۱۵ پروژه آلومینا در جاجرم خراسان شمالی، ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران گفت: اکنون ۱۵ پروژه این شرکت با سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده پنج هزار و ۴۷۸ میلیارد ریال، ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران گفت: اکنون ۱۵ پروژه این شرکت با سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده پنج هزار و ۴۷۸ میلیارد ریال، ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

تورج زارع اظهار داشت: یکی از این پروژه‌ها، پروژه تولید هیدرات‌های ویژه است که دانش فنی آن بومی بوده است و کشورهای محدودی آن را تولید می‌کنند.

وی افزود: پروژه هیدرات ریزدانه در سال ۹۶ وارد مرحله اجرایی شد و برهه‌ای از زمان به علت افزایش قیمت ارز متوقف شد اما اکنون ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی را به ثمر رسانده است و در این زمینه ۶۰۵ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری می‌شود.

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران عنوان کرد: یکی دیگر از پروژه‌ها، مقاوم‌سازی سازه واحد سود و تبخیر به ارزش سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد ریال است که از سال ۹۹ آغاز شده است که ۷۷ درصد پیشرفت دارد و درسال آتی پایان خواهد یافت.

این فعال صنعتی در بخشی دیگر از سخنان خود با تاکید بر ضرورت توقف استفاده از منابع آبی زیرزمینی، اضافه کرد: این شرکت در راستای صرفه‌جویی و کاهش میزان مصرف منابع زیرزمینی، پروژه سد خاکی را در دستور کار دارد که در این زمینه ۸۷ میلیارد ریال اعتبار هزینه می‌شود.

افتتاح طرح جدید در دهه فجر

زارع در بخش دیگری از سخنان خود درباره پروژه‌های بهره‌برداری شده در دهه فجر امسال، اذعان کرد: همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی پروژه طراحی، تامین و راه‌انداری یک دستگاه فیلتر پرس (به صورت پایلوت صنعتی) افتتاح شد.

وی افزود: این پروژه با هدف توسعه و بهینه‌سازی فرایند تولید اجرایی شد و کاربرد این دستگاه در راستای افزایش ظرفیت جداسازی و انتقال مواد ناخالص فرایند تولید به سد باطله است.

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران مطرح کرد: ظرفیت این پروژه حدود ۱۵ تن بر ساعت است و با بهره‌برداری از آن، شاهد افزایش ظرفیت تولید و کاهش مصرف آب مجتمع به میزان حدود ۲.۵ متر مکعب بر ساعت هستیم.

زارع بیان کرد: ارزش تجهیزات تامین شده برای این پروژه ۳۰۰ هزار دلار است و برای طراحی، اجرا، نصب و راه‌اندازی آن ۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

این فعال صنعتی ادامه داد: یکی از زیرساخت‌های اصلی فرایند تولید آلومینا، جداسازی مواد ناخالص (گل قرمز) از محلول آلومینا و انتقال آن به سد باطله است که با توجه به کاهش کیفیت و خلوص بوکسیت خوراک کارخانه میزان گل قرمز باطله افزایش یافته است. افزایش ظرفیت جداسازی گل قرمز از طریق افزودن فیلترهای پرس به مجموعه باعث افزایش ظرفیت تولید و همچنین کاهش مصرف آب در مجموعه خواهد شد.

زارع با اشاره به اینکه نصب چهار دستگاه فیلتر پرس در دستور کار این شرکت قرار گرفته است، گفت: افزایش قابلیت میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز، ظرفیت جداسازی و اقتصادی بودن پروژه تامین، نصب و راه‌اندازی چهار دستگاه فیلتر پرس به مبلغ دو میلیون یورو برای کاهش مصرف ۱۵ متر مکعب بر ساعت آب و فیلتراسیون ۱۴۰ تن بر ساعت از اهداف اجرای این پروژه است.

مجتمع آلومینای ایران به عنوان تنها تولید کننده پودر آلومینا در کشور، یک‌ پنجم نیاز داخلی را تامین می‌کند و مابقی نیاز کشور در این بخش از خارج وارد می‌شود.

آلومینای ایران در شهرستان جاجرم، واحد تولیدی منحصربه‌فرد تولیدکننده پودر آلومینا است که این محصول به عنوان ماده اولیه چهار واحد تولیدی از جمله ایرالکو، المهدی، سالکو و نیز تولید شمش در جاجرم به مصرف می‌رسد.

مجتمع آلومینای ایران در ۱۵۰ کیلومتری جنوب بجنورد و ۵ کیلومتری شمال شهر جاجرم واقع شده و قطب تولید پودر آلومینیوم در کشور است.

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها