برنامه های مفصل وزارت صمت برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی در نیمه نخست / از تعیین و تکلیف پهنه های اکتشافی تا تشویق سرمایه گذاران برای تکمیل زنجیره تولید  1400

کشاورز مطرح کرد:

کشاورز مطرح کرد:

معاون معدن و صنایع معدنی وزارت صمت در گفت‌وگو با سایت خبری- تحلیلی معدن24 پیرامون آخرین اقدامات و تلاش‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای توسعه فعالیت‌ها در بخش معدن و صنایع معدنی به صحبت پرداخت وگفت: در 6 ماهه ابتدای سال 1400 برنامه های مفصلی برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی تعریف و مطابق آن برنامه ریزی و اقدام گردید.

 آنچه در ادامه می‌آید، مشروح این گفت‌وگو درباره آخرین وضعیت  اکتشاف، استخراج و فراوری، آخرین وضعیت آزادسازی پنج هزار و 700 معدن حبس شده، راهکارهای برون رفت از شرایط حاد کرونایی و قطعی‌های برق و اقدامات طراحی شده در دولت سیزدهم برای کاهش یا رفع مشکلات حوزه معدن و صنایع معدنی است.

 

معدن24- با توجه به گذشت حدود نیمی از سال ۱۴۰۰، آخرین وضعیت  اکتشاف، توسعه و تجهیز، استخراج و فراوری در معادن کشور، طرح ها و برنامه ها را تشریح بفرمایید.

 دکتر کشاورز- در 6 ماهه ابتدای سال 1400 برنامه های مفصلی برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی تعریف و مطابق آن برنامه‌ریزی و اقدام شد. از جمله آنها اقدامات ذیل قابل اشاره است.

الف – تعیین و تکلیف پهنه های اکتشافی کشور و نیز صدور پروانه اکتشاف در پهنه ها و آزادسازی الباقی برخی از آنها برای ثبت محدوده ها برای عموم

ب – ارائه تسهیلات به بخش اکتشاف، استخراج و صنایع معدنی

ج – برگزاری مزایده عمومی محدوده ها و معادن غیرفعال کشور در حدود 6 هزار فقره که بزرگترین اقدام در حوزه معدن بوده و به نحوی احیاء آن می باشد.

ج – نظارت، بررسی و اجرای دستورالعمل های ایمنی در معادن در راستای کمترین  ریسک خطر و حادثه در معادن

د –  جلوگیری از خام فروشی و تشویق سرمایه گذاران در حوزه معدن در راستای تکمیل زنجیره تولید

ذ –  اخذ حقوق بیت المال از معادن که در سال های گذشته به تعویق افتاده بود.

ر – تاکید بر اکتشافات سیستماتیکی و بیشتر در محدوده های معدنی در راستای افزایش ذخایر معدنی و نیز حفظ منابع طبیعی.

ز- تنظیم بازار در محصولات معدنی و صنایع معدنی

 

معدن24 – طرح دولت برای آزادسازی پنج هزار و 700 معدن حبس شده در چه وضعیتی به سر می برد؟ با آزادسازی کامل این معادن، چه اتفاقات مثبتی را در حوزه بخش معدن و صنایع معدنی ایران می‌توان انتظار داشت؟ چند درصد آنها با مشکلات سرمایه و چه تعداد از آنها با معارضان دولتی نظیر منابع طبیعی و محیط زیست و غیره مواجه‌اند؟ و آیا آزادسازی این معادن با سرعت بالایی امکانپذیر است؟

دکتر کشاورز- طرح مزایده عمومی معادن، بزرگترین طرح ایجاد شده در حوزه معدن بوده است که با دعوت و اطلاع رسانی از طریق رسانه، سایت و غیره جهت ورود سرمایه گذاران در حوزه معدن تا محدوده ها و معادنی که مدت ها غیرفعال بوده اند، احیاء شوند بالطبع تولید مواد معدنی موجبات فراهم شدن خوراک مورد نیاز کارخانجات و نیز ایجاد صنایع معدنی جدید می گردد.همچنین با اکتشاف جدید، ذخایر جدید نیز به منابع کشور اضافه می گردد.

حال با توجه به اجرای این طرح به دنبال اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم و نیز آبادانی در مناطق کمتر توسعه یافته هستیم که به نظر می رسد آثار این طرح در سال آتی احساس شود.

 

معدن24 – با توجه به تداوم برخی مشکلات نظیر شرایط حاد کرونایی، همچنین اضافه شدن برخی مشکلات دیگر نظیر قطعی‌های مکرر برق، این موضوع تا چه حد تولیدات بخش معدن و صنایع معدنی را تحت تاثیر قرار داده و چه راهکارهایی برای برون رفت از مشکلات پیش بینی شد؟

 دکتر کشاورز- شرایط کرونایی تاثیر بسزایی در همه بخش‌های کشور تولید، تجارت، اجتماعی و غیره و زندگی مردم داشته که حوزه معدن و صنایع معدنی نیز استثناء نبوده و تحت تاثیر قرار گرفته که در این شرایط سخت نیز به فعالیت خود ادامه داده است.

دستورالعمل ها و نحوه عملکرد در شرایط کرونا به معادن و واحدهای صنایع معدنی ابلاغ و رصد گردید که در پرسنل معادن و واحدهای صنایع معدنی و نیز تولید محصولات خللی وارد نشود که با توجه به واکسیناسیون عمومی در سطح کشور نگرانی کمتر شده است.

خوشبختانه با رد شدن فصل گرما که واحدهای صنایع معدنی در جهت رفاه اجتماعی مردم، بالاجبار ساعت فعالیت واحد تولیدی را کاسته بودند، بعد از گذشت از آن برهه با تمام توان نسبت به تولید محصولات اقدام نموده که آثار آن را در قیمت سیمان می توان مشاهده کرد.

 

معدن24 – با توجه به استقرار دولت سیزدهم، چه حرکت‌ها و اقداماتی از سوی دولت برای کاهش یا رفع مشکلات حوزه معدن و صنایع معدنی برداشته شده و چه راهکارهایی ارائه خواهد شد؟

دکتر کشاورز- با توجه به استقرار دولت سیزدهم و  نیز زمان حضور اینجانب که از ابتدای  سال 1400 بوده است، برنامه‌هایی که در حوزه معاونت معدنی طراحی گردید با برنامه دولت سیزدهم مطابقت داشته و در راستای اکتشاف تکمیلی و سیستماتیکی، اعطای تسهیلات برای واحدهای معدنی، نوسازی ماشین آلات معدنی واحدهای معدنی که مدت ها مغفول مانده بود، احیاء محدوده ها و معادن غیرفعال، تجهیز سازمان صمت استان‌ها در راستای نظارت و کمک به بهره برداران معادن، تعامل با دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌های خصوصی، تجمیع دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های قدیمی و به روز رسانی با دید همراهی، افزایش تولید، اشتغال زایی، جلوگیری از خام فروشی و غیره گام بر می داریم.

پایان خبر////

 

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها