چشم انداز روشن صادرات فولاد ایران/ فولاد ۵۵ میلیون تنی در دسترس است؟

صادرات محصولات معدنی

یک کارشناس صنعت فولاد گفت: با وجود همه مشکلات، ایران به عنوان دهمین کشور برتر در حوزه تولید فولاد در دنیا مطرح است و می‌توان گفت که فولاد در طول چهار دهه پس از انقلاب، جزو انگشت‌شمار صنایعی بوده که واقعاً بومی‌سازی شده و روی پاهای خودش ایستاده است.


امیر علی علم با اشاره به چشم انداز صنعت فولاد تا سال ۱۴۰۴، از رسیدن به تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد در سال و صادرات ۱۹ میلیون تنی آن خبر می‌دهد.

وی گفت: نیاز کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان به ساخت و ساز و توسعه زیرساخت‌ها از پتانسیل‌های صادرات فولاد در بازار منطقه است اما کمبود انرژی، عدم نو‌سازی تکنولوژی فولادسازان، رکود در بازار مصرف داخلی، اختلال در زنجیره تامین و دسترسی سخت به مواد اولیه رسیدن به این چشم انداز را در شرایط کنونی به نظر ناممکن می‌کند.

این فعال بازار فولاد افزود: حتی رسیدن به این هدف به توسعه فناوری و تکنولوژی روز، توجه به انرژی سبز، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه تولید، حفظ محیط‌زیست و پیشرفت در اکتشاف و بهره‌برداری درست از منابع معدنی بستگی داشته و بدون این موارد توجیه‌ناپذیر و حفظ آن ناممکن خواهد بود.

علم تصریح کرد: با وجود همه مشکلات، ایران به عنوان دهمین کشور برتر در حوزه تولید فولاد در دنیا مطرح است و می‌توان گفت که فولاد در طول چهار دهه پس از پیروزی انقلاب، جزو انگشت‌شمار صنایعی است که واقعاً بومی‌سازی شده و روی پاهای خودش ایستاده است اما شتاب توسعه صنعت فولاد در سایر کشورها با توجه به رقابت فولادسازان بزرگ دنیا برای افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید باعث خواهد شد که سهم ۲ درصدی ایران از بازارهای جهانی و صادرات فولاد کم و کمتر شود که یکی از اصلی‌ترین دلایل این امر عقب‌ماندن کارخانه‌ها از به‌روز کردن فناوری و توسعه پایدار است.

به گفته وی، حفظ بازار جهانی به تولید با کیفیت استاندارد ولی قیمت رقابتی پایین‌تر بستگی دارد و مهم‌ترین دلایل عدم تمایل کارخانه‌ها به پیشرفت را می‌توان به عدم دسترسی به تکنولوژی روز به دلیل سیاست‌های خارجی نظام و تحریم‌ها، قیمت‌گذاری دولتی مواد اولیه، دسترسی به انرژی ارزان و بی‌توجهی به بهره‌وری، یارانه‌های دولتی، عدم قوانین سخت‌گیرانه محیط‌زیستی دانست.

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها