۱۲.۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای تکمیل طرح‌های توسعه‌ای ایمیدرو در افق چشم انداز ۱۴۰۴ مورد نیاز است

معدن ۲۴:مدیر برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو گفت: این سازمان توسعه‌ای نیازمند ۱۲.۵ میلیارد دلار سرمایه برای تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های خود تا افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ است.

معدن ۲۴:مدیر برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو گفت: این سازمان توسعه‌ای نیازمند ۱۲.۵ میلیارد دلار سرمایه برای تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های خود تا افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ است.

«سمیه خلوصی» امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری افزود: در ۲۰ سال گذشته سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بیش از ۲۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری به منظور اجرای طرح‌های توسعه ای در حوزه معدن و صنایع معدنی انجام داد.

وی بیان‌داشت: سال گذشته ۷۵۰ میلیون دلار از این طرح ها به بهره برداری رسید و در سال جاری نیز طرح های مختلف مس، فولاد، زیرساختی و نیروگاهی به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار به بهره برداری خواهد رسید.

خلوصی، ارزش صادرات محصولات بخش معدن و صنایع معدنی درسال۱۴۰۰ را بیش از ۱۲ میلیارد دلار عنوان کرد و ادامه داد: سال گذشته ارزش فروش محصولات این بخش بیش از ۲۶ میلیارد دلار رسید.

وی، نیاز اکثر صنایع پایین دست کشور از جمله صنعت ساختمان، خودرو و لوازم خانگی به محصولات بخش معدن و صنایع معدنی را یادآور شد و اضافه‌کرد: فعال شدن هر معدن می تواند علاوه بر ایجاد اشتغال مستقیم، تا هفت برابر به ایجاد اشتغال غیرمستقیم بیانجامد.

مدیر برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو تصریح کرد: امروز شرکت های بخش معدن و صنایع معدنی افزون بر ۳۸ درصد ارزش شرکت‌های بورسی را در اختیار دارند.

وی اظهار داشت: ایمیدرو تاکنون زمینه حضور بخش خصوصی را در طرح‌ها و پروژه‌ها به ارزش ۷.۲ میلیارد دلار فراهم کرده که ۲.۵ میلیون دلار آنها به بهره برداری رسیده که از آن جمله، سرب و روی مهدی آباد قابل ذکر است که امسال به بهره برداری خواهد رسید.

این مسوول ایمیدرو بیان‌داشت: در ۲۰ سال گذشته تولید شمش فولاد در کشور پنج برابر، مس ۲.۵ برابر و آلومینیوم ۳.۵ برابر رشد داشته است.

خلوصی همچنین با اشاره به اجرای طرح احیای معادن کوچک در سه سال گذشته، یادآور شد: در این مدت ۸۵۲ معدن کوچک احیا و فعال‌سازی شد و امسال نیز ۳۰ بسته سرمایه‌گذاری در منطقه معدن‌خیز کشور برای معادن تعریف شده است.

وی همچنین با اشاره به توسعه اکتشافات از سوی ایمیدرو خاطرنشان‌کرد: در ۱۰ سال گذشته شناسایی ذخایر معدنی در کشور بیش از ۳۰ درصد رشد داشته است و برآورد می‌شود ارزش ظرفیت برجای معادن کشور ۱۳ میلیارد دلار افزایش یافته باشد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبری ایمیدرو همچنین از برنامه ریزی برای استفاده از فناوری‌های نسل ۴ در بخش معدن و صنایع معدنی خبر داد و گفت: سند استقرار این فناوری‌ها تا پایان تیرماه با مشارکت شرکت‌های بزرگ تدوین می‌شود و به همین منظور برنامه‌ای پنج‌ساله در حال طراحی است.

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن بیدار ۲۴ (madanbidar.ir)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها