنها می تواند به ما کمک کند؟

 

-در ارتباط با موانع و مشکلاتی که وجود دارد می توان گفت که مشکل تحریم ها را داریم. همچنین مشکلات ارزی هم وجود دارد. از طرفی، ما برای تامین مواد اولیه و خرید قطعات که نیاز به واردات آنها داریم، نیاز به ارتباطات و تعامل با کشورهای دیگر داریم.

مشکلات ارز و تغییرات نرخ ارز، به شدت روی مسائل ما تاثیرگذار است. ما یک شرکت دولتی هستیم و به راحتی نمی توانیم با پیمانکاران موجود، قیمت ها را کم و زیاد کنیم. حتما باید از طریق سازمان برنامه و بودجه، تعدیل قیمت ها انجام شود و این کار، یک فرایند زمانبر است.

علاوه بر این، حتی تعدیل قیمت هایی که انجام می شود افزایش قیمت ها را پوشش می دهد. همه این موارد، مشکلاتی است که حتما دولت باید درباره آنها فکری کند و رسیدگی به این امور ضرورت دارد.

در مورد سطح کشوری هم می توان گفت که زنجیره آلومینیوم، ظرفیت خوبی دارد ولی باید تلاش کنیم این شرایط خوب را از دست ندهیم.

بنابراین، ما باید برای آینده، برنامه داشته باشیم تا مشکلات را برطرف کنیم. بالاخره تاب آوری شرکت ها باید افزایش پیدا کند و به همین دلیل نیاز به برنامه ریزی داریم تا بتوانیم از سد مشکلاتی مثل کرونا، تحریم و بحث های ارزی عبور کنیم.

مسائل دگیر ما، مسائل بزرگی نیستند و مسائل بزرگ ما، همین چند مورد است. اگر این مسائل حل شوند شرکت های ما این توانایی را دارند که مشکلات کوچک خودشان را حل کنند. اگر این مسائل بزرگ حل شود، حتما شرایط مت بهتر خواهد شد.

 

*به فاز 2 و مواد معدنی کم عیار اشاره کردید. به غیر از این فاز توسعه ای، برنامه خاص دیگری برای توسعه و پیشبرد فعالیت های خودتان در شرکت دارید؟

 

بله؛ ما طرح های مختلفی برای اجرا داریم. ما طرح تنوع تولید را داریم و می خواهیم یک محصول ویژه را تولید کنیم به نام هیدرات ریزدانه که محصول خاصی است. ما امسال کار این پروژه را شروع کرده ایم و آن را انجام می دهیم.

در کارخانه، طرح های بهینه سازی خوبی را انجام می دهیم. به هر حال، علاوه بر طرح آلومینایی که به آن اشاره کردم، ما برای پایداری تولید و متنوع سازی محصولات تولیدی هم پروژه هایی را در کارخانه داریم و امیدواریم این پروژه ها شرایط مناسبی را به وضعیت ما خواهند داد.

 

*در حوزه عملکرد، آیا از عملکرد شرکت آلومینا راضی هستید؟

 

-از عملکرد، بله. ما در سال 1398 از نظر رشد سریع شرکت برتر شدیم. شرکت آلومینا بر اساس رتبه بندی سازمان مدیریت صنعتی توانست طی 4 سال عنوان برترین شرکت در شاخص سریع را از بین 500 شرکت به دست بیاورد.

این وضع نشان می دهد که شرایط شرکت، شرایط خوبی بوده که توانسته چنین رتبه ای را کسب کند. ما رضایت داریم و این موفقیت به خاطر همکاران ما در این شرکت است.

 

*آیا استراتژی مشخصی برای شرکت وجود دارد؟

 

-ما بر اساس برنامه ریزی فعالیت خود را ادامه می دهیم و استراتژی داریم.

 

*مشکلاتی مثل تحریم ها و شیوع ویروس کرونا، آن استراتژی را عملاً خنثی نمی کند؟

 

-این مشکلات بر ما تاثیر دارد ولی اگر تا الان توانسته ایم موفق شویم به خاطر شناسایی تهدیدهایی است که وجود دارد. ما هم فرصت های خودمان را شناسایی کرده ایم و هم تهدیدها را.

ما در حد توان برنامه ریزی کردیم و تا الان موفق بوده ایم. به هر حال، برای آینده و سال های آینده، باید برنامه ریزی شود تا این مشکلات حل شود. این واقعیتی است که وجود دارد.

هم اکنون مشکل شیوع کرونا را داریم ولی الان همه دنیا درگیر این ویروس هستند. خیلی از شرکت ها هم تولیدشان در دنیا کاهش پیدا کرده است. همه این عوامل موثر است و کار را سخت می کند.

 

*مقدار افزایش تولیدی که در چند ماهه اول سال 1399 داشته اید آیا در ماه های بعدی سال هم، این رشد و افزایش تولید را بتوانید ادامه بدهید؟

 

-ما امیدواریم که افزایش تولید را ادامه بدهیم ما تلاش می کنیم که در شرایط فعلی، این افزایش تولید را داشته باشیم ولی بالاخره، هیچ چیزی قابل پیش بینی صد در صد نیست.

 

 

 

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها