کاهش 40 درصد صادرات سنگ‌های تزئینی در سال 99

دبیرکل انجمن سنگ ایران از کاهش 40 درصدی صادرات سنگ های تزئینی در سال 99 در مقایسه با پارسال ناشی از تداوم تحریم ها، پاندومی کرونا و سیاستگذاری های نادرست داخلی خبر داد.

دبیرکل انجمن سنگ ایران از کاهش 40 درصدی صادرات سنگ های تزئینی در سال 99 در مقایسه با پارسال ناشی از تداوم تحریم ها، پاندومی کرونا و سیاستگذاری های نادرست داخلی خبر داد.

«احمد شریفی» در گفت وگو با سایت خبری- تحلیلی معدن24 افزود: تداوم تحریم ها و شرایط نابسامان ناشی از شیوع کرونا همه شاغل تولیدی و اقتصادی را در سال 99 متاثر کرد.
وی بیان داشت: در بخش تولید و معادن سنگ تزئینی، از 10 تا 11 میلیون تن متوسط تولید سال های گذشته به کمتر از 9 میلیون تن در سال جاری رسیده ایم و حدود 2 میلیون تن کاهش تولید به ثبت رسید.
این مقام صنفی یادآور شد: این کاهش در بخش فرآوری 20 درصد و در بخش صادرات 40 درصد اتفاق افتاد، به طوری که از صادرات حدود 1.5 میلیون تنی واحدهای سنگ های تزئینی خام و فرآوری شده تا سال گذشته، اکنون با کاهشی چشمگیر به حدود یک میلیون تن رسیده است.
وی تصریح کرد: به طور قطع تداوم تحریم ها، کاهش ارتباطات بین المللی، مشکلات جابجایی پول، معضلات حمل و نقل و غیره، افت شدید صادرات در این بخش را رقم زد.
شریفی خاطرنشان کرد:‌ کاهش تولید و صادرات و در مقابل افزایش هزینه های جاری، سبب فشار مضاعفی به واحدهای تولیدی می شود، اما در سال 1400 امیدواریم با توجه به احتمال گشایش های بین المللی در فضای سیاسی، شرایط بهتری را شاهد باشیم.
وی به رغم این امیدواری، تاکید کرد: متاسفانه برخی بازارهای صادراتی که در سال های گذشته به سختی به دست آورده بودیم، طی چند سال اخیر از دست رفت و به ویژه کشور ترکیه در بسیاری بازارها جایگزین ایرانی ها شد.
دبیرکل انجمن سنگ ایران یادآور شد:‌ در بازار جهانی 22 تا 23 میلیارد دلاری سنگ، هر کشور برای خود سهمی به دست آورده، اما رقبایی سرسخت و پرتوان در این بازار حضور دارند که به راحتی گوی سبقت را از دیگران می ربایند.

** ترکیه، رقیبی سرسخت برای ایرانی ها
وی با اشاره به ترکیه، گفت: در این کشور تولیدکنندگان انواع سنگ با برخورداری از حمایت های دولتیف، سوبسیدها و مشوق ها، در کنار امکانات، توانمندی و تجربه بالای خود، بازارها را از دست ایرانی ها خارج ساخته اند، به طوری که به دست آوردن مجدد این بازارها کار بسیار سختی است.

** وزارت صمتی که حامی نبود!
شریفی اظهار داشت:‌ در سال 99 و با اتفاقاتی که در وزارت صمت شاهد بودیم، عملا هیچ حرکتی در راستای حمایت از تولید انجام نشد.
وی، به طور نمونه از مصوبه سران سه قوه برای وضع عوارض 20 درصدی برای صادرات سنگ های معدنی اشاره کرد که مقرر بود این مصوبه تا پایان سال 98 اجرایی شود، اما در عمل امسال هم ادامه یافت و وزارتخانه توان آن را نداشت که با استمرار غیرقانونی آن برخورد کند.
این مقام صنفی بیان داشت:‌ هر چند اخیرا موفق شدیم علیه این موضوع رای از دیوان عدالت اداری بگیریم و باید عوارض دریافت شده مجددا به واحدها بازگشت داده شود، اما همین مساله و ناتوانی وزارتخانه بسیاری واحدها را به تعطیلی و رکود کشاند.
وی افزود:‌ حتی وزارت صمت پاسخگو نیست که چرا در این زمینه و استمرار دریافت این عوارض به مراجع بالاتر گزارش و اعتراض نکرده است.

** مشکلات سازمان منابع طبیعی
دبیرکل انجمن سنگ ایران همچنین، بزرگترین چالش و گره کار معدن داران را سازمان منابع طبیعی برشمرد و گفت: امروز این سازمان خود را جایگزین قانون معادن کرده، به طوری که قانون را اجرا نمی کند، اجازه توسعه به واحدها نمی دهد، مجوزها را خودسرانه ابطال و معدن داران را به دستگاه قضا معرفی می کند که همه این موارد توقف در کار معادن را به دنبال داشته است.
وی یادآوری کرد: تنها در بخش سنگ های تزئینی 2100 پروانه بهره برداری و حدود هزار معدن غیرفعال وجود دارد، مقرر بود در سال 99 بین 100 تا 200 مورد از این معادن غیرفعال فعال شوند، اما نه تنها وزارت صمت حرکتی در این راستا انجام نداد، بلکه سیاست های اشتباه سبب شد تا دست‌کم 200 معدن فعال دیگر غیرفعال شوند.

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها