نیاز 3 میلیارد یورویی ایمپاسکو برای سرمایه گذاری

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران گفت: کل طرح های توسعه ای جاری این شرکت نیازمند سرمایه‌گذاری بالغ بر 3 میلیارد یورو می‌باشد که بخش عمده آن با سرمایه گذاری بخش خصوصی در جریان بوده و اشتغالزایی بالغ بر 15 هزار نفر را در پی خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران گفت: کل طرح های توسعه ای جاری این شرکت نیازمند سرمایه‌گذاری بالغ بر 3 میلیارد یورو می‌باشد که بخش عمده آن با سرمایه گذاری بخش خصوصی در جریان بوده و اشتغالزایی بالغ بر 15 هزار نفر را در پی خواهد داشت.

شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمپاسکو) در تاریخ ۲۲ دیماه ۱۳۶۴ تحت شماره ۹۸ در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی شهرستان لنجان اصفهان به نام “شرکت سهامی خاص تهیه مواد غیر فلزی” به ثبت رسید و بر اساس صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده مورخ ۶ آبان ماه ۱۳۷۴ به نام “شرکت تهیه و تولید مواد اولیه فولاد ایران (سهامی خاص)” و سپس براساس صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده مورخ ۱۸ خرداد ماه ۱۳۸۱ به نام “شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (سهامی خاص)” تغییر نام یافت.

هدف از احداث شرکت تامین مواد اولیه فولاد کشور بود لذا کلیه معادن و شرکتهای تولید کننده زغالسنگ و سنگ آهن کشور اعم از چادرملو، گل گهر، زغالسنگ طبس، زغالسنگ کرمان و … تحت مدیریت این شرکت بودند که با اجرایی شدن قانون سیاست های کلی اصل ۴۴ بخش عمده این شرکتها واگذار شدند.

پس از واگذاری ها، تمرکز شرکت از بنگاه های تولیدی بر ایجاد ظرفیت تولید در مواد اولیه فولاد کشور متمرکز شد، نظیر طرح های تجهیز معادن سنگ آهن جلال آباد، چاه گز و میشدوان، گل گهر ۲و۴ ، کک سازی زرند، زغال سنگ طبس، پتاس خور و بیابانک و …

در سال ۱۳۹۲ و با قرار گرفتن نام شرکت در لیست واگذاری، باقیمانده مجتمع های سنگ آهنی، مجتمع پتاس خور و بیابانک و… نیز به مالکیت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در آمدند.

در سال ۱۳۹۳شرکت طبق مصوبه هیات دولت از لیست واگذاری خارج و مقرر گردید بعنوان شرکت فرعی (بازوی اجرایی- عملیاتی) سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران عهده دار بخشی از فعالیت های آن سازمان در حوزه های اکتشاف، توسعه و تجهیز، استخراج و فراوری معادن با رعایت اصل ۴۴ گردد. بر این اساس نظارت و مدیریت تعدادی از مجتمع ها و طرح های معدنی تحت مالکیت ایمیدرو نیز به شرکت تفویض گردید.

در گپ‌و‌گفتی با «امیرعلی طاهرزاده» مدیرعامل ایمپاسکو، در خصوص آخرین وضعیت اکتشاف، توسعه و استخراج و فراوری و همچنین طرح‌های توسعه‌ای و انتظارات از دولت سیزدهم به گفت‌وگو نشستیم.

معدن24- لطفا در خصوص آخرین وضعیت اکتشاف، توسعه و استخراج و فراوری در این شرکت توضیح بفرمایید.

 

طاهرزاده- در بخش اکتشاف در پهنه های اکتشافی در 15 استان در قالب 25 پهنه فعالیت نموده است که مجموع مساحت پهنه های در دست فعالیت بالغ بر 106 کیلومتر مربع بوده که 12 پهنه خاتمه یافته و پیش بینی می‌گردد 13 پهنه باقیمانده در سال‌جاری خاتمه یابد.

همچنین علاوه بر فعالیت در پهنه های اکتشافی، عملیات اکتشافی در پروانه های اکتشاف و یا اکتشاف تکمیلی و یا اکتشاف در واحدهای در دست بهره برداری در 10 استان و 75 محدوده در جریان بوده که مساحت کل این محدوده ها حدود 2هزار کیلومتر مربع می‌باشد و عمده پتانسیل های مورد انتظار شامل سنگ آهن، زغال‌سنگ، مس، طلا، سرب، روی، بوکسیت، فسفات و آهک است.

لازم بذکر است که طی 5 ماهه ابتدای سال حدود 27 هزار متر حفاری اکتشافی انجام شده و 140 کیلومتر مربع نقشه تهیه گردیده است. ضمن آنکه این شرکت با توجه به فعالیت های اکتشافی انجام شده در پهنه ها موفق به اخذ 10 پروانه اکتشاف و یک گواهی کشف گردید که مهمترین آن اخذ گواهی کشف معدن مس «جانجا» با ذخیره قطعی 101 میلیون تن و ذخیره احتمالی 202 میلیون تن با در نظر گرفتن سطح اکتشافات انجام شده بوده که با ادامه فعالیت اکتشافی ذخایر این معدن در حال افزایش است.

در بخش استخراج مواد معدنی در نیمه نخست سال بیش از 1.4 میلیون تن مواد معدنی در معادن این شرکت شامل سرب و روی، سنگ آهن، آهک، فسفات، نفلین سینیت، طلا و … استخراج شده است. همچنین علاوه بر آن حدود 27 میلیون تن سنگ آهن در معادن سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران مورد بهره برداری قرار گرفته است.

 

معدن24- درخصوص طرح‌های توسعه‌ای که برای سال جاری پیش بینی کرده بودید توضیح بفرمایید. این طرح‌ها با گذشت نیمی از سال در چه وضعیتی به سر می‌برند و آیا در موعد مقرر اجرایی خواهند شد؟

 

طاهرزاده- در بخش طرح های توسعه ای نیز عملیات اجرایی در بالغ بر 30 پروژه در حوزه های مختلف از جمله سرب و روی، زغال‌سنگ، طلا، محصولات قابل استحصال از شورابه ها و غیره با سرمایه‌گذاری حدود سه میلیارد یورو، بطور مستقیم و یا در قالب جذب سرمایه گذار در حال انجام می‌باشد.

در سالجاری پیش‌بینی می‌گردد هفت طرح با رقم سرمایه گذاری بالغ بر یک‌هزار میلیارد تومان با اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم 1300 نفر به بهره برداری برسد. ضمن آنکه با توجه به سیاست شرکت در جهت استفاده بهینه از توان بخش خصوصی در اجرای طرح ‌های توسعه سرمایه‌گذاری، این شرکت در نیمه نخست سالجاری نسبت به جذب سرمایه گذار و اجرای طرح‌های توسعه و راهبر در مجتمع ‌های تحت پوشش در 3 مورد در بخش‌های آهن، طلا و آنتیموان و انعقاد قرارداد اقدام و علاوه بر آن در خصوص احداث کارخانه اسید فسفریک به ظرفیت 30 هزارتن و راه اندازی معادن مربوطه در طی مراحل قانونی انعقاد قرارداد می‌باشد. ضمن عمومی آنکه فراخوان عمومی جذب سرمایه گذار در خصوص 3 معدن طلا، آهن و مس در جریان است.

کل طرح های توسعه ای جاری این شرکت نیازمند سرمایه گذاری بالغ بر 3 میلیارد یورو می‌باشد که بخش عمده آن با سرمایه گذاری بخش خصوصی در جریان بوده و اشتغالزایی بالغ بر 15 هزار نفر را در پی خواهد داشت.

 

معدن24- با توجه به تداوم برخی مشکلات نظیر شرایط حاد کرونایی، همچنین اضافه شدن برخی مشکلات دیگر نظیر قطعی‌های مکرر برق، این موضوع تا چه حد تولید در این مجموعه را تحت تاثیر قرار داده و چه راهکارهایی برای برون رفت از مشکلات پیش بینی شده است؟

 

طاهرزاده- شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران از ابتدای درگیری کشور به ویروس کرونا تدابیر مطلوبی را اندیشیده و با تحلیل و بررسی شرایط، برنامه ای تحت عنوان تداوم و تحول کسب و کار در عصر کرونا در ستاد و کلیه واحدهای تابعه راه اندازی نمود که به پایش لحظه ای شرایط، تعریف سناریوهای مختلف و اقدامات متقابل پرداخته شده است. لذا با پیش بینی های لازم در طول دو سال گذشته تلاش گردیده است تا خدشه‌ای در فرایند تولید ایجاد نشده و بعضاً عملکرد تولید برخی معادن بیش از میزان برنامه سالانه تحقق یافته است. لیکن تاثیر این شرایط بر عملکرد بخش خصوصی غیر قابل اجتناب بوده است و مشکلاتی را در زنجیره تولید و فروش از جمله واردات قطعات و مواد اولیه، محدودیت های تردد، حمل و نقل داخلی و خارجی و غیره ایجاد نموده است که تدابیر حمایتی لازم از سوی این شرکت در چارچوب قوانین و مقررات درخصوص کاهش اثر مشکلات مزبور صورت گرفته است.

 

معدن24 – با توجه به استقرار دولت سیزدهم، چه حرکت‌ها و اقداماتی از سوی دولت برای کاهش یا رفع مشکلات حوزه معدن و صنایع معدنی برداشته شده و چه انتظاراتی از دولت دارید؟

 

طاهرزاده- توجه به استقرار دولت سیزدهم و نگاه حمایتی دولت از تولید داخل و بکارگیری کلیه پتانسیل های موجود و توان نیروی انسانی متخصص، انتظار می رود با ایجاد برخی بازبینی ها در قوانین و مقررات و تسهیل فرآیندها در حوزه معدن و صنایع معدنی از جمله قانون معادن، قوانین گمرکی، قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، قوانین ارائه تسهیلات و غیره شاهد شکوفایی این بخش از اقتصاد کشور مد نظر قرار گیرد.

پایان خبر////

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها